Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-12, 12:15   #101
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Tallet e hjelper meg å huske Ibsens fødselsår, ikke omvendt.

For meg virker regelen begge veier, det var derfor jeg sa den er rekursiv. Jeg gikk ikke rundt og husket noen av delene før jeg hadde lært den regelen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 12:15   #102
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.007
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Aldri to ll'er i aldri og alltid to ll'er i alltid.
Den gang da, hver gang når.
Øl og vin går fint, vin og øl blir krøll. (sier øll ja).
Huskeregla mi for nødnumrene er BNP av en eller annen merkelig grunn. P står på feil plass og dermed er ambulansen sist.
Reglene vi hadde for fjorder og byer og sånt husker jeg ikke.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 12:15   #103
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er vel helst motsatt?

Er det det? :klør meg i hodet og ser for meg månen: Kanskje det var ryggen mot høyre eller venstre?

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 12:21   #104
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

"Når skaren bærer på St. Hans-aften, blir det en sen og kald sommer."

"Fortell meg din adresse, og jeg skal si deg hvor du bor."

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 12:34   #105
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.


Månen er avtagende når kurven formes slik man starter en løkke-a, tiltagende slik man starter en løkke-t.

Men det er jo ikke riktig?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 12:37   #106
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Ny og ne, y og e, er jo mye lettere å huske, enn alle de gale huskereglene for stakkars månen.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 12:42   #107
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

TRouBLe

For best practice i CSS, så forkortes deklareringer ut fra Topp Right Bottom Left, i steden for å bruke en linje på hver.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 13:18   #108
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Wärend des Krieges lag ich unter dem Tisch.

Det er forskjell på under og under, altså.

Nord er opp
og Sør er ned.
Vest til Venstre
husk på det.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 14:14   #109
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men det er jo ikke riktig?

Jo, det er det vel? Eller skriver vi veldig forskjellig?

http://no.wikipedia.org/wiki/Astronomiske_symboler

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 14:24   #110
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Jeg lærte den huskeregelen om de tre p-er i ung alder, men den er helt annerledes opprinnelig enn den dere nevner. Farfaren min røpte at det dreide seg om penger, pikk og portnøkkel. Jeg har ingen anelse om dette er en familiær eller universell huskeregel.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 14:33   #111
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hvis buksa strammer har du spist for mye.

:smart huskeregel:


Eller har feil bukser på.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 14:54   #112
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Morgen rød gir aften blød, aften rød gir morgen sød.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 16:00   #113
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Korleis gjer du det?

En knoke har 4 topper og 3 daler som tilsammen blir 7 som er like mange dager som i en uke. Så om jeg vet hvilken dag en dato er, så er det bare å telle seg fram.

Mandag, onsdag fredag og søndag er topper. Tirsdag, torsdag og lørdag er dalene.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 16:52   #114
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

1-1-0 det brenner i et hull
1-1-2 tyven sitter på do
1-1-3 jeg har vondt i et kne

Alle piker lar tobakken være
Far fortalte mor kvifor lille grimme arne trenger ris
Kanskje postkassen lar seg tøma heilt den onsdagen med sterke fredriks hjelp

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 17:17   #115
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg opererte venstre hånd for litt siden. I beskrivelsen står det høyre opptil flere ganger.
Til fredag skal jeg operere høyre. Lurer på om noen blir litt forvirret da

Det er ikke uten grunn at barnekirurgene setter et svært kryss der de har tenkt å operere brokk. Altså blir enig med foreldrene om side før barnet klargjøres til narkose.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 18:12   #116
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Øl og vin går ikke fint, så den kan strykes.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 19:52   #117
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg har lært øl og vin blir fin, vin og øl blir krøll. Samme resultat, da.

Øl og vin og drinker med paraply blir spy.

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

OILRIG
Oxidation is loss, reduction is gain

Hadde jeg kunnet denne da jeg studerte, tror jeg at elektrokjemien hadde gått veldig mye bedre for min del. Jeg klarte aldri å huske det der med reduksjon og oksidasjon.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 20:06   #118
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

FEMIA - Didaktisk modell. Forutsettninger, Evaluering, Mål, Innhold, Arbeidsmåter. Klarer ofte å glemme en av de når jeg skal skrive en didaktisk plan.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 20:08   #119
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.558
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Pass, penger og pilletter sier jeg hver gang jeg reiser.

Å, det husker jeg pappa alltid sa da søstra mi eller jeg skulle ut å reise, da ringte han kvelden før og spurte om vi hadde huska pass, penger og p-piller. Hver gang.
Nå har han fem barnebarn, så han har sikkert gitt opp.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 20:15   #120
Skjevo
Erfaren
 
Skjevo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 859
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

"I og Y er så kry, ingen J får være med." Huskeregel som brente seg fast når vi skulle lære å skrive ord som kylling og kirke. Mattelæreren banket læreregelen om at "faktorenes orden er likegyldig" grundig inn i hodet mitt. Likeså norsklæreren som lærte oss om kommaets avgjørende betydning: Skyt ham, ikke vent til jeg kommer vs. Skyt ham ikke, vent til jeg kommer.

__________________
Plutten (04) og Tullegull (07)
Skjevo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no