Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Nytt bed i halvskygge

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-12, 12:24   #1
Bromle
Aktiv
 
Bromle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 150
Bromle har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nytt bed i halvskygge

Hei jeg skal lage meg ett nytt bed. Og det var jammen meg ikke lett...

Bedet ligger i halvskygge. Har morgensol frem til 13 kanskje. Så litt helt øverst om ettermiddagen.

Har en gammel blå Hortemsia, og litt av en hvit Syrin der også.

Hadde blitt veldig glad hvis noen hadde gitt meg tips om hva jeg kunne plantet det.

Har kjøpt sånn duk og bark til å ha oppå. Det var bare gress og ugress der fra før.
Tujaen er saget vekk forøvrig.
Vil ha noe som er lettstelt og litt farger hvis mulig..
Men alt blir nok bedre enn det var..

Før





Tips mottaes med takk..

__________________
2003 2006 2010

Sist redigert av Bromle : 11-07-12 kl 13:11.
Bromle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 13:23   #2
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.053
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nytt bed i halvskygge

Hva med en rhododendron av et slag?



Hosta har fine blader.



Syrinhortensia vil komme utpå høsten. Skjæres kraftig ned om våren. Alt er stauder.



Så kan du plukke med deg noen småplanter med farge på (stauder her også). Er de veldig små planter du de i grupper på 3 og 3 (da blir det litt å se på, istendenfor en klatt her og der).

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 13:33   #3
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt bed i halvskygge

Hosta er fint.

Du kan ha astilber i ulike farger, de liker skygge.

Saxifraga Jeg har arendsii og Peter Pan)

Prydsvinerot:

Iris, noen av disse som jeg har i halvskygge og som stortrives:
Dutch blue:


I tillegg trives tulipaner, krokus, allium og dagliljer i halvskygge.

Jeg har også en del bronseblad.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 13:42   #4
Bromle
Aktiv
 
Bromle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 150
Bromle har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nytt bed i halvskygge

Rohdodendron vil jeg ikke ha. Har noen i hagen som bare blir større og større..

Hosta har vi på hytten, så det kunne jeg stjelt med meg i neste uke
Saxifraga var jo utrolig fine...

Hvordan ville dere plasert plantene iforhold til den blå hortensiane som står nederst på bildet, og den hvite Syrinen som står inntil gjerdet...

__________________
2003 2006 2010
Bromle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 14:54   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt bed i halvskygge

Rhododendron tar mye plass etterhvert, ja. Jeg er glad de er enkle å flytte.

Saxifragaen foran. Den er lav og kryper etterhvert over kanten og blir veldig fin i store puteaktige tuer. Vurder gjerne phlox også, de fungerer på samme vis.

Svineprydroten er ganske høy, bladverket som er grønt fra vår til høst er ca 40 cm og blomstene er 60 cm eller litt mer. Både naboen og jeg har den foran i hjørnet på bedet.
Bronebladene er også ganske høy, bladene er ca 50 cm og blomstene er nesten en meter.

På den andre siden av huset i et annet skyggefullt bed har jeg fredløs.

Den fyller godt opp og sprer seg villig. Jeg behandler den som ugress i andre deler av hagen, men den gir farge og fylde til bed.

Naboen har også kattost/stokkrose.

Det som alltid er fint er å ha høye bak og lave foran og ha masse planter av samme type i definerte grupper, det blir helt klart finest.

Jeg har forresten mye akeleie også. De er fine og fyller opp i overgangen mellom løker og sommerblomster.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 14:59   #6
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt bed i halvskygge

Men altså. I fht duk og bark og sånn. Jeg ville droppet det. Jge har fjernet kilosvis med råtten bark og duk her og brukt masse kalk for å få jorda fin igjen. Jorda blir utrolig sur og dårlig av bark og du får jo ikke kommet ned til jorda for å spa, luke eller gjødsle.

Etter tre år har jeg endelig ok jord igjen og har spadd inn et par kubikk med matjord og sekkevis med kukompost. Barkduk hadde jeg bare vurdert om jeg skulle ha noen få busker med god avstand mellom. For blomster ville jeg aldri hatt det. Staudene går ganske inn i hverandre etterhvert og det blir lite plass til ugress. Du kan ta deg ti minutter med en bøtte en gang i uken og plukke vekk snegler og ugress. Ingen av de tingene jeg har foreslått er sneglemat, så du burde være ganske trygg.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 18:08   #7
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.007
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nytt bed i halvskygge

HV: Den Saxifragaen du la ut bilde av, hva heter den? Blomstrer hele sommeren? Trenger bunndekker til halvskygge og den så egentlig perfekt ut.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 18:46   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt bed i halvskygge

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

HV: Den Saxifragaen du la ut bilde av, hva heter den? Blomstrer hele sommeren? Trenger bunndekker til halvskygge og den så egentlig perfekt ut.

Såvidt jeg skjønner er det Peter Pan. Jeg har plantet ut tre potter og nå står de med 10-15 cm i mellom og ser litt mislerable og lost ut. Men min erfaring emd saxifraga er at dersom du setter dem tett med en gang, så klumper de seg nærmest oppå hverandre andre året.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no