Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

TORO på sporet!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-08, 20:37   #241
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg tror forresten dette handler om å kunne gjøre folk mer selvsikre i forhold til å lage mat. Jeg burde holdt matkurs hele tiden, så alle kunne se hvor lett og kjapt og hyggelig det er å lage mat. Jeg skulle ønske folk turde litt mer og trodde mer på seg selv.

Åh, dette var så bra sagt at jeg ble litt forelsket. Heelt enig! Jeg prøvde meg forresten på en av Irma sine tomatsupper for en stund tilbake, og jeg dånte litt over hvor enkelt (og gøy) det var å lage tomatsuppe fra bunnen av. Og ikke minst hvor GODT det smakte. Jeg lager det meste fra bunnen av fra før av, men tomatsuppe hadde jeg aldri prøvd, av en eller annen grunn.
Jeg skal prøve din variant også, snarest.

Det er knakende gøy å lage mat når man planlegger litt, og jeg har funnet ut at en kjedelig søndagskveld kan bidra til ganske mye planlegging på matfronten.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:38   #242
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Hver gang jeg er på Ultra og egentlig bare skal ha brød, koster det 500,-

Det er derfor mannen nesten aldri vil gå dit sammen med meg. Jeg elsker den butikken og kunne brukt titusenvis av kroner per gang om jeg hadde hatt råd.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:40   #243
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: TORO på sporet!

Jeg kan godt komme med en innrømmelse til mens jeg først er så godt i gang: Jeg liker ikke å lage mat.

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:41   #244
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.846
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: TORO på sporet!

Det er et par ting som jeg tror kan virke litt avskrekkende om man for første gang skal lage noe fra bunnen av. For det første tar det som regel mye lenger tid enn normalt første gangen. Etter hvert blir man mindre avhengig av oppskrifter, ting sitter mer i fingrene, og man lærer seg noen triks. Om man skal legge om fra posemat til hjemmelaget er det også ofte mye som må handles inn på en gang, og da virker det dyrt. Men mange ingredienser holder til mange gangers bruk, man trenger ikke kjøpe mel eller krydder eller bakepulver hver gang. Og da har man kanske det man trenger til å smelle sammen en kake eller en gryterett i huset, man trenger ikke handle inn noe hver gang.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:41   #245
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.331
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Dere er nå nusselige der dere står med strålende øyne i kokkeluene og gestikulerer med sleivene.

Jeg kan ikke fordra å lage mat, eier ikke interesse for mat og synes det er fordømt kjedelig. Det har ikke noe med dårlig selvtillit på kjøkkenet å gjøre, for herregud, jeg kan jo hvis jeg gidder.
Derimot prøver jeg å holde meg unna pulvermat fordi det ikke er sunt, og barna mine fortjener sunn mat. Samme hvor kjedelig jeg synes det er.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:42   #246
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Point taken!

Er TORO-motstand PK?

Hæ? Motsa jeg meg selv eller noe, eller ble du bare ekstra fascinert over mine tips? *skjønnerikkeno*

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:54   #247
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

I de klistrede middagstrådene er det en basisliste som kan være til inspirasjon eller som et utgangspunkt. Man sparer mye penger på å ha et godt tørrvare/bokselager.

Bernaise lager man enklest og best selv (rett før servering) av to-tre eggeplommer i en skål over vannbad, 2 finhakkete sjalottløk, biter av 200 g smør som piskes inn, ha i litt estragoneddik eller hvitvinnseddik og mer og mer smør til den blir luftig og fin. Ha i salt, pepper og frisk eller tørket estragon.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers

Sist redigert av Harriet Vane : 27-08-08 kl 21:05.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:56   #248
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Ja, jeg brukte bearnaise-essens tidligere, men synes sausen blir mye bedre uten. Altså med krydder og estragoneddik i stedet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:06   #249
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.804
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg kan ikke fordra å lage mat, eier ikke interesse for mat og synes det er fordømt kjedelig. Det har ikke noe med dårlig selvtillit på kjøkkenet å gjøre, for herregud, jeg kan jo hvis jeg gidder.
Derimot prøver jeg å holde meg unna pulvermat fordi det ikke er sunt, og barna mine fortjener sunn mat. Samme hvor kjedelig jeg synes det er.

aC er min mentale tvilling på kjøkkenet.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:08   #250
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.846
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Jeg har aldri prøvd å lage Bernaise saus selv. :tilstår:

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:10   #251
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: TORO på sporet!

