Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-20, 12:58   #21
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Kun automat her.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 13:07   #22
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Jeg tenker manuelt er flott, men det kommer an på sjåføren. Kjør gjerne opp med automat, og ta manuell senere når man er mer rutinert sjåfør. Det er bare en ny oppkjøring.

Min eldste vil ta manuell, mens jeg aldri ser for meg at mellomste skal klare det uten mye mye øving.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 14:05   #23
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Vet om flere som kun har øvelsekjørt med automat, men valgt manuell på kjøreskolen. Det har gått supert, fordi at øvelseskjøringen har gitt de god erfaring med å ferdes i trafikken, og da lang de legge mye fokus på giring når de har timer. Det sier fort.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 15:08   #24
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Og i det jeg postet her så jeg artikkel om det på FB, fra Adresseavisen.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 15:18   #25
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg synes i likhet med menn i førtiåra at det er en fordel å kunne kjøre manuell. Det blir bedre sjåfører av slikt.

På hvilken måte?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 16:17   #26
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

På hvilken måte?

Tja, se på hvordan en tilfeldig Leaf beveger seg i trafikken lissom. Case closed.

Nei, jeg er en sånn som mener at jo bedre følelse du har av kjøretøyet og jo mer du faktisk må ha en bevissthet rundt turtall og bakkestart og en større grad av fokus rundt selve kjøringen, jo mer oppmerksomhet har man også for de rundt seg.

Jeg mener også at man bør både kunne, og ha prøvd, å skifte dekk, sjekke og etterfylle olje og vite hvor man fyller på spylervæske, lissom.

Men så er jeg over gjennomsnittet glad i motor da.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 16:20   #27
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Vi har biler med automat, så litt usikkert hva vi skal velge. Hadde tenkt å leie bil med manuell gir en helg og kjøre masse, håper det er mulig, da vi ikke har noen å byttelåne bil med.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 16:23   #28
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Vi har bare biler med automat. Arvingen har planer om å kjøre opp med manuell, men vi får se om det skjer. Enn så lenge har hun bare kjørt automat. Tenker vi låner moren min sin bil og øvelseskjører litt med den og så ser vi det an.

Jeg tror, som flere andre, at det raskt blir færre og færre biler med manuelt gir.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 16:35   #29
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Mine har alle kjørt opp med manuell, selv om vi i utgangspunktet kun hadde automatbiler. Vi kjøpte en billig bil som det ikke er så farlig om blir litt bulket, og nå har fjerdemann begynt å øvelseskjøre med den. Vi krysser fingre for at den holder til hun får lappen

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 17:32   #30
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Vi har pr nå bare biler med manuelt gir. Men eldstemann blir 12 i sommer så om 4 år er det vel meget mulig vi er mer over på elbil og derved.... Vel. De har jo ikke egentlig gir men der blir vel som automat i alle fall.?

Så, vi får se når den tid kommer. Men jeg liker ikke automat egentlig, det er nok en vanesak.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 17:54   #31
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.772
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Begge våre kommer til å lære manuelt gir.

Av krevende faktorer i trafikken er å gire langt ned på listen for meg. Om det er for krevende, takler en da å ta hensyn til vær, føre, trafikk, at en er i nærheten av skoler, alle de mange variablene som dukker opp? (Jeg forstår at en luker vekk de faktorene en kan, men jeg kjenner opptil flere som egentlig ikke burde kjøre bil i utgangspunktet.. )

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 19:11   #32
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Vi har biler med automat, så litt usikkert hva vi skal velge. Hadde tenkt å leie bil med manuell gir en helg og kjøre masse, håper det er mulig, da vi ikke har noen å byttelåne bil med.

