Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjelp meg med tapas-buffet!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-08, 13:39   #1
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp meg med tapas-buffet!

Jeg har det svinaktig travelt for tiden, og så har jeg blitt meddelt at jeg skal lage en tapas-inspirert buffet for 18. Gjestene er godt vante sekstiåringer, reiseglade, gourmetinteresserte og flere med hus i Italia o.l. Nei, ingenting kan bestilles fra catering. Dette skal være "middag", så det må være rikelig med mat. Jeg skal lage alt aleine. Jeg er vanligvis glad i å gjøre sånt, men nå har jeg ikke tid til å researche dette ordentlig i det hele tatt!

Kan dere vær så snill hjelpe meg med innspill til menyen, gjerne med oppskrifter eller lenker til oppskrifter? Gjerne tips til hvor i Oslo-området jeg kan kjøpe sånt som kan kjøpes. Money no object. (Nesten).

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 14:01   #2
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg med tapas-buffet!

Du finner pitte litt her i alle fall

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 14:45   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp meg med tapas-buffet!

Minst to langformer (kanskje til og med tre) av Isets focaccia er i allefall et must . Jeg ville forøvrig tilsatt hvitløk, fetaost, oliven og soltørket tomat til basisoppskriften.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 14:51   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg med tapas-buffet!

Sjekk Heikos tapastråd: http://www.foreldreportalen.no/forum...ighlight=tapas

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 15:13   #5
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp meg med tapas-buffet!

Saltbakte poteter!

Dekk en langpanne med grovsalt, fyll med små amandinepoteter, dekk med salt, sett i ovnen på 180 grader i en times tid. Serveres med aioli. Lager seg selv, og kan godt lages på forhånd og varmes opp.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 15:18   #6
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp meg med tapas-buffet!

Lakseruller. Smør noen store lefser med creme fraiche, sennep eller ravigotte saus, strø over ruccola-salat og legg skiver med røkelaks over til slutt. Rull sammen og skjær i biter og stikk pinne igjennom. Nam

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 15:20   #7
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp meg med tapas-buffet!

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Minst to langformer (kanskje til og med tre) av Isets focaccia er i allefall et must . Jeg ville forøvrig tilsatt hvitløk, fetaost, oliven og soltørket tomat til basisoppskriften.

Jeg ville passet på at det var minst en av formene som var "naturell", med tanke på evt. allergier osv.

Ellers er jo spicy kjøttboller godt. Jeg legger dem på brett og steker i stekeovnen. Mye enklere og raskere enn i panna.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 15:25   #8
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg med tapas-buffet!

Sett i gang mannen din!

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 16:33   #9
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg med tapas-buffet!

Dadler surret med bacon og stekt.

Isets focacciabrød er fantastisk ja, jeg har også laget med fetaost og soltørkede tomater.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 16:59   #10
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp meg med tapas-buffet!

Jeg fikk servert hvitløksmarinerte champignoner på en tapasrestaurant i Stavanger en gang. Det var svingodt. Men har dessverre ingen oppskrift.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 19:13   #11
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg med tapas-buffet!

Og så kommer du ned til meg og henter to bøker, en heter Den Store Fingermatkokeboken og den andre heter Great Tapas (er på engelsk, men det er vel ikke noe stort problem, antar jeg?). Sistnevnte har flere bokmerker i seg, etter at Polyanna lånte boken min.

Og så sier du i fra om jeg kan hjelpe deg.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 19:42   #12
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp meg med tapas-buffet!

Disse tapaskjøttbollene er gode. Kan lages lang tid i forveien og hives i fryseren. Tines i kjøleskapet og varmes i ovnen rett før servering.

Jeg ville minimert antall retter som krever mye arbeid. Lag masse focaccia og aioli. Kjøp gode, marinerte oliven og hvitløksbåter, ost (manchego), corizopølse, serranoskinke, ristede mandler/nøtter etc. Også briljerer du med noen få lagd-fra-bunnen-og-vannvittig-gode-retter. Tortilla de patatas, Hvitløks- og chilimarinerte scampi og patatas bravas synes jeg er digg.

  Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 20:08   #13
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp meg med tapas-buffet!

Her er en rett jeg lager og som alltid blir tom.

2 bokser kikerter
1 stort glass skinnfri paprika
1 chorizopølse (kan bruke peperoni om du ikke får tak i)
1 løk
ca 3 fedd hvitløk
bladpersille.

Finhakk løken og hvitløken og surr dette blankt i olje. Tilsett chorizo i små terniger.

Dette blandes med skylte kikerter og paprika i små biter, og bland inn hakket bladpersille tilslutt.

Du bør lage dette samme dagen, men kan godt serveres kaldt.

Ellers er vel tapaskjøttboller naturlig å ta med, foccacia, allioli, skinke og melon, kyllingklubber. Reker/scampi i en eller annen form. Friterte babyblekkspruter, men det er kanskje vanskelig å få tak i i Norge?

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 21:15   #14
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg med tapas-buffet!

Både Mega og Obs har en del fingermat som er ferdig som serrano skinke, pepperonipølse, aioli, oliven, marinerte reker, soltørkede tomater, tapenade, ulike typer oster som Manchego, Tallegio, Brie, blåmuggost og så lager du en 4 -5 varme retter i tillegg. Kjøttboller kan lages på forhånd og varmes opp, potetommelett eller noe pai osv osv.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 21:16   #15
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg med tapas-buffet!

Parmesankyllingen som det fins oppskrift på ett eller annet sted her inne. Del filetene i mindre biter.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 21:17   #16
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.055
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg med tapas-buffet!

Innspill til meny:


Choritzo-pølser
Serrano-skinke med manchego-ost
Tortilla
Albondigas (spanske kjøttboller i smakfull tomatsaus)
Patatas bravas
Chilli og hvitløksscampi
Gaspacho
Hvitløksgratinert sopp
Salat med appelsin-fillet
Brød og aioli




Pata negra og serrano-skinke med aspargesbønner

½ Hummer med chilli, hvitløk og persille
Fois gras av kylling på toast med trøffel
Kamskjell med kjørvel og fennikel
Kaninrygg med safran aioli og bakt løk
Gaspacho
Squashsalat
Brød og aioli

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 21:26   #17
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg med tapas-buffet!

Tusen takk for råd! Fortsetter gjerne å ta i mot flere i et par dager til.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 21:41   #18
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg med tapas-buffet!

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Sett i gang mannen din!

Han passer barn og rydder kjøkkenet.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 21:45   #19
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp meg med tapas-buffet!

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Sett i gang mannen din!

Hva har svigermor gjort mot deg?

:Kan svi tevann:

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 22:40   #20
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg med tapas-buffet!

Jeg har ikke så god peiling på hva slags mat som hører hjemme på et tapasbord
Men litt forskjellig plukkemat :

Quesadillas:

Bruk av de mellomstore tortillaene. Legg en på fjela, ha på fyll og ost - f.eks stekte skivede poteter med hvitløk og løk med masse ost, eller kylling i bittesmå biter, paprika, løk og ost.. Legg en tortilla på toppen og klem litt til. Stek uten olje til oljen er smeltet. Del i 6. Lag flere og stable oppå hverandre/pent.

Grillet scampi:
Ta scampi, la marinere litt i hvitløkolje eller annen grillolje som du enten kjøper ferdig eller lage selv. Legg på rist i ovnen (med plate under) og grill i vei.

Grillede kyllingvinger er jo også veldig godt da, og finnes ferdig krydret og grillet i schvære pakninger. Det er en enkel sak å hive sammen en liten hvitløk-chili-marinade og gi dem litt sprekere sak og så grille litt/varme dem opp

Avokado-mais-salat
Kok opp en sånn stor boks mais med litt vann og litt salt, småputre til alt vannet er borte (2-3 minutter). Mos 2 avokado, bland med maisen. Tilsett spisskummen, salt, finhakket løk eller til nød finhakket purre. Salt til du kjenner maissmaken kommer godt fram - da er denne knallgod.

Mango-salsa!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no