Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Røyking, nok en gang

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-10, 15:59   #1
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Røyking, nok en gang

Det står å lese i dagens Aftenposten på nett at foreningen Tobakksfritt mener at det skal komme enda fler lovreguleringer i forhold til røyking i det offentlige rom.

Sitat:

Blant forslagene er forbud mot å røyke på holdeplasser, togstasjoner, utesteder og i skolegårder.

Dette forslaget er jeg veldig for, men jeg må si at jeg tror det kan bli veldig vanskelig å regulere dette i praksis. Samtidig må jeg si at jeg applauderer at det står på dagsordenen fordi mange synes det er plagsomt eller får plager av det. Hva synes dere, er det mulig å få til eller har røykerne fått nok mange restriksjoner som det er?

Utelivsnæringen trekker på skuldrene over røykeforslag:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3520401.ece

Blåser ut mot nye begrensninger:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3519503.ece

  Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 16:01   #2
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.789
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking, nok en gang

HVorfor i alle dager kan de ikke bare forby salget da?

Jeg syns røykerne har nok restriksjoner.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 16:02   #3
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking, nok en gang

Jeg synes det er trist at vi faktisk må ha lover for at folk skal ta hensyn, men når det nå engang er slik ser jeg ikke problemet med denne loven.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 16:06   #4
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Røyking, nok en gang

Jeg syns røykere kan drite i å røyke foran inngangspartier til for eksempel ett senter inne i parkeringshusene!

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 16:08   #5
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Røyking, nok en gang

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

HVorfor i alle dager kan de ikke bare forby salget da?

Det hadde vært en lette, men ville ikke det også fordre at man så på alkoholsalget? Sånn dersom det helsemessige aspektet skal brukes?

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Jeg syns røykere kan drite i å røyke foran inngangspartier til for eksempel ett senter inne i parkeringshusene!

Det burde være røykefrie soner i alle inngangspartier til bygninger i det offentlige rom.

  Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 16:17   #6
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.789
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking, nok en gang

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det hadde vært en lette, men ville ikke det også fordre at man så på alkoholsalget? Sånn dersom det helsemessige aspektet skal brukes?

Jo, kanskje. Men røyking går jo også ut over mange andre enn en selv, så sånn sett kan vel helseaspektet brukes? (Ja, jeg vet at alkoholisme i stor grad går ut over andre også.)

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 16:19   #7
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Røyking, nok en gang

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jo, kanskje. Men røyking går jo også ut over mange andre enn en selv, så sånn sett kan vel helseaspektet brukes? (Ja, jeg vet at alkoholisme i stor grad går ut over andre også.)

Synes det er vanskelig å ta stilling til likevel. For på den ene måten vil det være en lette at man slipper å forholde seg til nikotinholdige produkter. På den annen side vil man da få et stort illegalt marked og kanskje lignende karteller som når det gjelder narkotika.

  Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 16:29   #8
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Røyking, nok en gang

Jeg er for forslaget, men vet ikke om det blir enkelt å få det til.

Det slår meg gang på gang at veldig mange som røyker ikke tar hensyn i det hele tatt. De boltrer seg tett opptil inngangspartier, inne i busskur osv - dette er jo helt håpløst, for ikke å snakke om respektløst.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 16:09   #9
Siw
Twinsouls
 
Siw sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 771
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Sv: Røyking, nok en gang

Jeg er ikke røyker,men nå syns jeg det går forlangt...

__________________
Siw
mamma til en i himmelen og tre på jord

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 16:25   #10
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Røyking, nok en gang

De innstramningene som siteres i hovedinnlegget er jeg helt for. Det er allerede røykeforbud i mange skolegårder - jeg jobber for eksempel ved en tobakksfri skole, selv om ikke alle overholder reglementet - og jeg synes ikke røykere skal få fritt spillerom på togstasjoner og holdeplasser og slikt heller. Jeg er lei av å stå ute i regnet mens røykere beslaglegger busskur.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 16:26   #11
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.789
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking, nok en gang

Vi er nabo til en skole med røykeforbud.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 16:29   #12
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Røyking, nok en gang

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Vi er nabo til en skole med røykeforbud.