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg har aldri prøvd å lage Bernaise saus selv. :tilstår:

Jeg har prøvd.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:29   #252
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: TORO på sporet!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hæ? Motsa jeg meg selv eller noe, eller ble du bare ekstra fascinert over mine tips? *skjønnerikkeno*

Fascinert er ordet, ja.

  Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:55   #253
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.919
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Kanel er godt i kjøttsaus ja, jeg synes det er et must i feks. Chili con carne.

Og for ALL del, ikke tomatbønner i Chili con carne. HIMLE! Det er så mange som bruker det, jeg brekker meg. Jeg liker tomatbønner altså, men ikke i sånne gryter, det passer seg ikke. Grete Roede liker tydeligvis det.


Ja, jeg vet det. Jeg liker også hvite bønner i tomatsaus, men ikke i chili con carne.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:56   #254
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.919
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg tror forresten dette handler om å kunne gjøre folk mer selvsikre i forhold til å lage mat. Jeg burde holdt matkurs hele tiden, så alle kunne se hvor lett og kjapt og hyggelig det er å lage mat. Jeg skulle ønske folk turde litt mer og trodde mer på seg selv.


Helt enig!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:59   #255
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: TORO på sporet!

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg tror forresten dette handler om å kunne gjøre folk mer selvsikre i forhold til å lage mat. Jeg burde holdt matkurs hele tiden, så alle kunne se hvor lett og kjapt og hyggelig det er å lage mat. Jeg skulle ønske folk turde litt mer og trodde mer på seg selv.

Jepp!
Mannen laget ikke saus fra bunnen før jeg lærte han det. Han trodde han ikke kunne det, og at det var veldig vanskelig. Nå kunne det aldri falle han inn å lage pose-saus lenger.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 22:02   #256
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: TORO på sporet!

Jeg har enorme fordommer mot mennesker som bruker hvit saus fra Toro.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 22:02   #257
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Fascinert er ordet, ja.

Ah, det var da godt, ble nesten litt svett her.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 22:03   #258
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: TORO på sporet!

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Jeg har enorme fordommer mot mennesker som bruker hvit saus fra Toro.

Jeg har enorme fordommer mot mennesker.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 22:03   #259
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Kan du komme med en beskrivelse/oppskrift?

Legg et tangark på en bambusmatte eller et kjøkkenhåndkle med den blanke siden ned. Bre utover kokt ris (preferably sushiris, men du kan også bruke grøtris) og la det være en stripe på 2-3 cm lengst fra deg. Lag en grop i risen i andre enden, og fyll med det du liker. Jeg brukte en liten stripe wasabi (pepperrotkrem), avocado og laks. Jeg bruker Salma-laksen, den er ferdig til bruk rå og trenger ikke fryses først. Det hadde sikkert vært godt med litt gressløk eller vårløk også, men da hadde ikke enern spist det. Det er godt med litt sesamfrø også, enten inni rullen eller oppå.

Så ruller du bare sammen, ved hjelp av underlaget. Så kutter du bare rullen i passe store munnfuller.

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Hva kjøpte du? (Mer tang og rå fisk? )

Nei, det glemte jeg. Søren og. Men jeg kjøpte eplejuice, avocadoolje (til 129,- - den bør være god!), kyllingfilet, melk, løk og Hervik jordbærsyltetøy.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 22:06   #260
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: TORO på sporet!

Jeg så også på avocadooljen. Med lengsel. Kan du komme med rapport?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no