Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-07-20, 10:42   #41
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.766
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Automat

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-20, 11:10   #42
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Jeg og mannen snakket i går, og ble enige med henne om å gå for automat. Hun kommer uansett til å kjøre våre biler mest, neste år blir hun student en eller annen plassen og deretter kan hun ta seg råd til å kjøpe bil med automatgir. ☺️ Ønsker hun senere å kjøre opp til manuelt gir, så tar vi det da.

Tusen takk for alle svar!

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-20, 13:52   #43
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Sønnen min har autisme, så kjørelæreren har derfor anbefalt automat. Men vi har bare én bil, og den har manuelt gir, så hvis vi skal få øvelseskjørt noe med han, må det bli med manuelt gir.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-20, 14:06   #44
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Begge våre kommer til å lære manuelt gir.

Av krevende faktorer i trafikken er å gire langt ned på listen for meg. Om det er for krevende, takler en da å ta hensyn til vær, føre, trafikk, at en er i nærheten av skoler, alle de mange variablene som dukker opp? (Jeg forstår at en luker vekk de faktorene en kan, men jeg kjenner opptil flere som egentlig ikke burde kjøre bil i utgangspunktet.. )

Stikkordet her er "for deg". Ikke sikkert det er sånn for alle.

Jeg hadde ikke tenkt tanken på at det var noe annet alternativ enn manuelt før nr to skulle begynne med øvelseskjøring. Det skaper rett og slett så mye frustrasjon så her blir det automat, selv om vi har bil med manuelt gir.

Eldste har lappen på manuelt gir. Neste i flokken kommer også til å gå for manuelt.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-20, 14:19   #45
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Lykke til med lappen til datteren, Smash! Synes automat er helt greit, og veien til lappen har gått veldig raskt og knirkefritt her. Så da får hun heller ta på manuellt gir senere, om det skulle bli et savn. Synes de nye bilene nærmest kjører av seg selv , så jeg tenker det er veien det går.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-20, 14:45   #46
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Min eldste er ganske klønete, og etter noen få timer med manuelt (med oss, før kjøretimer) var hun så demotivert at vi bestemte at hun skulle kjøre opp på automat. Sparte MYE kjøretimer og hun fikk en mye lettere prosess pga tidlig mestringsfølelse. Fikk lappen i oktober i fjor på første forsøk. Vår bil nr to har manuelt gir, og er en søt liten kabriolet, så i våres ble hun lysten på å kunne kjøre den. Hun har hatt en time med kjørelærer for «avsjekk» og nå skal hun kjøre opp for manuelt om tre uker. Billig og enkelt. Anbefales.

Høres ut som en fin måte å gjøre det på.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-20, 14:47   #47
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Sånn er det her også. Vi har ikke tilgang på bil med manuelt gir, og jeg gidder ikke styre med det. Det er uansett ikke sånn at man kjøper seg bil de neste årene her, og sikkert ikke i studietiden heller, så det får holde.



Jeg kjøpte meg bil da jeg studerte, men det var altså i USA. Målet var å klare seg med sykkel, men jeg innså etter en måned at det var svært vanskelig. Å sykle i Florida i mye lyn og torden på veier uten sykkelsti var en umulighet. Bil der var jo en helt annen kostnad enn her.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-20, 17:24   #48
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Automat. Vi har kun det, og sannsynligheten for at Eldste (og resten av gjengen) kommer til å kjøre sporadisk noe annet enn elbil er større enn bil med manuell. Vi bor i Oslo, og det er ingen ungdommer vi kjenner som har egen bil. Og innen de er ferdigutdannet, har jobb og eget husvære så er nok alt enda litt mer annerledes ut.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-20, 18:00   #49
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Jeg hadde latt ungene ta lappen på automat, så kan de heller fylle på med manuell ved lyst og behov.

Klart, det finnes jobber der man må kunne kjøre manuell bil, men hvor mange er det, egentlig?

