Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Synes du homofile skal få PrEP på resept?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-19, 12:24   #21
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du homofile skal få PrEP på resept?

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Igjen; HPV kan smitte til tross for kondombruk. Det er ikke sammenlignbart.

Det kan vel HiV også.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-19, 12:30   #22
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.975
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Synes du homofile skal få PrEP på resept?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det kan vel HiV også.

Blod, sæd, skjedesekret og morsmelk er kroppsvæsker som inneholder nok virus til å smitte. Det betyr at så lenge du har seksuelt samkvem med noen du ikke kjenner, eller noen du vet er smittet så må du begrense deg. HPV virus kan smitte ved hudkontakt, og det skal langt mindre til enn ved HIV.

Jeg tenker at vi godt kan diskutere detaljer, men hovedpoenget mitt er at det ene finnes det i dag god beskyttelse mot, og da mener jeg en kombinasjon av kondom og sunn fornuft (hiv) det andre ikke, siden kondom ikke kan sies å beskytte godt nok så snakker vi full avholdenhet og det er rett og slett tullete. (hpv).

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-19, 12:56   #23
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du homofile skal få PrEP på resept?

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Blod, sæd, skjedesekret og morsmelk er kroppsvæsker som inneholder nok virus til å smitte. Det betyr at så lenge du har seksuelt samkvem med noen du ikke kjenner, eller noen du vet er smittet så må du begrense deg. HPV virus kan smitte ved hudkontakt, og det skal langt mindre til enn ved HIV.

Jeg tenker at vi godt kan diskutere detaljer, men hovedpoenget mitt er at det ene finnes det i dag god beskyttelse mot, og da mener jeg en kombinasjon av kondom og sunn fornuft (hiv) det andre ikke, siden kondom ikke kan sies å beskytte godt nok så snakker vi full avholdenhet og det er rett og slett tullete. (hpv).

I praksis er ikke kondom noen god beskyttelse mot HiV. Det legger svært store begrensinger på sexen.
Jeg blir litt skuffa over det argumentet altså. Det hører hjemme i en annen tid, synes jeg.

Men det betyr ikke at jeg synes det er OK at prep (autokorekten ville skrive Oreo ) gis ut gratis. Fordi vi har begrensede ressurser og de ressursene brude brukes andre steder.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-19, 13:21   #24
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du homofile skal få PrEP på resept?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg har ikke noen bestemt mening om denne medisinen, men det er mange behandlinger som et helseøkonomisk gunstige, men likevel ikke blir prioritert i statsbudsjettet. F.eks. den nye migrenemedisinen. Så lenge den rene legemiddelkostnaden er over en viss sum, så er det en politisk beslutning, og ikke en helseøkonomisk beslutning, det er bestemt i Stortinget. Ellers ville medisiner til yrkesaktive ha en veldig stor fordel fremfor medisiner til barn og eldre, hvis f.eks. sparte sykedager skulle telle.

Men nå har jo helseministeren nyleg uttalt at dette ikkje er eit argument for å få dekka migrenemedisin. Då blir det inkonsekvent å argumentere med at ei anna gruppe skal få dekke tilsvarande kostbar medisin.

Eg blir provosert fordi dette er eit av veldig mange eksempler det sjukdommer som rammer ressurssterke menn blir prioritert over kroniske sjukdommer som typisk rammer kvinner. Som migrene ...

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-19, 13:40   #25
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.975
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Synes du homofile skal få PrEP på resept?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

I praksis er ikke kondom noen god beskyttelse mot HiV. Det legger svært store begrensinger på sexen.
Jeg blir litt skuffa over det argumentet altså. Det hører hjemme i en annen tid, synes jeg.

Men det betyr ikke at jeg synes det er OK at prep (autokorekten ville skrive Oreo ) gis ut gratis. Fordi vi har begrensede ressurser og de ressursene brude brukes andre steder.

Jeg er egentlig enig med deg. Om vi kan beskytte utsatte grupper er det rett og slett fantastisk. Jeg blir bare så oppgitt over dette med at argumentasjonen for det ene brukes mot det andre. >< Jeg er jo ikke objektiv hva angår Aimovig; om jeg fortsetter som jeg har i hele 2019 er jeg kandidat for det, men har ikke råd.

