Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-16, 08:10   #61
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Siste året eller så, har alle bilder jeg har lagt ut her, havnet på siden. Hva har skjedd?

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 08:24   #62
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Dette blir fint! Vi har sitteplasser i forlengelsen av kjøkkenbenken (ut mot stua og i selve enden), men har gjort selve benkeplata dypere (28 cm) i sitteområdet, slik at man får plass til beina under benken.

Vi har også hvite stringhyller på kjøkkenet.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 08:35   #63
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Dette blir fint! Vi har sitteplasser i forlengelsen av kjøkkenbenken (ut mot stua og i selve enden), men har gjort selve benkeplata dypere (28 cm) i sitteområdet, slik at man får plass til beina under benken.

Vi har også hvite stringhyller på kjøkkenet.

Takk, vi tror også dette blir meget bra!

Hva mener du med at sitteplata er 28 cm dypere? At hele modulen man sitter på er 88 cm dyp? (60 er jo standarddypden på benk.)

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 08:45   #64
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Takk, vi tror også dette blir meget bra!

Hva mener du med at sitteplata er 28 cm dypere? At hele modulen man sitter på er 88 cm dyp? (60 er jo standarddypden på benk.)

Ja. Se prinsipp her, der er plata dypere over stolene (vi har dyp plate også i benkeenden):

http://3.bp.blogspot.com/-NixlkCd76X...0/IMAG0985.jpg

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 09:34   #65
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Vi har én benkeplate i heltre og én i Silestone. Den i tre har vi akkurat slipt ned for flere tusen kroner - den var riktignok 10 år gammel, men så ikke ut. Alt av vann og aluminium setter ringer og flekker.

Har dere bodd der i 10 år? Jeg syns det liksom bare er fem-seks år siden.

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Har kjøkken fra Norema.

Laminat benketopp i det klassiske crisscross-mønsteret i grått på hvit bunn - det vi husker fra de gamle respatex-bordene. Spesialbestilt Veldig fornøyd med det. Tåler litt juling, som den også får.

Det har vi også! Virvarr heter det, designet av Sigvard Bernadotte på femtitallet. Veldig fin. Nå flytter vi fra den da.

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Vi har forøvrig (nesten) bestemt oss for å ha Farfar-fliser mellom benk og overskap.

Akkurat de har jeg sett på også!

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

(Ullungen kaller den allerede sin Donald-krok, og gleder seg å sitte der på puter med blader og en liten aperitif. )

Jeg likte Donald-kroken.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 09:54   #66
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Synes dere skal beholde Donald-kroken - dere kan alltid sette til mer skap på sikt dersom dere trenger det, men en sånn liten krok er deilig.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 14:42   #67
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.


Akkurat de har jeg sett på også!

Jeg likte Donald-kroken.

Donald-kroken må bli en realitet.

Det skal ikke bli lett å velge Far-far-fliser, altså. De har så mye fint! Det eneste jeg vet er at jeg vil ha noe gult i. Det kan meget vel bli de på bildet.

Her i kombinasjon med andre, også lekkert synes jeg:





Skulle gjerne hatt dem på badegulv (og toalett-) også, men badene er kjempedølle ferdigmoduler som produseres et helt annet sted, og må være som de er (til vi skal pusse opp - og dét blir lenge til).

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 14:49   #68
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Ja. Se prinsipp her, der er plata dypere over stolene (vi har dyp plate også i benkeenden):

http://3.bp.blogspot.com/-NixlkCd76X...0/IMAG0985.jpg

Å, den benken, ja. Jeg tenkte på Donald-kroken (lese svarene skikkelig, nå, Xian). Jeg spurte om det på Sigdal, men de mente det ble trangt (er døråpning 40 cm fra der benken slutter.

Men om benken forlenges med 28 cm den veien, er det fortsatt 12 cm igjen til døren, og jeg ser bare for meg et par krakker i andre enden, mot stuen. Så når Xian-mannen kommer hjem, skal vi teste og måle med bord og dørkarm her hjemme. Det kan uansett hende at Veidekke setter foten ned; det finnes en rekke byråkratisk, firkantede regler for hva man kan gjøre og ikke, avstand til dører bare fordi etc.

Om det ikke går, slo det meg plutselig: Hva med å forlenge benkeplaten 30 cm i enden, mot stuedelen? Da kan vi jo ha én krakk der så en person kan henge og drikke vin, eller gjøre lekser.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 15:28   #69
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Mitt beste triks er å prøvemøblere og "fylle skapene" mentalt. Dvs. tenk igjennom om du får plass til alt du vil ha plass til. Jeg startet også med sokkelskuffer, to ovner, skap til kjøkkenmaskin og hjørneskuffer, og endte opp med å fjerne alt etter hvert. Jeg valgte også laminat fremfor sten eller tre (fordi jeg er en som glipper ting, og ikke evner å pjuske med en benkeplate i tre).

Det jeg har valgt, som kan anbefales er:
Stor komfyr (jeg har 80 cm)
Ovn med dampfunksjon
Diger vask, med plass til stekeplater
Bred avfallsskuff (80cm)
Så mye skuffer i underskap som mulig (jeg har 100 cm skuffer, og elsker dem)
Le mans-uttrekk i hjørneskap
Høyt kjøleskap og fryseskap
Så mye benkeplass som du klarer å presse inn. Gjerne med sitteplass ved en ende

Jeg har brukt utrolig mange timer på å tegne, flytte, tenke, tenke igjen, fjerne "spesialløsninger" og velge enkelt, med gode oppbevaringsløsninger.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 15:35   #70
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Jeg ville kuttet sittebenken og hatt oppbevaring der i stedet. Og heller hatt sitteplass ved øya, hvis mulig.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no