Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilke kaker hører hjemme på et balansert kakebord?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-10, 10:05   #21
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke kaker hører hjemme på et balansert kakebord?

- Sjokoladekake
- Marsipankake
- Kringle
- Verdens beste

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 10:53   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke kaker hører hjemme på et balansert kakebord?

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Marsipankake og Verdens Beste

Da hadde ikke jeg forsynt meg av kakebordet, gitt. Verre kaker skal man lete lenge etter.

Jeg syns man bør ha sjokoladekake, ostekake, bløtkake/marsipankake og fruktsalat. Da bør man vel ha dekket det meste.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 10:54   #23
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke kaker hører hjemme på et balansert kakebord?

Hvis sjokoladekaken får nøttebunn så er jeg veldig, veldig lykkelig.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 10:59   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke kaker hører hjemme på et balansert kakebord?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hvis sjokoladekaken får nøttebunn så er jeg veldig, veldig lykkelig.

Ikke hos meg. Jeg kan evt. lage en med nøttebunn i tillegg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 11:03   #25
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke kaker hører hjemme på et balansert kakebord?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Huldra, har du lenke til oppskrift på "drømmekaka"?

Husket feil, det er jo ikke fromasj i midten men eggekrem. Her er iværtfall oppskrifta:

Mandelbunn:
200 g mandler
200 g melis
5 eggehviter
1 ts bakepulver

Mandler males og blandes med melis og bakepulver. Eggehviter piskes stiv og blandes med det tørre. Stekes ved 200 grader i ca. 20 min. Jeg bruker str 26 på forma.

Eggekrem
4 dl fløte
5 eggeplommer
4 ss sukker
8 plater blank gelatin

Eggeplommer piskes sammen med sukkeret. Fløten piskes stiv. Bland eggedosisen og kremen. Gelatinen oppløses og haes i, i en tynn stråle mens maskinen pisker.

Kaka settes på fat med formringen rundt. Ha eggekremen oppå helt inntil kantene.

2 pakker Bringebærgele løses opp etter pakken. Ikke pisk, men rør ellers blir det skum og bobler i gelen. Ha den oppå kaka når den begynner å stivne, viktig at den ikke er for rennende for da renner den bare gjennom kaka og ut i kjøleskapet og ut på gulvet :btdt:

Kaka er virkelig god.

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 11:05   #26
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke kaker hører hjemme på et balansert kakebord?

Pavlova har blitt et must hver gang vår familie lager noe som ligner på selskapeligheter.

I tillegg tenker jeg sjokoladekake, marsipan-/bløtkake, gjærbakst, kransekake. Eventuelt fruktsalat, med en god saus av fløte og vaniljesaus.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 11:06   #27
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke kaker hører hjemme på et balansert kakebord?

Pavlova.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 11:10   #28
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke kaker hører hjemme på et balansert kakebord?

Jeg har jo sunnmørsk slekt, og der er det stort sett: kransekake, karamellpudding, gelé (hvis det er unger der), bløtekake eller marsipankake og kanskje sjokoladekake og... Alt for mye. Jeg vil slå et slag for å ha frisk fruktsalat (ikke hermetisk frukt, usj) og gjerne bær. Det er selvsagt fordi jeg ikke tåler en drøss med ting, men det gjelder veldig mange, og dessuten synes jeg frukt og bær er godt uansett.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 11:21   #29
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke kaker hører hjemme på et balansert kakebord?

Et kakebord som inneholder marsipankake/bløtkake (ikke begge deler), sjokoladekake, ostekake, kake med nøttebunn (gjerne "verdens beste"/gul kake, evt kake med nøttebunn med masse frukt på toppen), kransekake og kringle + evt fruktsalat, sjokoladepudding og gelé syns jeg er rimelig balansert.

Jeg har giftet meg inn i en "kakefamilie" som dessuten er veldig stor, slik at familieselskapene krever en del kaker. Der blir det alltid servert bløtkake, en eller annen type sjokoladekake, en eller annen type kake med nøttebunn, boller/kringle og gelé. Som oftest står det også en kransekake og/eller en ostekake på bordet. Og det meste spises opp. [digresjon] Hvordan den gjengen holder seg så utrolig slanke er til tider over min fatteevne...[/digresjon]

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 11:23   #30
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke kaker hører hjemme på et balansert kakebord?

Variasjon innenfor dette:
-Kremkake, helst marsipankake
- sjokoladekake
- gjærbakst
- noe litt friskere, som ostekake

Da synes jeg man har det mest grunnleggende. Skal man ha flere kaker, står man liksom helt fritt.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 11:26   #31
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilke kaker hører hjemme på et balansert kakebord?

Jeg er ødelagt etter mange år i Finnmark og krever at suksessterta får sin naturlige plass på bordet.

  Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 11:28   #32
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke kaker hører hjemme på et balansert kakebord?

noe som er søtt med krem (verdens beste, bløtkake eller marsipankake)
Noe friskt ala ostekake med gelelokk
sjokoladekake i forskjellige varianter

Utover dette: noe smørkremgreier (f.eks suksessterte), gjærbakst, kringle, mousse/pudding-greier

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 11:29   #33
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke kaker hører hjemme på et balansert kakebord?

Dette var jo veldig aktuelt for min del, skal ha familiebursdag på søndag, og regner med å bruke en del tid på å bake på lørdag...
Har tenkt til å lage:
Suksessterte (lage for første gang)
langpanne-sjokoladekake
ostekake (mulig med gelelokk og bær)
mad muff pie (oreokjeks-ostekrem lag på lag)
Svigermor tar med jukse verdens-beste med blåbær

Vi er 10 voksne og 5 barn

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005

Sist redigert av Lykken : 19-03-10 kl 11:35.
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 11:34   #34
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.010
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke kaker hører hjemme på et balansert kakebord?

Fruktfat. Sjokoladekake. Ostekake. Eplepai. Ikke marsipankake hos oss. Ingen som liker det så hvorfor ha det? Jeg fikk servert marsipankake på jobben i anledning ny baby. Jeg spiser det aldri. Gjorde det ikke da heller. Svært få jeg kjenner som synes det er godt men tar kun for syns skyld.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 11:48   #35
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilke kaker hører hjemme på et balansert kakebord?

Ja, jeg er jo nordlending og vi beregner jo rundt en halv kake per pers så dermed blir det fort en del kaker hvis vi er noen stykker som skal delta på arrangementet. Jeg ville nok hatt et utvalg av disse:

Kremkaker: Marsipankake, jordbærfromasjkake med masse friske jordbær, pavlova (gjerne med sitronkrem og så jordbær, kiwi og stjernefrukt på toppen, frisk og god!), verdens beste, mørk hemmelighet (fromasjkake med fruktbiter inni og sjokoladepuddinglokk, veldig god med vaniljesaus til).

Sjokoladekaker: Et par forskjellige varianter alt etter hvor mange og hvem som kommer, noen barnevennlige og noen med mer voksen smak.

Ellers: suksessterte, ostekake, kanskje noen tørre kaker (ala Mor Monsen), muffins, de kan bli ganske festfine de også og barn er ofte glade i mufins.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 14:02   #36
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke kaker hører hjemme på et balansert kakebord?

Muskat- hahaha- jeg er også Nordlenning, og i bryllupet vårt, med 40 gjester, hadde vi over 20 kaker Det eneste som ikke ble spist opp, var den bakeribestilte marsipankaka. Den var bare søt og vond. Resten ble omtrent borte
Vi hadde en STOR bolle full av frisk frukt (ikke -salat)- og det ble ikke så mye som et jordbær eller en drue igjen...

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 14:09   #37
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke kaker hører hjemme på et balansert kakebord?

He-he... kanskje det er mine nordlandske aner som gjør at jeg alltid baker for mye?

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 14:10   #38
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke kaker hører hjemme på et balansert kakebord?

Vi har også en nøtteallergiker, så derfor prøver jeg å velge noen kaker uten nøtter og mandler. (Selv om de ofte er de beste).

Jeg ville kanskje hatt en ostekake, pavlova, brownies (uten nøtter), en marsipan/bløtkake (av den friske typen med masse bær), en god seig kransekake (+ is) eller en iskake, gjerne også en mandel/nøttebunn med gul (suksess)krem og masse frisk frukt og bær, det er også veldig dekorativt.

Verdens beste har jeg aldri skjønt poenget med.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 14:13   #39
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke kaker hører hjemme på et balansert kakebord?

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

He-he... kanskje det er mine nordlandske aner som gjør at jeg alltid baker for mye?

Neida, det kan være like ille blant østlendinger.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 14:16   #40
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilke kaker hører hjemme på et balansert kakebord?

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Ja, jeg er jo nordlending og vi beregner jo rundt en halv kake per pers så dermed blir det fort en del kaker hvis vi er noen stykker som skal delta på arrangementet. Jeg ville nok hatt et utvalg av disse:

Kremkaker: Marsipankake, jordbærfromasjkake med masse friske jordbær, pavlova (gjerne med sitronkrem og så jordbær, kiwi og stjernefrukt på toppen, frisk og god!), verdens beste, mørk hemmelighet (fromasjkake med fruktbiter inni og sjokoladepuddinglokk, veldig god med vaniljesaus til).

Sjokoladekaker: Et par forskjellige varianter alt etter hvor mange og hvem som kommer, noen barnevennlige og noen med mer voksen smak.

Ellers: suksessterte, ostekake, kanskje noen tørre kaker (ala Mor Monsen), muffins, de kan bli ganske festfine de også og barn er ofte glade i mufins.

Denne må jeg ha oppskrift på kjenner jeg. Sjokoladepudding er nesten bedre enn sex

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no