Jeg er mest ute og rir kjepphester for øyeblikket, hvilket er litt fjollete. Og Oreo

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-19, 13:50   #26
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du homofile skal få PrEP på resept?

Nokon: Det er jo akkurat det jeg sier? Et legemiddel må være helseøkonomisk gunstig ved å f.eks. hindre hospitaliseringer for i det hele tatt å komme fra Legemiddelverket til Hdir. Hvis budsjettpåvirkningen er over et visst beløp, er det en politisk prioritering.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-19, 15:14   #27
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du homofile skal få PrEP på resept?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg blir provosert fordi dette er eit av veldig mange eksempler det sjukdommer som rammer ressurssterke menn blir prioritert over kroniske sjukdommer som typisk rammer kvinner. Som migrene ...

Akkurat dette går det ikke an å være uenig i, nei.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-19, 23:15   #28
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du homofile skal få PrEP på resept?

Hmmm, ser jeg burde hatt en poll, hadde vært lettere å se fordelingen der.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

I et Norge der alle grupper får nok og penger ikke er avgjørende for hvilke medisiner folk får så er svaret ubetinget ja.
I et Norge der støtten til briller kuttes for å spare penger er jeg mer lunken.

Ja, burde nok ha presisert at jeg i utgangspunktet tenkte på dages diskusjon.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Altså. Argumentet om å beskytte seg står seg 100% ifht HPV vaksinen også. Jeg er litt overrasket over at det brukes som argument på FP.
Hiv er en svært alvorlig tilstand og det er vel ikke mer eller mindre riktig at homofile skal «beskytte seg» enn heterofile ungdommer. Som altså får HPV vaksinen. Som man også kan beskytte seg mot med kondom.

Ja, det er jo akkurat dette ... Generelt sett er det vel slik (NB! Åpen for kritikk her) at det økonomisk sett lønner seg med tidlig invertering, (Det gjelder all inngripen - også reklame for kondomer) fremfor behandling. Gjelder også psykisk psykdom.

Men samtidig så opplever jeg at det er "urettferdig" nå som det strammes inn på alt mulig, at man skal prioritere ting som folk kunne ha "fiksa sjæl"

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Nokon: Det er jo akkurat det jeg sier? Et legemiddel må være helseøkonomisk gunstig ved å f.eks. hindre hospitaliseringer for i det hele tatt å komme fra Legemiddelverket til Hdir. Hvis budsjettpåvirkningen er over et visst beløp, er det en politisk prioritering.

Ja, jeg er enig. Eller du fastslåt jo bare fakta. Slik er det. Men jeg tenker også at det er viktig at det ligger politiske beslutninger på toppen - hva skal vi ellers med politikere. Nå er jeg jo stert påvirket av at dette ikke er "min regjering", men poenget med et demokrati er jo at folket skal bestemme, ikke byrokratene.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-19, 23:42   #29
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du homofile skal få PrEP på resept?

Jeg hang meg litt opp i påstanden om at kondom la begrensninger på sex - og derfor ikke var ønskelig å bruke som beskyttelse. Men altså, vi VET at kondom beskytter mot så uendelig mye mer enn HPV og HIV. Kondom bør man bruke med tanke på ALLE STDs, og selv om jeg er positiv til gratis hormonell prevensjon til jenter mellom 16-21, er jeg ikke i tvil om at dette samtidig har gjort det alt for enkelt å velge bort kondom. Fordi kondom gir kjip sex (hilsen gutta). Det er så utrolig mange unge som må behandles for kjønnsvorter, Herpes Genitalis, Chlamydia og Gonore at jeg blir helt skremt.

Unnskyld, men altså heller helt OK sex når man ligger litt rundt, enn påvist STD og call of shame til alle du muligens har smittet...

