Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Spleiselag på gaver

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Tar man med partner i beregning av sum?
Partnere regnes ikke med, man deler summen på 4 barnebarn 90 91,84%
Partnere regnes med, man deler summen på 6, og parene betaler da 1/3 av summen 5 5,10%
Annen fordeling/man inngår ikke spleiselag som medfører diskusjoner 3 3,06%
Deltakere: 98. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-14, 08:36   #1
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Spleiselag på gaver

Jeg legger denne tråden her, siden tema er høyst aktuelt nå ved juletider.
Jeg trenger innspill på en case som er som følger:
1 bestemor, 4 barnebarn hvor av to har partner og to er single.
Det skal handles en felles gave til bestemoren fra barnebarna.
Deles summen da på 4 eller på 6?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 08:37   #2
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spleiselag på gaver

4, selvsagt

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 08:38   #3
Kiwi
Glad i frukt
 
Kiwi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 906
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Sv: Spleiselag på gaver

Summen deles på 4.

__________________
tvillingbror og tvillingsøster - 2007
Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 08:40   #4
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spleiselag på gaver

4, it is.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 08:47   #5
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spleiselag på gaver

Jeg synes man deler på antall hoder dersom de hodene faktisk er med på kortet som givere. Synes ikke det er rettferdig om min bror, som er singel, skal betale like mye for en gave til mine foreldre som både jeg og mannen min også er med på å gi. Tenker voksne hoder forresten, barn er bare med på lasset.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 08:50   #6
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spleiselag på gaver

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Jeg synes man deler på antall hoder dersom de hodene faktisk er med på kortet som givere. Synes ikke det er rettferdig om min bror, som er singel, skal betale like mye for en gave til mine foreldre som både jeg og mannen min også er med på å gi. Tenker voksne hoder forresten, barn er bare med på lasset.

Men hvorfor skal et par betale mest? Det er ikke som at man setter seg ned og gjør opp seg i mellom.
Jeg tenker at det er barnebarna som gir en gave til sin bestemor, og så er partnerne bare med, på samme måte som barna.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 08:50   #7
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.872
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spleiselag på gaver

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Jeg synes man deler på antall hoder dersom de hodene faktisk er med på kortet som givere. Synes ikke det er rettferdig om min bror, som er singel, skal betale like mye for en gave til mine foreldre som både jeg og mannen min også er med på å gi. Tenker voksne hoder forresten, barn er bare med på lasset.


Enig.
Hvis det virkelig er kun barnebarna som skal gi bestemor gave, og partnerne ikke er med overhodet så deles det på fire. Hvis gaven skal være fra partnerne også, deles det på antall hoder.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 08:50   #8
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spleiselag på gaver

Summen deles på 4. Og man finner noe innenfor en prisklasse som alle kan leve med. Dersom noen mener det må koste mer, får de kjøpe noe i tillegg.

Hva trenger/ønsker egentlig en bestemor med voksne barnebarn?
(Mine besteforeldre er de vanskeligste å kjøpe gave til)

Når det er sagt bruker vi en inntektjustert fordeling når 5 søstre skal spleise og 2 har familie med 3 barn, ei er etablert i arbeidslivet uten barn og de to yngste fortsatt lever på studentnivå.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 08:51   #9
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spleiselag på gaver

Jeg ville fordelt det på barnebarna uavhengig av partner eller ikke. I andre sammenhenger skiller jeg normalt på par og single, f.eks. bryllupsgaver til felles venner og sånn, men her er det tjukke slekta og inngiftede teller mindre. Synes jeg.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 08:52   #10
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spleiselag på gaver

Man deler på antall "direkte" givere, og det er jo 4 når det er 4 barnebarn. Partnerne til disse hadde jo strengt tatt ikke gitt gave til en fremmed bestemor. Er det trøbbel med pris, så prisjusterer man gaven, eventuelt at de med best råd tilbyr seg å bidra med mer.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 08:53   #11
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spleiselag på gaver

Antall hoder. Ellers enig med Acino.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 08:54   #12
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spleiselag på gaver

I dette tilfellet er det snakk om å kjøpe et abonnement på Se og Hør til bestemoren. Og det er en gave som damen setter stor pris på.
Om man skal tenke inntekt, så er det den ene av de single som desidert har best økonomi. Ingen av barnebarna har problemer med å betjene en slik gave. Det er heller ikke poenget. Det er prinsippet.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 08:55   #13
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spleiselag på gaver

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

I dette tilfellet er det snakk om å kjøpe et abonnement på Se og Hør til bestemoren. Og det er en gave som damen setter stor pris på.
Om man skal tenke inntekt, så er det den ene av de single som desidert har best økonomi. Ingen av barnebarna har problemer med å betjene en slik gave. Det er heller ikke poenget. Det er prinsippet.

Prinsippet = dele på antall "enheter". Hoder blir litt håpløst, synes jeg.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 08:57   #14
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spleiselag på gaver

Deler på de 4 barnebarna.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 09:02   #15
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spleiselag på gaver

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Man deler på antall "direkte" givere, og det er jo 4 når det er 4 barnebarn. Partnerne til disse hadde jo strengt tatt ikke gitt gave til en fremmed bestemor. Er det trøbbel med pris, så prisjusterer man gaven, eventuelt at de med best råd tilbyr seg å bidra med mer.

Enig. Kjæresten og jeg kjøper gaver til "våre egne" og så er det fra alle fire (oss to og ungene våre). Så er det opp til meg hvor mye jeg vil bruke på min familie og opp til ham hvor mye han vil bruke på sin familie. Hvis man har felles økonomi, synes jeg fremdeles det er bare ant. barnebarn som skal telle.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 09:06   #16
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spleiselag på gaver

Deler på fire, med rom for inntektsjustering ved behov.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 09:08   #17
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spleiselag på gaver

Dele på antall barnebarn. Partnere er "bare med".

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 09:10   #18
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spleiselag på gaver

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Jeg synes man deler på antall hoder dersom de hodene faktisk er med på kortet som givere. Synes ikke det er rettferdig om min bror, som er singel, skal betale like mye for en gave til mine foreldre som både jeg og mannen min også er med på å gi. Tenker voksne hoder forresten, barn er bare med på lasset.

Enig.

Vi har gjort det sånn i mange år. For meg blir det helt unaturlig at single skal betale mer for gavene. I søskenflokken min kjører vi stort sett spleiselag på de fleste gaver til nær famili, og jeg synes overhodet ikke det hadde vært riktig om det skulle kostet broren min, som var singel i mange år, mer enn meg og den andre broren min. For det er jo det det i realiteten gjør om man deler per "enhet".

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 09:14   #19
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spleiselag på gaver

Dele på fire. Partnere er bare vedheng.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 09:43   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spleiselag på gaver

Jeg synes det er helt naturlig at partnere ikke telles med, men at det her deles på 4. Når man er et par, har man jo i utgangspunktet dobbelt så mange å kjøpe til også. Jeg antar at de single ikke blir med på å spleise til de inngiftedes familie?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no