Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Fettfattig middag - hva serverer jeg?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-08, 07:54   #1
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fettfattig middag - hva serverer jeg?

Min kusine kommer til middag i dag. Hun går og venter på gallesteinsoperasjon, og skal derfor ha svært, svært fettfattig kost. Selv har jeg et kosthold som er mer preget av lavkarbo enn frykt for fett, så jeg har ikke noen gode retter jeg automatisk griper til. Da jeg ventet på denne operasjonen selv var jeg innlagt og veldig, veldig syk, og det eneste jeg husker jeg fikk å spise var fettfattig jogurt og havrevelling...

Hjelp?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 08:45   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fettfattig middag - hva serverer jeg?

Fileter av kjøtt eller mager fisk inneholder vel ikke mye fett? Masse gode grønnsaker?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 08:47   #3
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fettfattig middag - hva serverer jeg?

Hva med en ren grønnsaksmiddag?

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 08:50   #4
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fettfattig middag - hva serverer jeg?

Olympia: Glemte jeg å si at en sjuåring og en niåring også skal spise maten?
Treåringen skal jeg ikke snakke om engang, han kan sitte i en krok og maule ost som han pleier.

Grønnsaker er bra, men når jeg tenker grønnsaker så hopper det inn smør, creme fraiche, gode oljer osv. Og da er jeg jo like langt?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 08:54   #5
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fettfattig middag - hva serverer jeg?

Hva med en indonesisk gryte?

Ingredienser
Ca. 500 g renskåret svinekjøtt
1/2 dl soyasaus
2 dl eplejuice
1 løk
1 1/2 ts karri
1/2 ts ingefær
2 hvitløksbåter
2 ss vineddik
1 ss hvetemel


Fremgangsmåte
Bland soyasaus, eplejuice, hakket gul løk, karri, ingefær, presset hvitløk og vineddik i en bolle. Skjær kjøttet i strimler og legg det i marinaden. La stå og trekke i kjøleskapet i ca. 6 timer. Legg så alt i en gryte. Strø over hvetemel og rør om. Småkokes under lokk på svak varme ca. 15 - 20 minutter. Smak til med krydder. (Det er mye smak på marinaden). Server gryten med ris og salat med f.eks. ananas, bananer, epler, sylteagurker.

Denne er utrolig god, og som du ser så er det knapt fett i gryta. Anbefales.

  Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 08:54   #6
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fettfattig middag - hva serverer jeg?

Blir det for mye fett om du woker grønnsaker i bittelitt olje/smør?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 08:56   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fettfattig middag - hva serverer jeg?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Grønnsaker er bra, men når jeg tenker grønnsaker så hopper det inn smør, creme fraiche, gode oljer osv. Og da er jeg jo like langt?

Men det du jo ikke ha på hvis det skal være fettfattig?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 09:47   #8
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fettfattig middag - hva serverer jeg?

Minestronesuppe med mange gode grønnsaker, bønner og evt. litt skinke?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 10:45   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fettfattig middag - hva serverer jeg?

Da jeg slet med gallesteinsanfall annenhver dag i måneder, så spiste jeg vanlig mat, men unngikk det med mest fett. Jeg kan ikke se at grønnsaker stekt i olje/ smør skal være noe problem, men enkelte får jo anfall bare av et knekkebrød...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 10:51   #10
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fettfattig middag - hva serverer jeg?

Kyllingfileter, ris, grønsaker og salat. Saus og dressing til de som måtte ønske det.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 11:02   #11
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fettfattig middag - hva serverer jeg?

Den ene gangen jeg har laget middag til et gallesteinsoffer laget jeg fiskegrateng. Men jeg husker ikke helt hva jeg gjorde i utgangspunktet for den hvite sausen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 16:40   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fettfattig middag - hva serverer jeg?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

gallesteinsoffer

For et ord!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 16:57   #13
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fettfattig middag - hva serverer jeg?

Jeg tror noe av det beste må være en gryte hvor kjøttet er kokt eller veldig lett stekt, og det ikke er så mye krydder? Albertine så ut til å ha en fin en over her. Da jeg levde i gallesteinshelvetet i påvente av operasjon (2-3 anfall hver uke) så hadde jeg en regel på max 4-6% fett uansett hva jeg spiste.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 17:01   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fettfattig middag - hva serverer jeg?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg tror noe av det beste må være en gryte hvor kjøttet er kokt eller veldig lett stekt, og det ikke er så mye krydder? Albertine så ut til å ha en fin en over her. Da jeg levde i gallesteinshelvetet i påvente av operasjon (2-3 anfall hver uke) så hadde jeg en regel på max 4-6% fett uansett hva jeg spiste.

Men merket du forskjell? Jeg fikk anfall helt uavhengig av at jeg spiste i det hele tatt. Jeg merket aldri noen sammenheng med mat.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 17:13   #15
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fettfattig middag - hva serverer jeg?

Takk for innspill! Det ble wraps, med ovnsstekt renskåret edelgris i strimler som en av valgmulighetene på kjøttsiden, og masse gode grønnsaker.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 20:27   #16
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fettfattig middag - hva serverer jeg?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men merket du forskjell? Jeg fikk anfall helt uavhengig av at jeg spiste i det hele tatt. Jeg merket aldri noen sammenheng med mat.

Ja, absolutt. For meg var fett hovedfienden. Men jeg vet at det er veldig forskjellig. Fett, egg, krydder, gjærdeig, stekt mat og ingen spesiell mat - folk reagerer forskjellig. Men jeg tror fett er vanligst å reagere på.

Hørtes godt ut Acsa!

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no