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-19, 23:45   #30
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du homofile skal få PrEP på resept?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Nokon: Det er jo akkurat det jeg sier? Et legemiddel må være helseøkonomisk gunstig ved å f.eks. hindre hospitaliseringer for i det hele tatt å komme fra Legemiddelverket til Hdir. Hvis budsjettpåvirkningen er over et visst beløp, er det en politisk prioritering.

Ah. Likevel ikke skreiv du. Eg trudde du skreiv likevel. Beklager, min feil.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-19, 23:53   #31
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.975
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Synes du homofile skal få PrEP på resept?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg hang meg litt opp i påstanden om at kondom la begrensninger på sex - og derfor ikke var ønskelig å bruke som beskyttelse. Men altså, vi VET at kondom beskytter mot så uendelig mye mer enn HPV og HIV. Kondom bør man bruke med tanke på ALLE STDs, og selv om jeg er positiv til gratis hormonell prevensjon til jenter mellom 16-21, er jeg ikke i tvil om at dette samtidig har gjort det alt for enkelt å velge bort kondom. Fordi kondom gir kjip sex (hilsen gutta). Det er så utrolig mange unge som må behandles for kjønnsvorter, Herpes Genitalis, Chlamydia og Gonore at jeg blir helt skremt.

Unnskyld, men altså heller helt OK sex når man ligger litt rundt, enn påvist STD og call of shame til alle du muligens har smittet...

Det du skriver. Jeg synes det er ubeskrivelig viktig å lære bort at kondom er alfa og omega og at det nærmest er en bivirkning at man (antagelig) ikke blir gravid om man bruker det.

Jeg har faktisk allerede snakket såvidt med datteren min om kondom da det falt seg naturlig siden det ble nevnt i en serie jeg så på ("Friends"). Hun er bare ti år, men nå synes hun ikke dette er flaut og derfor tenker jeg at det et greit å venne henne til sånne samtaler.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-19, 07:03   #32
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.991
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Synes du homofile skal få PrEP på resept?

Nei. Det synes jeg ikke. Man har ikke et ubegrenset budsjett, og jeg tenker de pengene kan vel så gjerne gå til medisiner for å redde/ lindre lidelser som ja, eks migrene som ødelegger såpass mye, også samfunnsøkonomisk.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-19, 09:19   #33
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du homofile skal få PrEP på resept?

Nei, jeg synes ikke det. Selv om jeg kan ha forståelse for de som ønsker det, så finnes det jo ikke uendelig med penger å ta av og flust av sykdommer man ikke på noe vis kan beskytte seg mot å få.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-19, 09:43   #34
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Synes du homofile skal få PrEP på resept?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nei, jeg synes ikke det. Selv om jeg kan ha forståelse for de som ønsker det, så finnes det jo ikke uendelig med penger å ta av og flust av sykdommer man ikke på noe vis kan beskytte seg mot å få.

Enig.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-19, 11:48   #35
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du homofile skal få PrEP på resept?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg hang meg litt opp i påstanden om at kondom la begrensninger på sex - og derfor ikke var ønskelig å bruke som beskyttelse. Men altså, vi VET at kondom beskytter mot så uendelig mye mer enn HPV og HIV. Kondom bør man bruke med tanke på ALLE STDs, og selv om jeg er positiv til gratis hormonell prevensjon til jenter mellom 16-21, er jeg ikke i tvil om at dette samtidig har gjort det alt for enkelt å velge bort kondom. Fordi kondom gir kjip sex (hilsen gutta). Det er så utrolig mange unge som må behandles for kjønnsvorter, Herpes Genitalis, Chlamydia og Gonore at jeg blir helt skremt.

Unnskyld, men altså heller helt OK sex når man ligger litt rundt, enn påvist STD og call of shame til alle du muligens har smittet...

