Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er dette å være misunnelig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er dette misunnelse?
Ja 3 14,29%
Nei 14 66,67%
Annet - definerer i tråden 4 19,05%
Deltakere: 21. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-20, 19:22   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er dette å være misunnelig?

Hadde vært spennende å høre hva dere tenker om denne definisjonen. Selv satt jeg igjen som et spørsmålstegn.

Jeg leser om et forskningseksperiment:
Forskere har gitt aper agurk som belønning for "jobber". Apene er fornøyde og utfører jobbene. Deretter starter forskerene å gi noen av apene druer (som de liker mye bedre enn agurk), og de resterende agurk. Etter en kort stund "streiker" de som "bare" får agurk.

Dette tolkes som at apene blir misunnelig på de som får druer. Jeg er enig i at apene reagerte på det urettferdige i at de fikk "forskjellig lønn, for samme jobb", og at agurk-apene (<- herlig nyord! ) hadde lyst på druer. (og at de kan være, eller ikke kan være misunnelig på drue-apene, men dette er i tillegg til å reagere på urettferdigheten)

Så her håper jeg dere trør til og forklare hva dere mener (tror rett og slett ikke jeg helt skjønner hvordan forfatteren definerer misunnelse, og det er nok litt vesentlig for å skjønne greia)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no