Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Uventede julegaver

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Har du eller ungene fått eller gitt noen uventede julegaver i år?
Ja jeg eller ungene har gitt en eller flere 30 27,52%
Ja jeg eller ungene har fått en eller flere 48 44,04%
Jeg synes det er helt uproblematisk å få slike gaver 22 20,18%
Jeg synes det er litt ubehagelig å få slike gaver 48 44,04%
Jeg synes det er en skikkelig uting å få slike gaver 2 1,83%
Nei jeg har verken gitt eller fått slike gaver i år 28 25,69%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 109. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-12-10, 12:00   #61
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Uventede julegaver

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Og jeg blir lei meg og gretten av å lese sånt som dette. Ja, litt sint, faktisk.

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Det er trist at du tror han bare gir en gave fordi han vil ha noe tilbake, ikke fordi han ønsket å gi.

Jeg er ikke så sikker på at det er nødvendig verken å bli sint eller trist av at noen kan finne det ubehagelig med uventede gaver til barn.

For min del handler det om det GydaG skriver under her:

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Det er jo noe helt annet med voksne enn barn altså, så jeg er helt enig med deg, Busy. Jeg blir ikke gretten, men jeg hadde heller aldri droppet å fremskaffe en gave til ei veninne av datteren om dette skulle ha skjedd her.
Jeg ser for meg at det hadde blitt ganske trist både for venninnen og datteren i grunnen.

Jeg selv er ikke nevrotisk på at jeg MÅ gi noe tilbake om jeg får en uventet gave, og selv gir jeg stadig små oppmerksomheter uten at det er meningen at man skal få noe tilbake. Det er viktig å være flink til å bare ta i mot også og sette pris på en hyggelig oppmerksomhet uten å stresse med det.

For små barn er det nok annerledes. Min yngste som var fire i fjor ble ihvertfall ganske lei seg da han ikke hadde en gave å gi tilbake til bestekameraten da han kom innom her på julaften.

Å gi en gave er jo så mye mer enn å gi en ting. Det er en måte å bekrefte en relasjon eller et vennskap på samt en måte å si "jeg er glad i deg" eller "jeg setter pris på deg" - det er det lurt å ha i bakhodet når det gjelder småtassene, synes jeg.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-10, 12:07   #62
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Uventede julegaver

Jeg synes det er ganske greit å begynne tidlig med å lære barna at man ikke MÅ gi noe tilbake fordi man får noe. At det er gøy å både gi og få, men det må ikke nødvendigvis skje samtidig. At man ikke trenger å bli skuffet om man ikke får noe tilbake, eller å bli stresset fordi man ikke har noe å gi tilbake. Kanskje man da klarer å tenke sånn også som voksen. Det er slett ikke gøy å gi gaver til folk som tydelig har løpt i butikken i all hast og plukket med seg noe bare for å ha noe å gi tilbake.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-10, 12:20   #63
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Uventede julegaver

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg synes det er ganske greit å begynne tidlig med å lære barna at man ikke MÅ gi noe tilbake fordi man får noe. At det er gøy å både gi og få, men det må ikke nødvendigvis skje samtidig. At man ikke trenger å bli skuffet om man ikke får noe tilbake, eller å bli stresset fordi man ikke har noe å gi tilbake. Kanskje man da klarer å tenke sånn også som voksen. Det er slett ikke gøy å gi gaver til folk som tydelig har løpt i butikken i all hast og plukket med seg noe bare for å ha noe å gi tilbake.

Når det gjelder småting, er jeg helt på linje med deg. Guttene elsker å lage ting å gi bort til kamerater, og neste gang er det kanskje kameratene som gir bort noe.

Men ordentlige julepakker kan jeg ikke se noe poeng i å ikke avtale på forhånd.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 01:14   #64
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Uventede julegaver

Hadde avtalt å kjøpe til nabobarn, og mannen kom med en julestjerne i samme slengen. Var imidlertid en av barna som tok i mot, og hun tenkte IKKE på levere gaver tilbake - så ejg sendte sms at vi kommer med gavene snaaart, rakk ikke mannen din. Da tok jeg en søt liten kakeboks jeg hadde kjøpt på lur og fylte den med sånn coop twist i fine farger. Hun syns det var en hyggelig gest tilbake.,

En annen veninne som alltid sier at en julehilsen skal ikke koste mer enn en normal flaske vin, hadde plutselig lagt ved mummi-drikkebrikker (heter det det?) i pakken. Disse vet jeg er dyrere enn en flaske vin, så jeg takket og skrev hun var en gærning som ikke holdt avtalen Da skrev hun at den var vel undt og at hun ikke klarte å gå forbi dem. og det har hun jo rett i, de gikk jo "rett hjem" her Jeg får heller gi henne litt ekstra til bursdagen i mars tenker jeg

__________________
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 11:20   #65
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Uventede julegaver

Jeg blir jo ikke gretten utad, men julestresset er nå stort nok fra før og jeg synes det er greit å ha kontroll på pakker inn og pakker ut.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no