Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-09, 10:30   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.462
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

For en kvinnelig muslim ville det være umulig å kunne jobbe som politi uten hijab.

For noen kvinnelige muslimer.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 10:32   #2
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Politi med hijab?

Synes dere det er greit at politiet f.eks tilrettelegger et bønnerom også? For strengt talt skal vel muslimene be 5 ganger om dagen. Jeg bare lurer på hvor man skal sette grensene...

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 10:36   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.462
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Synes dere det er greit at politiet f.eks tilrettelegger et bønnerom også? For strengt talt skal vel muslimene be 5 ganger om dagen. Jeg bare lurer på hvor man skal sette grensene...

Ja, hvorfor i all verden er ikke det ok?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 10:46   #4
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, hvorfor i all verden er ikke det ok?

Jeg synes ikke det er arbeidsgivers oppgave å tilrettelegge for bønn, det være seg hvilken trosretning man har. Når man er på jobben skal man utføre den jobben man har, ikke bruke tiden til å be. Er det ikke det røykerne til stadighet får høre, at de er ueffektive og sløser bort tiden? Hos oss er det regler for hvor ofte man kan ta seg røykepause, og man skal i alle fall vise forsiktighet med å være på internett for mye. Da hadde jeg reagert hvis kollegaen min kunne ta seg tid til å be 5 ganger om dagen, mens røykerne på avdelingen min blir uglesett dersom de går ut et par ganger om dagen. Så ja, jeg synes det er rart hvis arbeidsgiver skal ha eget bønnerom. Mulig sporet jeg av nå, men jeg kunne ikke la det være usagt.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:06   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Synes dere det er greit at politiet f.eks tilrettelegger et bønnerom også? For strengt talt skal vel muslimene be 5 ganger om dagen. Jeg bare lurer på hvor man skal sette grensene...

Selvsagt er det greit. Jeg fatter ikke denne fremmedfrykten enkelte utviser, altså.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 13:08   #6
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Selvsagt er det greit. Jeg fatter ikke denne fremmedfrykten enkelte utviser, altså.

Gå med hijab, ha bønnerom. Så langt greit. Synes du også det er greit at politidamer skal kunne reservere seg mot kontakt med menn. Jeg skjønner godt at jentemamma spør hvor grensen skal kunne gå.
Det er vel fremmedfrykt og diskriminering å unnlate å etterkomme en slik anmodning.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 13:18   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.204
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Gå med hijab, ha bønnerom. Så langt greit. Synes du også det er greit at politidamer skal kunne reservere seg mot kontakt med menn. Jeg skjønner godt at jentemamma spør hvor grensen skal kunne gå.
Det er vel fremmedfrykt og diskriminering å unnlate å etterkomme en slik anmodning.

Man kan selvsagt ikke tillate at folk nekter å gjøre jobben sin. Med mindre man er ansatt utelukkende for å ha kontakt med kvinner, så kan man naturligvis ikke nekte å ha kontakt med menn.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 13:27   #8
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Man kan selvsagt ikke tillate at folk nekter å gjøre jobben sin. Med mindre man er ansatt utelukkende for å ha kontakt med kvinner, så kan man naturligvis ikke nekte å ha kontakt med menn.

Men man kan tillempe jobben slik at andre skulle ta seg av den fysiske kontakten med menn. Det går jo an.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 13:40   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.204
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Men man kan tillempe jobben slik at andre skulle ta seg av den fysiske kontakten med menn. Det går jo an.

Joda, hvis arbeidsgiver synes det er greit, så må de selvsagt gjerne gå med på det. Men da må det i så fall avklares ved ansettelsen. Og har man en stilling som f.eks. politibetjent, så ligger det vel bestemte oppgaver i stillingen som man ikke kan nekte å utføre. Jeg synes uansett dette blir veldig på siden av diskusjonen (ikke at det nødvendigvis er noe galt i det).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 13:22   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.462
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Gå med hijab, ha bønnerom. Så langt greit. Synes du også det er greit at politidamer skal kunne reservere seg mot kontakt med menn. Jeg skjønner godt at jentemamma spør hvor grensen skal kunne gå.
Det er vel fremmedfrykt og diskriminering å unnlate å etterkomme en slik anmodning.

