Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Beretninger om begynnelser

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-12, 14:07   #61
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beretninger om begynnelser

Eh, jah?
Det som for meg er lizzom-dokumentar og seoghør-tv, er det samme som jeg leser ut av det hun skriver om billig-tv som bare vil ha oss til å gråte.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 14:13   #62
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beretninger om begynnelser

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg vet lite om forarbeidet. Hvor lang periode tenker du at det er viktig å følge?
Her ble det fulgt fra før fødsel til utskriving og det er oppfølgingsintervjuer på nett. Sistnevnte gav noe av det mest interessante for min del. Det var virkelig verd å lese.

Studiointervjuer om dette temaet kan få fram sider ved problemstillingen, men jeg tror også mange sider ville gått tapt nettopp fordi situasjonen har en karakter av det umiddelbare, noe jeg tror det kan være godt å få med seg. Det kan lett blir grenseoverskridende, men å formidle noe av det umiddelbare tror jeg er nyttig, nettopp fordi paradoksene kommer tydeligere frem.

Jeg synes ikke det er noe poeng i å produsere tårevåte dokumentarer i seg selv, men jeg ser at det noen ganger kan ha en hensikt.

Jeg synes det er OK å diskutere produksjon siden dette programmet belyste en problemstilling som det var OK å få en produksjon på. Jeg tror dette er viktig å få ut til massene og da lurer jeg litt på hvilken form som er den beste?

Om de hadde fulgt dem gjennom deler av svangerskap, fødsel og perioden etterpå, gjerne med oppfølgingsintervjuer ett år etterpå hadde gitt meg veldig mye mer. Men det er selvsagt kostbart. Det er ikke det at jeg ikke syns de skal filme fødselen og det rundt i det hele tatt, men jeg syns det er billig, både i direkte og overført betydning, å kun filme det.

Jeg husker en dansk dokumentarserie som handlet om adopsjon, hvor de først fulgte den lange prosessen, og så gjorde en oppfølging fem år etter. Det var en utrolig mye bedre produksjon.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 14:28   #63
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beretninger om begynnelser

Jeg sa ikke at de skulle filme før de ble gravide, men ha flere sjekkpunkter under svangerskapet. Problemene disse familiene opplevde oppsto jo ikke under fødselen, de var velkjente og overvåket under en lengre periode.

Det er mulig jeg ser det med litt andre øynde fordi jeg vet at det er et tema at det ikke lages skikkelige dokumentarer lengre, det lages omtrent kun reality. Man mangler dybden en skikkelig dokumentar skal inneha, kritiske spørsmål, oppfølging, intervjuer med flere osv. Man blir bare servert et vindu fra sidelinja, og alt skal være raskt og uten dødtid. Det syns jeg kjennetegner denne serien også. I løpet av en kveld skal man klemme inn to familiers skjebne, for at det hele tiden skal skje noe. Neste uke får vi de neste tåredryppende historiene, og de som ble servert i går er ikke ferskvare lenger. Jeg tror ikke slikt gir oss mer forståelse og empati, det gir oss bare en ventil for å gråte.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 14:36   #64
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beretninger om begynnelser

Den danse serien om adopsjon hadde jo ikke 5 år etterpå med i serie 1. Det var med i serie 2, nettopp fordi man måtte vente i 5 år.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 14:39   #65
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beretninger om begynnelser

Men tror du det er formen som gjorde at de opplevde det viktig, eller at det i det hele tatt ble et fokus på det? Tror du ikke de hadde følt at det var like viktig med en skikkelig dokumentar?

Jeg syns trenden med at alt er verdt en realityserie er slitsom. Jeg savner dypdykkene, og syns det er synd at vi lar oss avspise med billige, overfladiske greier som beveger seg videre så snart gråten har stilnet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 14:41   #66
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beretninger om begynnelser

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Den danse serien om adopsjon hadde jo ikke 5 år etterpå med i serie 1. Det var med i serie 2, nettopp fordi man måtte vente i 5 år.

Ja, det vet jeg. De fulgte allikvel prosessen over en lengre periode i den første dokumentaren, og valgte å konsentrere seg om et begrenset utvalg familier. De kjørte ikke på med to "her møter du barnet ditt"-historier i hver episode og slapp det etterpå.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 14:53   #67
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beretninger om begynnelser

Jeg er uenig i at dypdykk ikke når ut og at de per def. mangler spontanitet. Det krever bare mer av produsenten. Og det er selvsagt forskjell på dypdykk og dypdykk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 15:01   #68
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beretninger om begynnelser

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

For å få med det umiddelbare må i alle fall dypdykkene ha med en del elementer som dypdykk ofte savner.

Der får vi bare være uenige, tror jeg.

Jeg mener ikke at man ikke skal ha disse overflatiske vinduene inn i ulike situasjoner, men nå er det bare det. Og jeg syns kronglete barnefødsler fortjener så mye bedre enn en pengetørst TV-kanal som ønsker en tåreperse.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 15:37   #69
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beretninger om begynnelser

Jeg gråt ikke en eneste tåre, jeg. Jeg opplevde episoden som temmelig usentimental (men jeg skjønner at jeg har en annen oppfatning enn mange her), kanskje med unntak av slutten med scenen ved graven. Jeg tror heller ikke at en gravedokumentar egner seg til å fylle funksjonen som jeg mener denne serien kan ha, nemlig å sette fokus på tabuer og lette sorgarbeid for involverte og utenforstående.

Paret som mistet den ene tvillingen ble for øvrig vist ved flere konsultasjoner i svangerskapet (de fikk jo vite om sykdommen hos barnet i uke 18, så det er måte på hvor kjapt man kan få på plass et dokumentarapparat rundt dem) samt at det var intervjuer i etterkant, som Fnatten nevnte. Jeg kunne kanskje ønsket meg mer tid til parets refleksjoner omkring det de opplevde, men det var for så vidt fint at det var gitt noe rom til overlegens refleksjoner.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 15:40   #70
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beretninger om begynnelser

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg gråt ikke en eneste tåre, jeg. Jeg opplevde episoden som temmelig usentimental (men jeg skjønner at jeg har en annen oppfatning enn mange her), kanskje med unntak av slutten med scenen ved graven. Jeg tror heller ikke at en gravedokumentar egner seg til å fylle funksjonen som jeg mener denne serien kan ha, nemlig å sette fokus på tabuer og lette sorgarbeid for involverte og utenforstående.

Hjertens enig! Ingen tårer her heller.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-12, 23:02   #71
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beretninger om begynnelser

Hm, nå har jeg sett min første episode. Synes dere at dette var underholdning av andres lidelse altså? Jeg synes det var vart og rolig - fulgt over lengre tid og med et større intervju i etterkant på nettsiden.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 02:47   #72
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beretninger om begynnelser

Noen som vet når det går i reprise? Fikk ikke med meg dagens episode.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 07:13   #73
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.385
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beretninger om begynnelser

Jeg så ikke gårsdagens episode men den forrige episoden ble ganske sterk for meg - dr. Henrik Husby var jo med mye i den og han har fulgt meg tett i tre svangerskap, særlig tett i det hvor det til slutt gikk galt. Han jobbet på RH da og er en utrolig fin fyr.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 22:32   #74
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beretninger om begynnelser

...


Sist redigert av MokkMokk : 05-11-12 kl 12:45.
MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no