Som en av de som heller velger bort sex enn sex med kondom og ansvarlig for påstanden tenker jeg at det blir en helt annen debatt (som vi godt kan ta altså).
At jeg synes sex med kondom er like kjipt som svett gulost betyr ikke at jeg formidler det til barna eller at jeg synes ungdom skal ligge rundt uten kondom. Men at det er en relativt kjip prevensjons måte synes jeg faktisk det bør være greit å være ærlig om. Men det er den eneste forbyggende mulighet som finnes for å minske risikoen for SOS og skal selvfølgelig ikke droppes. Dog tror jeg ærlighet rundt utfordringene ville gitt økt bruk. Heller en slik det er i dag hvor vi later som om det er det samme som sex uten.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-19, 12:15   #36
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.842
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Synes du homofile skal få PrEP på resept?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nei, jeg synes ikke det. Selv om jeg kan ha forståelse for de som ønsker det, så finnes det jo ikke uendelig med penger å ta av og flust av sykdommer man ikke på noe vis kan beskytte seg mot å få.

Veldig enig i dette At det skal være mulig å kjøpe på resept (på samme måte som vi idag eksempelvis kjøper p-piller) er en annen sak. Det bør selvsagt være mulig.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-19, 12:18   #37
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.975
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Synes du homofile skal få PrEP på resept?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Som en av de som heller velger bort sex enn sex med kondom og ansvarlig for påstanden tenker jeg at det blir en helt annen debatt (som vi godt kan ta altså).
At jeg synes sex med kondom er like kjipt som svett gulost betyr ikke at jeg formidler det til barna eller at jeg synes ungdom skal ligge rundt uten kondom. Men at det er en relativt kjip prevensjons måte synes jeg faktisk det bør være greit å være ærlig om. Men det er den eneste forbyggende mulighet som finnes for å minske risikoen for SOS og skal selvfølgelig ikke droppes. Dog tror jeg ærlighet rundt utfordringene ville gitt økt bruk. Heller en slik det er i dag hvor vi later som om det er det samme som sex uten.

Det er jeg helt enig med deg i, og det har i grunnen aldri slått meg.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-19, 12:31   #38
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Synes du homofile skal få PrEP på resept?

Jeg er usikker.

Jeg synes det er veldig provoserende og tenker de kan benytte kondom, eller være avholdne. Men om resultatet er at de likevel har masse ubeskyttet sex, flere smittes med HIV og jeg da får den regningen i etterkant, så vet jeg ikke helt...

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-19, 12:52   #39
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du homofile skal få PrEP på resept?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nei, jeg synes ikke det. Selv om jeg kan ha forståelse for de som ønsker det, så finnes det jo ikke uendelig med penger å ta av og flust av sykdommer man ikke på noe vis kan beskytte seg mot å få.

Mja, det er nok lønnsomt rent økonomisk å hindre folk i å få sykdommer kontra å behandle dem. Hvis fokuset skal være rent økonomisk tror jeg dette er lurt.

For meg er dette mer et moralsk spørsmål: Jeg synes ikke det er helt ok å betale for noe som folk kunne ha "fikset selv" (og som hadde fikset en masse andre ting som andre STD), når man vet at det ligger lite penger på bordet.

Så for meg er det vel moralisten og økonomen inne i meg som diskuterer ...

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-19, 12:56   #40
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Synes du homofile skal få PrEP på resept?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Som en av de som heller velger bort sex enn sex med kondom og ansvarlig for påstanden tenker jeg at det blir en helt annen debatt (som vi godt kan ta altså).
At jeg synes sex med kondom er like kjipt som svett gulost betyr ikke at jeg formidler det til barna eller at jeg synes ungdom skal ligge rundt uten kondom. Men at det er en relativt kjip prevensjons måte synes jeg faktisk det bør være greit å være ærlig om. Men det er den eneste forbyggende mulighet som finnes for å minske risikoen for SOS og skal selvfølgelig ikke droppes. Dog tror jeg ærlighet rundt utfordringene ville gitt økt bruk. Heller en slik det er i dag hvor vi later som om det er det samme som sex uten.

Men mener du seriøst at regninga for god sex bør tas av Norge AS?

Så raus er ikke jeg, dette tenker jeg folk bør være villige til å betale for selv. Jeg betaler for eksempel for en hormonspiral, enda den er dyrere enn kondomer.

Vi voksne får ikke HPV-vaksina, sånn btw. Den koster ganske mye.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no