Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort eller ikke

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-08, 09:57   #321
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Abort eller ikke

***


Sist redigert av Manitoba : 10-04-12 kl 21:33.
  Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 10:10   #322
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort eller ikke

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Og jeg blir undrende. Jeg prøvde å nevne et annet dyreeksempel enn kylling, en gorilla f.eks. Som lever i en flokk, har sosiale relasjoner med andre, kanskje ansvar for en unge, i følge nyere forskning kan sørge over døde og kjenne empati. Er det virkelig sånn at livet til en gorilla ikke i noe tilfelle kan være mer "verdt" et potensielt menneske som trolig ikke har noen bevissthet, ikke føler smerte, gjør bevegelser som kun er muskelsammentrekninger, som ingen har sett og i tilfelle barnet er uønsket, ikke noe menneske har noen sterk relasjon til. Det forstår ikke jeg. Men da har vi trolig ikke samme grunnsyn.

For meg er det enkelt og et spørsmål jeg sjelden behøver å ta stilling til. Jeg dreper verken ufødte barn eller gorillaer.

Jeg er av den oppfatningen at man skal bevare alt liv, og det er hovedgrunnen til at jeg bærer ut insekter istedet for å drepe dem, hvorfor jeg er imot abort, imot dyremishandling og torturering, dødsstraff, undertrykking og diskriminering. Fordi jeg verdsetter alt liv, skifter jeg kanal når hyenene angriper de forsvarsløse gnuene, jeg ser ikke på fiske- eller jaktprogrammer og jeg blir kvalm av Farmen hvor de slakter dyr for underholdningens skyld. Jeg er med i dyrebeskyttelsen, og hvis vi ser bort ifra ku- og fiskekjøtt, er jeg vegetarianer. Jeg har vært vegetarianer i flere omganger, men jeg spiser altså kjøtt fra ku og fisk og kan derfor ikke betegne meg som vegetarianer på nåværende tidspunkt. :solgtsjelasi:

Jeg er enig med Polyanna i at denne sammenligningen blir absurd. Jeg mener også at mennesket har mer verdi enn dyrene, men det betyr ikke at man skal behandle dyrene dårligere av den grunn. Ute i det ville dreper de sterkeste de svak og syke, og selv om jeg synes det er fælt og grusomt og sånn, er jeg inneforstått med at naturen fungerer slik. Mennesker og dyr har uansett forskjellige formål på jorda, og jeg tror personlig at dyrene er til for oss. De som er imot jakt, fiske og slakt må ha et temmelig urealistisk forhold til hvordan ting fungerer.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 10:13   #323
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.150
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort eller ikke

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Dette er ganske interessante spørsmål og dette har en del paralleller til spørsmålet om dødsstraff. Er man motsander av dødsstraff mener man at et menneske uansett hvor grusomt det er og hvor lite "verdi" det har i relasjon til en selv har livets rett, men man kan fint mene at det å drepe en kalv for å spise er OK, selv om man har sterkere følelsesmessige bånd til kalven.

Jeg synes også det er interessant og opplysende å se abortdiskusjonen og dødsstraffdiskusjonen litt i sammenheng. For meg tyder det på et veldig fremmed menneskesyn å kunne være for dødsstraff, men kategorisk mot abort (jeg forstår synet, men det er veldig fremmed for meg), og jeg kan skjønne at andre kan synes det er merkelig at jeg er for selvbestemt abort, men kategorisk mot dødsstraff.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 10:16   #324
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort eller ikke

Eg er så utruleg samd med tankane til skremmern at eg ikkje får sagt det.
(Ja, sånn bortsett frå det prinisppielle standpunktet til abortlova då).

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 10:19   #325
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort eller ikke

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg er så utruleg samd med tankane til skremmern at eg ikkje får sagt det.
(Ja, sånn bortsett frå det prinisppielle standpunktet til abortlova då).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 10:29   #326
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Abort eller ikke

***


Sist redigert av Manitoba : 10-04-12 kl 21:32.
  Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 10:32   #327
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.150
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort eller ikke

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Jeg er for så vidt enig med deg, men jeg synes sammenligningen ikke treffer helt for min del.

Det var ikke en sammenligning i og for seg, det er mer det at jeg synes det er opplysende å se på abortsyn og syn på dødsstraff, og argumentene i de ulike diskusjonene, i sammenheng. (Aktiv dødshjelp blir egentlig fjernere fra akkurat abort-dilemmaet for meg, for da er det i alle fall ingen andre enn personen selv som skal vurdere om h*n skal leve.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 10:32   #328
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort eller ikke

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

En annen parallell som for meg er mer relevant er synet på aktiv dødshjelp og synet på abort.

Den er eg einig i er sterk. Vi har hatt ein heftig diskusjon på det temaet her inne for ei stund sidan. Ein interessant fellesnemnar mellom abort og aktiv dødshjelp når det gjeld etikken og verdisyn er (ut frå mitt synspunkt) kor vidt det er relevant at menneskelivet er "til bry" for omgjevnadane.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no