Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

[Tøybleier] Vaske på 95 C?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-11, 12:48   #21
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Tøybleier] Vaske på 95 C?

Tørketrommel har vi ikke, rett og slett. Tøybleier vaskes på 60 grader, en sjelden gang vasker jeg på 75 grader. Vi har formsydde bleier som tørker langsomt, og dersom jeg har behov for raskere tørking henger jeg et par bleier på en radiator, da er de tørr over natta.

Men jeg skal innrømme at som fersk tøybleiebruker for over 10 år siden ble bleievasken kjørt på 95 eller 75 grader. Jeg visste ikke bedre, og tøybleier var så uvanlig den gang at det var lite info å finne om det. Jeg vil tro de fleste som vet at 60 grader holder, vasker på det. Kokvask bruker jeg for øvrig aldri.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:50   #22
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Tøybleier] Vaske på 95 C?

Vasker tøybleiene på 60 grader og tromler de. Har ikke noe særlig tørkeplass så om jeg ikke vil ha hengende klesvask i stua daglig så må det bli tromling, så jeg tromler alt som kan tromles. Men ser ikke noen grunn til å kokvaske bleiene, de blir rene på 60 grader.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:59   #23
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Tøybleier] Vaske på 95 C?

Jeg gjør/gjorde som deg Harriet, vasker det aller meste som skal vaskes varmt på 60 grader, inkl tøybleiene. Tror jeg kokvasket de en eller to ganger i hele tøybleiekarrieren. For å strippe de. For det skulle man.

Jeg tror forresten at for mange vasker på kokvask ødelegger pultrekk i tøybleiene om man bruker lommebleier og lignende. I andre land er vaskemidlene veldig sterke og ting blir renere på 60 grader enn de gjør her. :kilde ukjent men leste det en gang:

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 13:04   #24
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.548
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Tøybleier] Vaske på 95 C?

Det ser ut som om det er så kort mellom hver etasje i den tørkekuben? Kan man henge store håndklær på den uten at de hviler på etasjen under?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 13:06   #25
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.576
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Tøybleier] Vaske på 95 C?

Jeg har tenkt på den der saken fra ikea ja. (Vi har ikea 15 minuttes kjøring herfra, og er der jo innimellom) men da jeg trengte nytt stativ fordi det forrige knakk sammen var de utsolgt, så det ble et annet. Det skal bli det der fra ikea etterhvert, meget mulig ganske snart, ettersom vi jo tross alt bllir fire, inkl to tøybleiebrukere, i huset om kort tid (den eldste bedriver delvis bleieslutt-trening, men det blir ikke akkurat mindre klesvask av det.... det er hyppig vask av truser og bukser da ja, for selv om han inderlig godt VET at han ikke skal tisse i bleiene så....)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 14:24   #26
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Tøybleier] Vaske på 95 C?

Nei, det gjør vi ikke. Vi vasker på 60 grader og tørker på snor.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 14:37   #27
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Tøybleier] Vaske på 95 C?

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Takkskaldufaenmegha! Ikea, ja. Nå er det på tide at Ikea kommer nordover, synes jeg.



Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Det ser ut som om det er så kort mellom hver etasje i den tørkekuben? Kan man henge store håndklær på den uten at de hviler på etasjen under?

Du kan endre på det og klapse sammen "etasjene" nedover etter hva som passer. Jeg har klapset inn nr. to og tre på den ene siden og nummer 3 og 4 på den andre siden for å tørke bukser, gensere og håndklær. Dynetrekk og lakener tørker jeg på trappegelenderet i andre etasje.

Jeg har ikke tørketrommel.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 14:42   #28
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Tøybleier] Vaske på 95 C?

Min mor brukte tøybleier på alle oss og jeg husker "fullriggeren" av flanellsbleier foran ovnen. Hun var også en av dem som brukte lanoliniserte ullbukser, jeg ante ikke at det fantes sånne ekle plastsnipper før jeg leste om det.

Hun kokvasket dem, men hun er en av dem som kokvasker absolutt alt. Ting blir visst ikke rent før det vaskes på 90 og sentrifugeres herfra til h... Det sliter jo enormt på tøyet og er helt unødvendig. Kan det være en arv fra da man vasket manuelt og faktisk kokte hvitvasken i kjele?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 15:33   #29
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.932
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Tøybleier] Vaske på 95 C?

Vi har også det tørkestativet og det er helt genialt. Det eneste det ikke egner seg til er sengetøy. Men det tar nesten tre laster fra vaskemaskinen, og som HV sier kan man tilpasse det etter hva man skal tørke.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 21:35   #30
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Tøybleier] Vaske på 95 C?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg er ikke i tvil om at tøybleier er det beste alternativet for miljøet hvis de vaskes på 60 grader og lufttørkes, jeg har bare fått inntrykk av at det ikke er så lett å gjennomføre for mange.

Det gjennomføres uten problem her i huset hvertfall.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 21:56   #31
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Tøybleier] Vaske på 95 C?

60 grader, bittelitt flytende blenda sensitive og hengetørker. Det hender jeg slenger innleggene i trommelen sammen med håndklær og kluter hvis jeg skal tromle det, men stort sett henger jeg bleiene opptil tørk.
Det har hendt et par ganger at bleier har havnet i kokvasken, (jeg kokvasker håndklær og kluter på legens ordre) og fyller gjerne opp maskinen med et bambusinnlegg eller to.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 22:00   #32
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Tøybleier] Vaske på 95 C?

Nope. Vasker så å si alltid på 60. Det er helt tilstrekkelig. Dersom jeg kjenner noe lukt etter en tid hender jeg at jeg stripper dem, det vil si en runde med natron i forvaskkammer, hovedvask på 90 grader og ekstra skylling med eddik i skyllevannet.
Men det er virkelig veldig sjelden nødvendig, har kanskje gjort det 2 ganger ila. min tøybleiekarriere på nå 2 år. Kokvasker heller ikke noe som helst annet her i huset.

Vi brukte forøvrig brettebleier og lanoliserte ullbukser på lillebror frem til han var ca. 6-7 mnd.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 23:02   #33
Verdande
Melkeku
 
Verdande sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 288
Verdande er litt kulVerdande er litt kulVerdande er litt kul
Standard

Sv: [Tøybleier] Vaske på 95 C?

Vi vasker alltid bleier på 60 grader og lufttørker. Jeg kjenner faktisk ingen tøybleiebrukere, verken venner eller nettbekjente, som kokvasker bleiene.

(Vi har av miljøhensyn valgt å ikke ha tørketrommel, og valgte tøybleier fordi vi mener det er det beste alternativet for både barnet og miljøet. Dessuten er de kule å se på!)

__________________
Well-behaved women rarely make history.
2008 2011 2014
Verdande er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 08:18   #34
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Tøybleier] Vaske på 95 C?

Her i huset vaskes det på 60, 90 dersom omgangssjuka har vært innom. Det hender jeg tørketromler innleggene sammen med kluter og håndkler, men det meste går på snora.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 18:48   #35
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: [Tøybleier] Vaske på 95 C?

Jeg vasket tøybleiene på 60 grader, en og annen sjelden gang på 95 grader. Alt annet hvitt (håndklær, undertøy, sengtøy) vasker jeg også på 60 grader, 95 grader hvis vi har vært syke eller en og annen gang bare for å ha gjort det.
Tromler alt.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no