I en annen tråd her inne spurte jeg om tips til dette, da jeg ikke kan finne bilutleiere som tilbyr biler med mulighet for øvelseskjøring, dessverre.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 19:13   #33
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Og her ønsker Storesøster å kjøre opp på manuelt gir, av årsaker som flere nevner. Biler i jobb og pris på evt brukte biler når den tid kommer. Hun har kjørt mye med oss, og blikk og hensyn er på plass. Nå må vi bare forbi kenguruhopp og feil gir

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 19:41   #34
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Frøkna her fikk ikke noe særlig valg. Selv om hun betalte førerkortet sitt selv. Hun måtte kjøre opp med manuelt. Vi fikk heldigvis lånt en manuell bil sånn like før hun begynte på trafikkskolen. Da hadde hun kjørt masse med automat og var trygg på veien, plassering og trafikkbildet. Så øvde vi noen ganger med gir, også gikk det veldig fint. Kvalte bilen i noen rundkjøringer og sånn bare.

Hun fikk bil av oss og den var også manuell. Det var helt bevisst. Nå tenker hun ikke over at hun girer eller bakkestart eller noe. Det begrenser veldig om man har førerkort kun på automat. I en mulig krisesituasjon så har man faktisk ikke lov til å ta over rattet for en annen dersom det er manuell bil. Jobb, leiebil etc kan bli vanskelig. Og det er en del dyrere med automatbil.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 19:44   #35
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Poden på 14 kommer det ikke til å bli noe problem med. Han kjører bil hjemme på gården med manuell som om han aldri skulle gjort annet. Og rygger diger traktor med diger henger rundt hushjørnet. Jeg sliter med å rygge en vanlig bilhenger liksom.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 19:55   #36
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Vi har bare elbiler så her blir det automat. Forhåpentlig endrer de så at man bare må kjøre opp for kjørelæreren for å få førerkort for manuelt. Det er i hvert fall et forslag.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 19:58   #37
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Jeg er nok farget av at jeg er mest glad i automat selv, og kommer aldri til å kjøpe noe annet. Kjenner jeg vakler litt enda, det går jo selvfølgelig an å kjøre opp til manuell senere om hun ser det blir veldig upraktisk å kun kjøre automat. Vi har leid biler stort sett i USA, og der er det «bare» automat, og det er stort sett det ungdommene kjører opp til der. Og skulle det være prisforskjell andre steder hun skal leie bil, så får hun bare betale, tenker jeg. Men det var overraskende mange som var pro manuell, så jeg og vi får tenke litt mer på det.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-20, 01:56   #38
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.


Nei, jeg er en sånn som mener at jo bedre følelse du har av kjøretøyet og jo mer du faktisk må ha en bevissthet rundt turtall og bakkestart og en større grad av fokus rundt selve kjøringen, jo mer oppmerksomhet har man også for de rundt seg.

Siden mennesker ikke er i stand til å multitaske, skulle man jo tro det var omvendt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-20, 02:05   #39
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Min eldste er ganske klønete, og etter noen få timer med manuelt (med oss, før kjøretimer) var hun så demotivert at vi bestemte at hun skulle kjøre opp på automat. Sparte MYE kjøretimer og hun fikk en mye lettere prosess pga tidlig mestringsfølelse. Fikk lappen i oktober i fjor på første forsøk. Vår bil nr to har manuelt gir, og er en søt liten kabriolet, så i våres ble hun lysten på å kunne kjøre den. Hun har hatt en time med kjørelærer for «avsjekk» og nå skal hun kjøre opp for manuelt om tre uker. Billig og enkelt. Anbefales.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-20, 09:04   #40
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Har bare bil med automat. Det er et halvt år til eldste skal begynne å øve og jeg tenker det da blir kun automat. Det blir færre og færre biler med manuelt gir tenker jeg. Det blir helt sikkert mange år til hun har råd til å kjøpe seg bil og da blir det nok med automat.

Sånn er det her også. Vi har ikke tilgang på bil med manuelt gir, og jeg gidder ikke styre med det. Det er uansett ikke sånn at man kjøper seg bil de neste årene her, og sikkert ikke i studietiden heller, så det får holde.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no