Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Hvilket nettbrett kan erstatte papir?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-12, 11:50   #1
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.994
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Hvilket nettbrett kan erstatte papir?

I jobbsammenheng printer jeg ut hinsides mengder i uka, det er verken særlig miljøvennlig eller praktisk. Jeg har fått tilbud om å bytte ut denne praksisen med nettbrett, men trenger å finne ut hvilke(t) som funker best for mine behov.

Jeg trenger et brett som er godt å lese mye tekst på, som det er lett å importere dokumenter til (doc og pdf, hovedsaklig), og viktigst: hvor det går an å skrible notater rett inn i dokumentene.

Har du noen tips?

Jeg har mulighet til å prøvekjøre iPad i morgen, er det noen apper jeg bør prøve i så måte?

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-12, 22:01   #2
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?

Er du ikke avhengig av 3G så er det pr.idag lite som overgår Asus Transformer Prime med docking stasjon....

Da har du best prosessor kapasitet av det som er på market pr.idag og SUVERENT best batterikapasitet.

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-12, 22:22   #3
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?

Om du skal lese mye tekst ville jeg valgt en e-bokleser, siden skjermer med elektronisk blekk er mer behagelige å lese lenge på. Jeg har en sak fra Sony og er veldig fornøyd med den.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-12, 23:35   #4
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.994
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?

Takk for innspill!

Lommelun: Det er den jeg sikler på, men jeg er litt usikker på om den tilbyr det jeg trenger aller mest. Jeg ser at Samsungs nye telefon-nettbrett-hybrid har skriblefunksjon, kanskje jeg må vente på neste Galaxy tab?

Fakse: Går det an notere i dokumenter på den? Vet du hvilke formater den tar? Jeg jobber mest mot doc og pdf, og det hadde vært godt med enkel overføring. Jeg lurer på om jeg helst ville hatt ekstraene et nettbrett tilbyr i tillegg, som surfing, apper og e-post.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 00:52   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?

Jeg har nettopp sett min første kindle. Og aner ikke åssen den er å skrive til. Men til å lese på dunker den nok det meste veldig greit all den tid den er fin å lese på og ikke sliter øyne.

  Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 05:57   #6
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?

Den jeg har støtter pdf, doc/docx må jeg sjekke, men word konverterer jo greit til pdf om dagen i alle fall. Man kan også notere i dokument, og den har forsåvidt nettleser, men siden skjermen er i sorthvitt er ikke det så interessant. Jeg anbefaler å teste ut forskjellen på nettbrett og e-bokleser før du bestemmer deg. Det er vanskelig å skjønne hvor stor forskjellen er uten å prøve.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 08:47   #7
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.994
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?

Kindle er ikke aktuelt, jeg jobber utelukkende med norsk og egne dokumenter. Det får jeg heller ønske meg på privaten.

Jeg er litt usikker på e-bokleser, altså. Det kan være et poeng å få med seg ulike apper, så det eventuelt blir behov for å kjøpe nettbrett etterpå. Men det er kanskje et tips for en litt mindre dingseglad kollega?

Forøvrig har jeg prøvd e-bokleser og likt det godt, men det var før nettbrettenes tid. Det er absolutt et poeng at det e-blekket er bedre å lese, men jeg er fortsatt usikker. Jeg kommer ikke til å sitte med dette 37,5 time i uka, liksom.

Er ingen e-boklesere i farger? Og de er kanskje ikke så gode på faglitteratur og tegneserier () og sånt?

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11

Sist redigert av Luftslottet : 15-11-12 kl 19:59.
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 08:55   #8
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?

Mye av app-behovet kan dekkes av en god smart-telefon, i alle fall for min del. Men det er jo personlige preferanser som avgjør her. For meg er det forsåvidt vanskelig å lese faglitteratur på skjerm overhode, det er liksom ingenting som slår det å skippe raskt gjennom sidene til man får øye på den kjente figuren sånn at man vet hvor man skal stoppe, og med en postit her, bokmerke der og en penn som midlertidig bokmerke på det tredje stedet. Eller det å legge flere av arkene i en bunke ut ved siden av hverandre. Selv med stor skjerm er det vanskelig å få til akkurat det på fornuftig vis. Men faglitteratur og faglitteratur er jo ikke det samme, så jeg vet jo ikke hvordan du leser. Jeg leser som regel aldri faglitteratur fra begynnelse til slutt, jeg hopper alltid i boka/dokumentet, på en helt annet måte enn når jeg leser skjønnlitteratur.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 09:10   #9
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.994
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?

Jeg leser fagliteratur fra perm til perm, og som regel på skjerm, fordi jeg ikke primært leser for å lære innholdet. Det hørtes litt rart ut, ser jeg.

Jeg vil fremdeles ha muligheten til å printe ut i ny og ne, men det er kanskje særlig bildetungt materiale jeg er ute etter å begrense, for det okkuperer printeren så veldig og tar uforholdsmessige ressurser.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 10:01   #10
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.994
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?

