Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Spleiselag på gaver

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Tar man med partner i beregning av sum?
Partnere regnes ikke med, man deler summen på 4 barnebarn 90 91,84%
Partnere regnes med, man deler summen på 6, og parene betaler da 1/3 av summen 5 5,10%
Annen fordeling/man inngår ikke spleiselag som medfører diskusjoner 3 3,06%
Deltakere: 98. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-14, 16:04   #61
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spleiselag på gaver

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes "man inngår ikke spleiselag som medfører diskusjoner" er det beste svaret. Hvis alle er enige om fordelingsnøkkelen, er det flott å spleise på noe bestemor blir glad for, men er man ikke enig, er det bedre å droppe spleisingen enn at noen skal bli sure.

Dette er selvfølgelig den beste løsningen (men ikke alltid like gjennomførbar).

Jeg foretrekker egentlig "gi etter evne"-modellen. Men den fordrer egentlig at det er de som kjøper gaven som innfører den. Vi kjører gjerne spleisegaver (på begge sider) etter modellen: "vi har tenkt til å kjøpe x til y. Den koster z. Vil dere være med på gaven? Dere bestemmer hvor mye dere vil spytte i, så betaler vi resten." Funker som snus, og alle blir fornøyde.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 08:44   #62
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spleiselag på gaver

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Dette er selvfølgelig den beste løsningen (men ikke alltid like gjennomførbar).

Jeg foretrekker egentlig "gi etter evne"-modellen. Men den fordrer egentlig at det er de som kjøper gaven som innfører den. Vi kjører gjerne spleisegaver (på begge sider) etter modellen: "vi har tenkt til å kjøpe x til y. Den koster z. Vil dere være med på gaven? Dere bestemmer hvor mye dere vil spytte i, så betaler vi resten." Funker som snus, og alle blir fornøyde.

Jeg hadde fått angst dersom noen hadde sagt noe sånt til meg, så den metoden fungerer nok heller ikke for alle.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no