Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Blir profeten tråkket på?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-19, 14:50   #1
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Blir profeten tråkket på?

I Stavanger har man nedfelt plater i bakken som har fotavtrykk og navn til flere fredsprisvinnere. På en av disse platene står navnet og fotavtrykkene til fredsprisvinner Muhammad Yunus. Muslimsk Fellesråd mener at platen bør fjernes fra bakken og plasseres i øyehøyde for å unngå at profetens navn tråkkes på.

https://www.nrk.no/rogaland/muslimsk...ger-1.14630060

For meg framstår dette som noe tullete. Muhammad Yunus er et navn, og ikke selve profeten. Jeg syns dessuten ikke at det er respektløst å fysisk tråkke på verken Muhammad Yunus' navn eller på hans fotavtrykk. Tvert om anser jeg det som en ære å bli tildelt en slik plate.

På en tilsvarende måte syns jeg de såkalte snublesteinene som blant finnes i Oslo, er gode og viktige påminnelser om nazismens faktiske uttrykk. Jeg legger mer merke til disse snublesteinene som ligger der jeg setter føttene min, enn jeg ville gjort om de stod på en vegg.

Men hva tenker dere andre? Støtter dere Muslimsk Fellesråd i denne saken eller har dere andre innspill?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-19, 14:56   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir profeten tråkket på?

Jeg ser bare for meg et (en?) meme som går på FB der det står: «Har DU husket å være krenka i dag?».

Det utspillet bærer preg av agurktid. Den eneste som kan ha lov til å bli snurt/krenka/irritert over å bli «tråkka» på er Yunus og han har og vært med å lage den plata. Så da kan vi konkludere med at det går fint med ham tenker jeg.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)

Sist redigert av Nenne : 20-07-19 kl 16:35.
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-19, 15:49   #3
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir profeten tråkket på?

Jeg tenker at dette er innenfor hva man bør tåle. På linje med griseskilt på barneavdelingen på sykehus.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-19, 15:54   #4
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir profeten tråkket på?

Dette er jo en privatperson og ikke noen profet. Dårlig ide å kalle omtrent hvert eneste guttebarn ved det navnet, hvis en er så lettkrenket.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-19, 18:00   #5
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir profeten tråkket på?

Dette er nærmest parodisk på krenkethet, synes jeg.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-19, 18:06   #6
Shun
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.206
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Blir profeten tråkket på?

Jeg følger tankegangen til en venn som er religionshistoriker; det er sikkert snart valg i en lokal moské eller forening; noe som krevet litt utspill og oppmerksomhet, for dette er å lete opp saker å være krenket av.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-19, 18:09   #7
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir profeten tråkket på?

Jeg syns dette er et ekstremt uheldig utspill fra Muslimsk Fellesråd, og jeg frykter at dette i alt for stor grad skaper problemer for muslimer.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-19, 20:31   #8
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir profeten tråkket på?

Hjelpes. Dette blir vare for dumt.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-19, 20:56   #9
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir profeten tråkket på?

Siden plaketten er laget sammen med og godkjent av den som er av-navnet, har ikke andre noe med det. De sier vel bla at man bør snakke med fyren, men han har jo nettopp medvirket. Stjernene i Hollywood er ikke helt likt - dem betaler jo stjernene for selv, om enn etter invitasjon.

Har tenkt som over, at hvis det er en problemstilling, ikke oppkall barn.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-19, 20:59   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir profeten tråkket på?

Jeg syns ikke dette er en problemstilling, nei.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-19, 01:54   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir profeten tråkket på?

Slikt gjør meg bare oppgitt, lei og trist, for dette vil være med på å forsterke «Oss mot Dem-« polariseringen. Det vil ikke føre noe fornuftig med seg at Muslimsk råd kommer med et slikt utspill.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-19, 10:52   #12
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir profeten tråkket på?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Slikt gjør meg bare oppgitt, lei og trist, for dette vil være med på å forsterke «Oss mot Dem-« polariseringen. Det vil ikke føre noe fornuftig med seg at Muslimsk råd kommer med et slikt utspill.

Det tenkte jeg også da jeg leste denne saken.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-19, 13:12   #13
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir profeten tråkket på?

Eg skjønner at ein del konservative muslimer opplever det slik, utifrå min kjennskap til islam. Men eg tenker likevel at det er uklokt av Islamsk råd å fronte denne saken.

Navnetradisjonen i islam er sterk, og det er klare anbefalingar til gode navn, som skal vere oppkalling etter historiske forbilete eller avledning frå dei 99 gudsnavna.

Føtter og sko er også av sterk symbolsk betydning. Vasking av føtter før bønn (wudu), å kaste ein sko som den største markøren for avsky og liknande viser dette.

Det er noko med forholdet mellom føtter som yrkene og navnet, som begge er element med sterk symbolsk betydning, som gjer at det blir problematisk for ein del muslimar å svelgje at dette er ein hedersbeteiknelse. Men eg synes Islamsk råd burde forsøkt å avdramatisere den symbolske betydninga og forklare sine eigne at symboler ikkje er dei same over alt. Det ville vore eit klokere fokus.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-19, 10:01   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir profeten tråkket på?

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Jeg følger tankegangen til en venn som er religionshistoriker; det er sikkert snart valg i en lokal moské eller forening; noe som krevet litt utspill og oppmerksomhet, for dette er å lete opp saker å være krenket av.

Dette tror jeg han kan ha rett i:

Sitat:

Leder i Muslimsk Fellesråd Rogaland (MFR), Mubarak Ali, skriver i en pressemelding at ønsket om å flytte bronseplaten var et initiativ fra to enkeltmedlemmer i MFR. Det var ikke koordinert med MFR som organisasjon.

«Det er ikke prioritert som en viktig sak for oss. Vi har forståelse for at enkelte kan føle seg krenket, men kunstinstallasjon har ikke hatt som intensjon å krenke verken Profeten eller islam.», skriver Ali.

https://www.nrk.no/rogaland/stavange...ate-1.14634465

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-19, 12:47   #15
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir profeten tråkket på?

Det var fint å lese, Tally.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-19, 13:04   #16
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blir profeten tråkket på?

Men det er jo utrolig kjipt at 1) noen uttaler seg uten mandat og 2) media refererer fra hvem som helst uten å sjekke posisjonen til vedkomne. Jeg kan ikke snakke på vegne av min arbeidsgiver om hva som helst, liksom. Og dette feltet er så himla sårbart.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-19, 22:31   #17
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir profeten tråkket på?

Og nå syns fredsprisvinneren at den bør fjernes: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...e-boer-fjernes

Sitat:

Ingen samfunn skal såres av at mitt navn står skrevet i deres by

Sukk.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no