Tusen takk for innspillene, det er veldig greit i en tenke-høyt-prosess.

Er det ingen andre som bruker nettbrettene til å lese på, altså?

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 10:57   #11
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?

Jeg leser på nettbrettet mitt, en samsung 7 tommer. Min samboer har ti-tommeren, og han leser på det. Jeg har lest en god klunk med bøker p åden lille samsungen. Man kan ikke notere i dokumentene - det savner jeg også. Jeg gleder meg til den funksjonen kommer, det vil gjøre det mye greiere når jeg vurderer og retter elevers innleveringer. Jeg printer også ut en god del, for jeg syns det er tidkrevende å kommentere i teksten digitalt - kunne jeg krotet litt med en penn så hadde det blitt noe helt annet.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 10:59   #12
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.994
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?

Takk, Darth. Det var akkurat sånt jeg lurte på.

Ikke Samsung. :noterer:

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 11:18   #13
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?

Måtte jo søke på Asus nå av ren nysgjerrighet og fant dette: http://www.amobil.no/artikler/asus_t...r_prime/104590

Dessverre ikke noe jeg kan anskaffe meg, men har veldig lyst på noe bærbart. Min gamle bærbare pc som jeg har arvet er så godt som kaputt.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 12:35   #14
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.677
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?

Jeg vet iallefall at det er notatfunksjon på ipad når man leser bøker. Om det er en egen app vet jeg ikke - men det er en viss sannsynlighet for det.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 12:51   #15
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.867
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?

Hvordan skal du skrive notatene? På tastatur på skjermen eller med penn?

Papercaster.no har endel brett som til å skrive å tegne på som ser veldig bra ut. Det finnes også dual-brett, der du har en skjerm til lesing og en til notater.

Tror det blir knøvlete å bruke en ebokleser til notater. Du trenger litt størrelse på skjermen. Jeg synes ikke iPad er veldig god å skrive på, så jeg vurderer Asus pad'en. Den fungerer som en minipc når den er docket i tastaturet.

__________________
09 & 13
venla er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 13:38   #16
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.994
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?

Jeg er litt usikker, Venla. Hvis jeg kan få noe i nærheten av full Word med spor-endringer-funksjon, er det helt fint å notere på tastatur. Hvis ikke, ser jeg for meg behovet for å krote med en penneløsning av noe slag. Jeg trenger virtuelle post-its som henger fast der jeg setter dem.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 13:40   #17
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.994
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?

Hvordan er det å overføre egne dokumenter til iPad? Bør man kanskje bruke Dropbox eller lignende?

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 21:56   #18
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?

Har ikke de fleste Android nettbrettene samme funksjonalitet stortsett?

Fordelen til ASUS'ene er jo dockinga med eget batteri + SD og USB innganger.
Transformer Prime har tegra 3 chipset og er kraftigere enn de andre på markedet nå, men er vel ikke lenge før Samsung og Ipad kommer med sine oppfølgere.

Jeg har sammenligna Galaxy Tab 10,1 og Eee pad Transformer og brettene uten tilbehør er jo forholdsvis like. Bittelitt ulikheter på grafiske løsninger, men dette er for meg bare en vanesak. Forskjellene er uansett små såvidt jeg har funnet ut.

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 22:12   #19
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?

Jeg synes dropbox funker bra til iPad. Det finnes også tastatur som virker bra til padda om man ønsker å bruke det.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 22:27   #20
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.994
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Hvordan skal du skrive notatene? På tastatur på skjermen eller med penn?

Papercaster.no har endel brett som til å skrive å tegne på som ser veldig bra ut. Det finnes også dual-brett, der du har en skjerm til lesing og en til notater.

Ah. Nå har jeg fått kikka på tegnebrettet, og det er riktig spor, men ikke helt riktig produkt likevel. Jeg vil jo ikke skrive på blanke ark.

Opprinnelig lagt inn av Lommelun, her.

Har ikke de fleste Android nettbrettene samme funksjonalitet stortsett?

Det er litt forskjell i tiltenkt bruk og hvilke egendesigna apper som følger med. Men for all del, det beste ville jo være å finne den Perfekte Appen til dette, så kan jeg og kollegaene velge hvilket brett vi selv vil. Da blir det Transformer Prime på meg.

Jeg snoket litt i på Market Store på iPad tidligere i dag, og fant ikke umiddelbart noen god løsning der. Men det skal visst være litt vanskelig å finne app der, selv om du søker direkte på navn.

Det er vanskelig å finne helt ut av dette, syns jeg, uten å ha kjøpt brettet først. Det er et par apper jeg kunne tenke meg å prøve, men det er betalingsgreier for Android. Jeg vet ikke om det er noe vits å prøvekjøre dem på mobilen, for jeg har en Xperia Mini Pro, og de er som kjent bittesmå.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no