Hijab og bønnerom virker ikke på noe vis inn på evnen til å gjøre jobben sin. Å nekte å utføre deler av den er noe helt annet. Du ser det du også, håper jeg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 13:26   #11
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hijab og bønnerom virker ikke på noe vis inn på evnen til å gjøre jobben sin. Å nekte å utføre deler av den er noe helt annet. Du ser det du også, håper jeg.

Jeg ville helst få frem at dette ikke nødvendigivis er fremmedfrykt at dette handler om.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 13:27   #12
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.349
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg ville helst få frem at dette ikke nødvendigivis er fremmedfrykt at dette handler om.

Nei, bare intoleranse.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 13:28   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.462
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg ville helst få frem at dette ikke nødvendigivis er fremmedfrykt at dette handler om.

Jeg har ikke noe problem med å se at mange av argumentene i denne tråden ikke dreier seg om fremmedfrykt, men jeg syns ikke du gjorde noen god jobb med å avkrefte det i ditt (og Jentemammas?) tilfelle.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 13:24   #14
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Gå med hijab, ha bønnerom. Så langt greit. Synes du også det er greit at politidamer skal kunne reservere seg mot kontakt med menn. Jeg skjønner godt at jentemamma spør hvor grensen skal kunne gå.
Det er vel fremmedfrykt og diskriminering å unnlate å etterkomme en slik anmodning.

Her er jeg enig med Skilpadda. Jeg er enig med deg i at man må sette en grense et sted, men det må jo være en saklig grense. Og den grensa synes jeg at bør gå ved det som er til hinder for vanlig yrkesutøvelse. Jeg synes ikke hijab, dersom den er nøytralt utformet fargemessig, eller er tilpasset uniformen, kan sies å være til hinder for normal yrkesutøvelse.

Men her vil jo noen over her være uenige, iom at man da mener at det å "flagge" sitt religiøse standpunkt vil være til hinder for yrkesutøvelsen på prinsipell basis.

Og til argumentet om at politiet bør fremstå som en nøytral "representant for myndighetene": bør ikke politiet være en representant for alle innbyggere, og det at man gjenkjenner mangfoldet i befolkningen også hos politiet, være med på å gi politiet legitimitet?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 13:29   #15
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.861
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, men hvem satte standarden for uniformen i utgangspunktet? Uniformsreglene er jo laget med utgangspunkt i noe. Som regel menn, ofte. Jeg kan ikke se at man ikke skal kunne endre en uniform. Skulle alle damer gått i bumsete herre-uniformer bare for at uniformene var sånn i utgangspunktet? Og uten f.eks. hijab fordi de fleste i Norge tilfeldigvis ikke bruker det?

Det er tullete. Uniformen tilpasses i størrelse og fasong til den som har den på. Menn på 195 må ikke gå i uniformer laget for menn på 175. Ei heller behøver kvinner snurpe sammen uniformen i livet fordi den er sydd til en mann.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 13:37   #16
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Her er jeg enig med Skilpadda. Jeg er enig med deg i at man må sette en grense et sted, men det må jo være en saklig grense. Og den grensa synes jeg at bør gå ved det som er til hinder for vanlig yrkesutøvelse. Jeg synes ikke hijab, dersom den er nøytralt utformet fargemessig, eller er tilpasset uniformen, kan sies å være til hinder for normal yrkesutøvelse.

Men her vil jo noen over her være uenige, iom at man da mener at det å "flagge" sitt religiøse standpunkt vil være til hinder for yrkesutøvelsen på prinsipell basis.

Og til argumentet om at politiet bør fremstå som en nøytral "representant for myndighetene": bør ikke politiet være en representant for alle innbyggere, og det at man gjenkjenner mangfoldet i befolkningen også hos politiet, være med på å gi politiet legitimitet?

Jeg ser mange av disse argumentene. Men som i mitt første innlegg lurer på hvor ma skal sette grensen. Hvorfor er det akkurat religiøse ting som er så viktige at de kan flagges. Hva med andre personlige sympatier som er like sterke. Man kan nærmest ha et "religiøst forhold" til fotballsympatiene sine. Eller andre ting.
Jeg ser religion som en personlig sak. På inje med andre personlige saker.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 10:34   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

For noen kvinnelige muslimer.

Ok, da.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no