Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

The accidental gardener

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-12, 12:53   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

The accidental gardener

Det ville være å overdrive å si at jeg har naturlig grønne fingre. For ikke å si grov løgn. Men jeg elsker blomster. Jeg blir glad inni meg når peonene blomstrer, og jeg gruer meg til å reise akkurat nå som irisen kommer for fullt. Og rosene! (Neida, jeg gleder meg til å reise. But still.)

Contratory to general belief er jeg en skikkelig hippiegartner. Jeg plukker ikke snegler en gang, og det ser ikke ut til at de gjør noe særlig skade. Til nød sprayer jeg rosene med kick-ass bladlusspray et par ganger i året. Ikke får de noe særlig med gjødsel heller.

Men det ser ut som blomstene mine liker fremgangsmåten min. Ting spirer og gror og blomstrer og sprer seg villig vekk langt utover grensene. (Eller kanskje det er darwinisme i praksis? Jeg husker nemlig ikke halvparten av det jeg har plantet, og får meg stadige overraskelser. Så kanskje halvparten mislykkes? Det er nemlig plenty tomme plasser også; da pleier jeg bare å kjøpe noe nytt som blomstrer nå.)

Da er vi ved sakens kjerne, tror jeg. Jeg har nemlig ikke noen plan, og det synes. Det er liksom ... rotete. De oransje kjempevalmuene er fantastiske når de kommer, men så regner det i 4 dager, og de ligger flate til bakken resten av blomstringstiden. Jeg må sikkert ha et slags bur på dem (bur? De flotte, viltvoksende valmuene?).

Og hva når de er i avblomstringsmodus? Jeg er livredd for å frarøve de stakkars knollene (løkene?) sårt tiltrengt næring, så jeg tør ikke klippe ned noenting, annet enn å knipe av avblomstrede blomster. Jeg tror det er mye av greia med Den Hemmelige Hagen-looken. Hva gjør man med det?

Jeg kommer aldri til å bli en snorrett pallekarmgartner. Jeg vil ikke heller; jeg har en bitteliten hage og vil bare gå med solhatt og sherryglass og snuse på rosene. Men er det noen som har noen superenkle tommelfingerregler for the accidental gardeners for å bli liiiitt mer organisert og gjennomført?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 13:00   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: The accidental gardener

Neh, det høres helt glimrende ut. Jeg har så mye i bedene at ting kan klippes ned dersom det regner i stykker, får lus eller larver eller bare er ferdig blomstret og ikke pent lenger. Det er bare løk som må visne ned først, og dersom de blir for stygge i prosessen drar jeg de opp, lar de visne i en kasse, klipper av og rensker løkene når alt er tørt og planter de igjen på høsten. Det har de godt av også, da får de nye løkbabyene spredt seg litt. Planer er oppskrytt, det samme er fargekodede bed og en plan ut over at ikke noe skal dekke til noe annet, det bør være noe som blomstrer hele tiden og alt kan deles og fjernes og klippes ned. Hagen er til for å nyte og kosejobbe i.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 13:02   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardener

Hvordan vet jeg om noe er løk? Sånn året etterpå?


__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 13:03   #4
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: The accidental gardener

(har ipad og kan ikke lese slikt)

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 13:04   #5
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardener

CANDY DARLING LURER PÅ HVORDAN HUN VET ÅRET ETTERPÅ OM NOE ER LØK ELLER EI!

:hjelpsom:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 13:04   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardener

Ok, det var bare litt flaut å spørre om. Hvordan vet jeg om noe er løker eller ikke, året etter man har plantet? Hvis det ikke er løker, hva er det da? Røtter?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 13:05   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardener

Mavis! And shouting! :tsktsk:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 13:06   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardener



Jeg har ikke peiling selv heller, da.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 13:07   #9
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: The accidental gardener

Løk setter du ned i jorda som løk. Tulipaner, liljer, allium... Sånne ting. Blomster du kjøper i potter er enten sommerblomster ellerr stauder (kommer igjen flere år, som løk, bare at de har røtter). Sommerblomster dør etter en sesong, dras opp og kaster. Sommerblomster er kjipt og kjedelig.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 13:08   #10
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: The accidental gardener

Løk får også røtter, men under løken. Det er alltid en løk der. :teskje:

Hvis i tvil, ta bilde og legg ut her.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 13:09   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardener

Jeg har jo bare stauder (se! kan et hageuttrykk! ), så klart. Ellers er det jo mangedobbelt arbeid.

Iris er løkblomst, er det ikke? Den er så vakker, også blir den så stygg når den er avblomstret. Halvmeterhøyt gulbrunt gress, liksom.

Men valmuene kan jeg sikkert bare klippe nå, da.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 13:10   #12
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardener

Ingen konkrete råd, mine fingre er ikke lysegrønne en gang. Husker med gru huset vi kjøpte på vinteren, hvor det hadde bodd gartner...! Fint sånn vår/tidlig sommer, helt til jeg måtte starte luking og alt sånt.

Nå har jeg et bed med noen rosebusker, resten krukker.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 13:11   #13
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: The accidental gardener

Jeg har klippet ned mine valmuer. Elleer flyttet dem. Jeg husker ikke. Iris er en staude så vidt jeg vet. Jeg har ingen hos meg, men det har jeg tenk å fikse på snart.

Forøvrig er det lurt å google planter man har i hagen hvis man vil vite hva de liker eller ikke liker eller om de er stauder eller ei.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 13:14   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardener

Jeg må abonnere på denne, ser jeg. Jeg er ny hageeier, og jeg klassifiserer blomster i tre grupper:

  1. Roser
  2. Løvetann
  3. Verken roser eller løvetann

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 13:16   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardener

Erfarne brukere vil huske at jeg sendte hele internettet på leting etter hva en småblomstret rosa sak som plutselig blomstret i bedet mitt var. Det viste seg å være (trommevirvel) ugress.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 13:19   #16
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardener

Men jeg har lært om løk i det siste da: tulipaner er løk, og krokus er løk, og det finnes ingen slike i min hage, så det skal jeg sette ut i august.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 13:23   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardener

Det rakk jeg i fjor! Jeg har ikke tenkt på det mer enn i, la meg se, 3-4 år, i hvert fall.

Jeg plantet masse krokus og små påskeliljer i plenen. Det var så koselig, selv om telen ikke gikk før nesten til 17. mai i år.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 13:35   #18
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardener

Liljer er knoll. Iris er en løk.

Knoller er greie sånn, du kan gravde den opp og knekke den i to grave den ene halvparten ned et annet sted.

Det er sluttsalg på knoller og løker på hageglede nå.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 13:36   #19
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: The accidental gardener

Wow, Candy.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 13:38   #20
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: The accidental gardener

Åh, her må jeg abonnere! :hagenovise på 10. året:

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no