Skjønner at det er kjipt ja. Hos oss har de en anvist plass utenfor skolens område, men på offentlig grunn og uten naboer. Man må gå lang omvei eller holde pusten om man skal ta bussen da, så det er i grunnen en dårlig løsning. Uansett er det bedre enn røyking i inngangspartiet.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 16:39   #13
Smurfine79
Carpe Diem!
 
Smurfine79 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 3.435
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Røyking, nok en gang

Jeg synst det høres velidg bra ut, jeg synst det er skikkelig ekkelt med røyking på bussholdeplasser og ikke minst rett utenfor inngangen ved butikk/senter etc, eller hva med de som røyker og blåser ut siste rest på vei inn i bussen Ja takk til slik lov vil jeg si, men tror det vil være vanskelig å få gjennomført ja

__________________
Carpe Diem
Jeg er perfekt, bortsett fra at jeg er meg selv!
Gutter 02 & 07
Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 17:23   #14
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Røyking, nok en gang

Et glirmende forslag !

For min del hadde jeg sett et totalforbud mot røyk velkommen, men dette ville hjulpet på.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 17:52   #15
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Røyking, nok en gang

Det er mye jeg skulle likt sett folk drite i, som ikke har med røyking å gjøre.
Mye det burde vært lover mot!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 17:54   #16
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Røyking, nok en gang

JEg tror dette er feil vei å gå. Det skaper steilere fronter og åpner for hetsing.

Jeg har mer tro på at man heller regulerer hvor det faktisk er lov å røyke. Så setter man også opp askebeger eller denslags der. Da vet røykerne hvor de skal gjøre av seg og allergikerne vet hvor de skal la være å gjøre av seg. Samt at man tar på alvor at også røykerne trenger å farte rundt til tross for sin avhengighet.

De fleste røykere er ikke drittsekker og ønsker ikke å plage noen med sin røykevane. Men når ingen vet hvor de konkret skal gå så står det en her og en der - og det blir litt røyk overalt.

Forøvrig er jeg av den oppfatning av at om det er lov å røyke i den bakre delen av en bussholdeplass så skal det godt gjøres at det plager noen i den fremre enden - det er tross alt ute.

  Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 21:03   #17
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking, nok en gang

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Da vet røykerne hvor de skal gjøre av seg og allergikerne vet hvor de skal la være å gjøre av seg.

Nei, det vet de ikke. Selv med store skilter med røyking forbud og henvisning til røykekrok 10 meter lengre unna, med askebegre, tak og benker og alt en røyker trenger, så forstår de fremdeles ikke hvor de skal gjøre av seg. Og slik er det overalt. Jeg lurer seriøst på om nikotin gjør noe med hjernen.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 21:22   #18
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.817
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking, nok en gang

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nei, det vet de ikke. Selv med store skilter med røyking forbud og henvisning til røykekrok 10 meter lengre unna, med askebegre, tak og benker og alt en røyker trenger, så forstår de fremdeles ikke hvor de skal gjøre av seg. Og slik er det overalt. Jeg lurer seriøst på om nikotin gjør noe med hjernen.

De aller mest morsomme er de som står rett under det digre "røyking forbudt i inngangspartiet-skiltet" ved inngangen til sykehuset i Drammen, mens de damper så skya står rundt dem.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 17:54   #19
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Røyking, nok en gang

Jeg er helt for.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 17:55   #20
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.817
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking, nok en gang

Så lenge tobakk er en lovlig vare, syns jeg det blir feil å forby folk å røyke utendørs - men - det kunne godt ha blitt opprettet røykfrie soner f.eks. rundt inngangspartier til offentlige bygg, plattformer hvor man venter på tog og liknende - altså steder hvor man forventer at folk samles over en periode tid, eller må gå gjennom, som f.eks. inngangsdøra til forretninger, offentlige kontorer etc.

Jeg studerer ved høyskolen i Notodden - der er det egene soner hvor det er lov å røyke, og så er det generelt forbudt utenfor disse sonene. Dette syns jeg er helt kurant, da sonene stort sett ligger slik til at det er greit å unngå dem om det trengs.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no