Lappen på kun automat begrenser litt mer enn å ha manuelt, ja, men den store forskjellen er jo å ha lappen, kontra å ikke ha lappen!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-20, 21:20   #50
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Jeg hadde latt ungene ta lappen på automat, så kan de heller fylle på med manuell ved lyst og behov.

Klart, det finnes jobber der man må kunne kjøre manuell bil, men hvor mange er det, egentlig?

Lappen på kun automat begrenser litt mer enn å ha manuelt, ja, men den store forskjellen er jo å ha lappen, kontra å ikke ha lappen!


I helsesektoren for eksempel. Nå vet jeg ikke hvordan det er andre steder, men i de tre kommunene jeg har hatt praksis i har bilene som brukes til hjemmebesøk og lignende vært med manuelt gir. Det siste stedet jeg hadde praksis fikk nye biler i 2018, og de hadde ikke automat.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-20, 21:52   #51
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg synes i likhet med menn i førtiåra at det er en fordel å kunne kjøre manuell. Det blir bedre sjåfører av slikt.

Det er alltid en fordel å kunne ting - det sier seg selv. Men at det å kunne kjøre med manuelt gir direkte skal påvirke hvor god sjåfør man er, det tar jeg med minst én klype salt.

Det aller viktigste for å bli en god nok sjåfør, er mengdetrening. Hvis man kan øvelseskjøre masse med automatgir, så er det svært mye bedre enn å øvelseskjøre noen få ganger med manuelt gir. Å få forståelse av trafikkbildet, å forstå hvorfor bruk av speil er viktig og å lære seg å kommunisere med medtrafikanter (via plassering i trafikkbildet, fartsendring, blinklys, blikk og så videre) er uendelig mye mer viktig enn å skulle lære seg manuelt gir.

Det er svært mye enklere å lære seg ting når man er ung kontra når man kommer opp i årene, så det kan meget vel være lurt å lære seg manuell giring slik at det sitter i ryggmargen. Men man må ikke. Det går helt fint å ta lappen for automatgir først, og så se om man faktisk trenger å lære seg manuelt gir etterpå.

Vi er usikre på om det vil være nødvendig å i det hele tatt ta lappen innen det blir aktuelt for vår 12-åring.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-20, 22:24   #52
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Flere og flere hjemmehjelp osv går vel over til EL.

Jeg tenker at det er ikke vert å bruker masse ekstra energi på manuell om man ser at ungdommen sliter med det.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-20, 23:04   #53
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Her i kommunen kjører alle hjemmehjelpene små, smertene elbiler.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-20, 00:39   #54
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Hjemmetjenesten her kjører kun EL.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-20, 11:58   #55
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Det er alltid en fordel å kunne ting - det sier seg selv. Men at det å kunne kjøre med manuelt gir direkte skal påvirke hvor god sjåfør man er, det tar jeg med minst én klype salt.

Høres ut som noe en som ikke kan gire ville sagt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-20, 17:20   #56
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Håhå, Maverick. Dristig.
Enig i innlegget ditt tidligere i tråden ihvertfall.

Ang. hjemmetjenesten så tviler jeg på at de kjører små, snertne el-biler i distriktskommunene, mer firehjulstrekk. Et sted jeg pleier å være, kommer hjemmesykepleien i en stor pickup - snø og smale, bratte veier.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-20, 18:30   #57
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Høres ut som noe en som ikke kan gire ville sagt.

Oi! Er vi over på hersketeknikker nå? Vel, da kan jeg fortelle at jeg har kunnet gire siden 1991. Det var vel bare noen få år etter at du ble født det, jenta mi?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-20, 19:17   #58
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Uuuhhhh ... skal dette bli en krangletråd?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-07-20, 19:25   #59
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Knis. Litt gemyttlig erting om bilkjøring må det da fortsatt være rom for på dette forumet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-20, 11:07   #60
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Oi! Er vi over på hersketeknikker nå? Vel, da kan jeg fortelle at jeg har kunnet gire siden 1991. Det var vel bare noen få år etter at du ble født det, jenta mi?

Høyner med 1987 og ekspertrolle, lille venn!

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no