Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Sier du "en hamster" eller "et hamster"?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Sier du "en hamster" eller "et hamster"?
En hamster 111 70,70%
Et hamster 31 19,75%
Jeg veksler mellom "en" og "et". 13 8,28%
Ditt marsvin! 2 1,27%
Deltakere: 157. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-19, 14:52   #41
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "en hamster" eller "et hamster"?

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

Et hamster! Og et strikk.

Når jeg først har en trønder her - dere kutter e-er i vilden sky heller, men i ordet "(papir)lapp" har dere plutselig putta inn en i stedet. "Ein lappe"? Hæ? (Med det lite forbehold om at jeg kan huske feil her. )

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 15:06   #42
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.501
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sier du "en hamster" eller "et hamster"?

Ein hamster, eit høyres rart ut i mine øyre. Har elles stussa på venninna vi som seier ei banan, men det er ei anna sak.

43 år, Sunnmøre.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 16:10   #43
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sier du "en hamster" eller "et hamster"?

Et hamster.
40, opprinnelige fra Romerike med gode innslag fra Trøndelag og Troms.

Men sier en strikk altså.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 16:18   #44
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Sier du "en hamster" eller "et hamster"?

Et hamster, et (hår)strikk - Bergenser

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 16:19   #45
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sier du "en hamster" eller "et hamster"?

Et hamster (men under tvil, kunne sikkert sagt en også), men en strikk, det kunne jeg aldri sagt.

Kvinne, 38, Grenland.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 16:24   #46
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sier du "en hamster" eller "et hamster"?

Opprinnelig lagt inn av Gri, her.

Ein hamster, eit høyres rart ut i mine øyre. Har elles stussa på venninna vi som seier ei banan, men det er ei anna sak.

43 år, Sunnmøre.

Høyner med 48 (om tre dager). Sunnmøre.

En hamster, et strikk, et hårstrikk.

Ei banane sier mannen min med mor fra Sogn og Fjordane.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 16:34   #47
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sier du "en hamster" eller "et hamster"?

Sier en hamster, men trodde det var et hamster som var det riktige. Det trodde jeg at jeg hadde lest her en eller annen gang.

Kvinne, 49 fra nordre del av Nordland

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 16:39   #48
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sier du "en hamster" eller "et hamster"?

En hamster, et strikk (strækk). Nordland, 48.

Jeg kan ikke huske å noensinne ha hørt noen si et hamster her i området. En strikk er for meg en "østlandsgreie"; jeg har bare hørt det på TV/film.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 16:45   #49
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sier du "en hamster" eller "et hamster"?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

En hamster, et strikk (strækk). Nordland, 48.

Jeg kan ikke huske å noensinne ha hørt noen si et hamster her i området. En strikk er for meg en "østlandsgreie"; jeg har bare hørt det på TV/film.

Østlandsgreie? Jeg har kun hørt det utenfor Østlandet tror jeg (Oslo, oppvokst Telemark). Sier et strikk selv. Og noe som garantert kommer til å høyne hamster-diskusjonen - et TV

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 17:00   #50
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "en hamster" eller "et hamster"?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Prøv "et strikk" eller "et appelsin" - folk sier det også! Dette er barnemat i forhold.

Mannen fra Sunnmøre sier "ei appelsine"

Jeg har bodd såpass mange ulike steder, med såpass særegne dialekter, og kjenner folk fra så mange ulike steder, at jeg for lengst har sluttet å reagere på slike ting. Er vant med at det sies så mye ulikt rundt om. Selv sier jeg en hamster, en/et strikk (varierer), en appelsin, en TV. Jeg har ingen definert dialekt, men en miks mellom alt mulig. Kvinne, 46 år, bodd i Trondheim de siste 27 år. Oppveksten delt mellom nord-Norge og dalføre i sentrale sør-Norge.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 17:01   #51
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sier du "en hamster" eller "et hamster"?

Et hamster

28, Rogaland

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 17:06   #52
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "en hamster" eller "et hamster"?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Et hamster, Oslo, 44.
Dere som sier en hamster, hva sier dere i bestemt form? Hamsteren? Det høres bare helt feil ut i mine ører... Hamsteret høres langt mer korrekt ut

Hamstern.

Ellers lurer jeg på om det er en typisk østlandsgreie å bli veldig bestyrtet over hva ting heter på andre dialekter. Hører liksom aldri at noen her omkring lar seg sjokkere av at folk fra andre steder i landet sier ting på andre måter, eller omtaler det som rart eller feil. Det er i tilfelle svært sjelden. Da vi bodde et år i Vestfold derimot, så kunne ikke mannen min åpne munnen en eneste gang uten at det han sa ble kommentert, gjentatt, undret over eller hermet etter flere ganger før det ble respondert på innholdet i det han sa. Opplever aldri den samme fasinasjonen her eller i andre landsdeler (generell betraktning altså, ikke som respons til Izzi).

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 06-11-19 kl 17:25.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 17:07   #53
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sier du "en hamster" eller "et hamster"?

Jeg sier en hamster. Men her oppe sier vi en ku, kua også.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 17:24   #54
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.448
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "en hamster" eller "et hamster"?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Jeg sier en hamster. Men her oppe sier vi en ku, kua også.


Hva skulle man ellers sakt? Et ku???

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 17:25   #55
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sier du "en hamster" eller "et hamster"?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Mannen fra Sunnmøre sier "ei appelsine"

Jeg har bodd såpass mange ulike steder, med såpass særegne dialekter, og kjenner folk fra så mange ulike steder, at jeg for lengst har sluttet å reagere på slike ting. Er vant med at det sies så mye ulikt rundt om. Selv sier jeg en hamster, en/et strikk (varierer), en appelsin, en TV. Jeg har ingen definert dialekt, men en miks mellom alt mulig. Kvinne, 46 år, bodd i Trondheim de siste 27 år. Oppveksten delt mellom nord-Norge og dalføre i sentrale sør-Norge.

Ei appelsine og et tv. Eller fjernsyn

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 17:26   #56
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "en hamster" eller "et hamster"?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hva skulle man ellers sakt? Et ku???

Ei ku? I følge ordbøkene er det valgfritt på bokmål om ku er hunnkjønn eller hannkjønn, mens på nynorsk er det hunnkjønn. På bokmål er det tillatt å skrive både "kuer - kuene" og "kyr - kyrne" i flertall, mens det på nynorsk skal skrives "kyr - kyrne". Slik Enhjørning sier det er det inkonsekvent, hannkjønn i ubestemt form, hunnkjønn i bestemt form. Men så veldig merkelig synes jeg ikke det er, i muntlig språk.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 06-11-19 kl 17:34.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 17:28   #57
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "en hamster" eller "et hamster"?

Tror jeg sier mest et hamster. Men en strikk.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 18:02   #58
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sier du "en hamster" eller "et hamster"?

En hamster, bergenser 44. Mannen, sunnmøring 44, svarte umiddelbart et hamster. Jeg kan finne på å si et hamster og et strikk, men det er nok påvirkning fra ham.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 18:16   #59
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "en hamster" eller "et hamster"?

En hamster. Et hamster høres veldig feil ut.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 18:18   #60
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "en hamster" eller "et hamster"?

En hamster. «Et hamster» høres ut som en sjarmerende talefeil som barn kan gjøre.

Bill.mrk. Rogalending, 39

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no