Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Dere som bor/har bodd i USA ...

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-10, 17:04   #21
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Skole er allerede på plass (!), ser det ut til. Ja, for dette ble jo avklart på søndag, så det skulle jo bare mangle... Vi har jo visst om at det kunne bli noe av i tre-fire uker, det er et haaaav av tid for en PlanleggerTM. Det kan se ut som bolig er rimelig avklart også.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 17:32   #22
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Jøye meg - jeg er mer enn imponert!

He he - men så burde jeg jo kjenne deg såpass at jeg ikke burde bli imponert, men tatt det som en selvfølge, sånn egentlig.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 20:46   #23
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Ja, IP-telefon er flott, det har vi. Da slipper man å sitte fjetret til PC (med Skype) og det er deilig om man snakker litt lenge.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 20:57   #24
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Å gud så spennende! Jeg forelsket meg helt i Usa da vi var der for et par uker siden. Jeg virkelig leengter tilbake!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 21:02   #25
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Spennende?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 21:03   #26
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Spennende?

Hihi, er du like misfornøyd som meg med at de blir borte så lenge? Men jeg har gitt dem ordre om at et halvt år er maks, asså.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 21:05   #27
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Et halvt år er definitivt max. Selvfølgelig med daglige fotorapporter og oppdateringer i en dertil egnet blogg.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 21:09   #28
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Et halvt år er definitivt max. Selvfølgelig med daglige fotorapporter og oppdateringer i en dertil egnet blogg.

Såpass må vi kunne forvente!

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 21:12   #29
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Jeg har enda ikke klar kontrakten som skal underskrives av alle fire, i fem eksemplarer. Jeg tenker jevnlige offergaver til oss hjemme, fri videresending av nettkjøpte produkter som ikke sender til Norge, solsnakkforbud når vi har dårlig vær etc. etc.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 21:14   #30
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

:Kjenner at må bli kjent med Mei og liker allerede:

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 21:42   #31
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Oi oi, jeg venter spent på kontrakten! Jada, vi skal blogge. Bildeblogg. Jeg lover.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 21:49   #32
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Jeg vil gjerne se den kontrakten.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 22:19   #33
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Jeg er sikker på at ingling har et par punkter hun vil føre på også.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 17:55   #34
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Ikke mye å bidra med, men det høres veldig spennende ut med et halvår i usa

Med ditt tempo i planlegging, så har dere nok alt i boks lenge før avreise. Du vet sikkert når bussene går også

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 18:17   #35
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg er sikker på at ingling har et par punkter hun vil føre på også.

Jepp.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 12:21   #36
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Opprinnelig lagt inn av Sonar, her.

Ikke mye å bidra med, men det høres veldig spennende ut med et halvår i usa

Med ditt tempo i planlegging, så har dere nok alt i boks lenge før avreise. Du vet sikkert når bussene går også

Neida, jeg vet ikke når de går. Men jeg vet hvor de går, og at man må bytte i sentrum dersom man skal fra der vi antagelig skal bo til ungenes skole.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 12:29   #37
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Heldiggris! Å bo i Santa Cruz er sikkert fantastisk. Jeg skulle ønske vi kunne få til et år i USA også, men det ville ført til at en av oss måtte jobbe MYE mer der borte enn hva vi gjør her hjemme, og ingen av oss er villige til å gi opp den tiden med familien.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 05:39   #38
Maryan
Aktiv
 
Maryan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 245
Maryan er litt kul
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Nå har ikke jeg lest alle de tusen tidligere innleggene i denne tråden, men har stukket inn hit på oppfordring.
CA er herlig vakkert! Og er dere klare for noe nytt, kommer dere til å elske det!
Vi bor lenger sør i CA - i Irvine og stortrives med det.


Hus er dyrt, bil er billig.
Drivstoff er også billig. MEN; bliene bruker atskillig mer drivstoff enn de fleste biler i Norge.
Kollektivtilbudet er elendig - det finnes noe, men er ingeting å satse på.
For å få billigere forsikring her i CA, må man ha Californisk førerkort. (Det påstås også at dersom du kommer i en ulykke og ikke har det, er det du som får skylda uansett...)
Derfor må du gjennom teoriprøve og oppkjøring.

Ser du spør om Kindergarten. Jeg vil si at nivået ligger mellom der vi slutter av i bhg i Norge, og der norsk skole ligger på 1. trinn. Skoledagene for Kindergarteners her er 8-1125 hver dag.
Arbeidskravene til barna er høyere her enn i Norge (Nå bor vi i det rikeste County her, og det kan variere noe mellom de ulike counties også.)
Barna har stort sett lenger skoledager og realtivt store mengder lekser om vi sammenlikner med nordiske og nordeuropeiske land.

Ingen problemer å få bankforbindelse, men ingen kredittkort før etter et år.

Vi har IP-telefon fra Norge, og med vårt abonnement er det gratis å ringe til Norge, og gratis til fastteleon her. Men siden de ikke kan skille fasttelefoner fra mobiler, er det i praksis gratis til alle telefoner her. Men det er ingen som vil ringe til oss her da ;-) Derfor har vi mobiler (med kontantkort siden vi ikke er kredittverdige før etter et år) i tillegg.

Husk å søke NAV på forhånd om barntrygd (du kan få dette i inntil tolv måneder i utlandet. Ellers er det litt komplisert med lønn dersom han både får her og hjemme. Men her kan det i hvertfall lønne seg å betale noen prosent (7 eller 9?) for å beholde medlemsskapet i NAV og dermed også en del forsikring. Ellers har jo Norge skatteavtale med USA, så dere skal slippe unna med skatt bare en plass av gangen. Men reiser han frem og tilbake, blir det vel perioder med det ene og perioder med det andre?

Bare spør om det er mer du lurer på!

Maryan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 07:56   #39
lillamamma
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 152
lillamamma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.


Bankforbindelse er det håpløst å få her borte, fordi det tar en evighet å opparbeide seg kredittverdighet (men når man først får det, så får man fjørti tilbud om kredittkort i uka ): Sjekk om arbeidsgiveren til Ulvefar har en bankforbindelse dere kan bruke, hvis ikke - sats på å beholde den norske - det duger. Da får dere ikke sjekkhefte, som er mye i bruk her enda, tro det eller ei. Men der det er nødvendig kan dere kjøpe "money order" (selges på de fleste større daglivarebutikker og tilsvarende), som duger like greit.

Vi fikk kjapt og greit konto og sjekkhefte i Bank of America.
Og erfarte at sjekkhefte er tingen i USA, bhg og husleie ble betalt med sjekk, t.o.m. når bhg skulle på tur og ha med $8 for buss og inngangspenger så dro alle mødrene opp heftet og skrev en sjekk på $8

Vaksiner som egentlig var påbudt for å skives inn i bhg trengte ikke storesøster å ta fordi det ikke var en del av det vanlige vaksinasjonsprogrammet i Norge. Hun måtte gjennom helsesjekk før hun kunne begynne i bhg da, noe som ble svindyrt fordi vi valgt å ta en privat i stedenfor å vente i mange uker på time hos offentlige. Anbefaler dere å ta kontakt med aktuell bhg/skole og få tilsendt helseskjamaet, så kan helsesøster her i Norge ta den sjekken. Greit med alt som er klart når man først kommer til nytt sted.

Santa Cruz er koselig, var innom der på ferie. Kunne godt tenke meg å bo der neste gang (vi bodde i storby på østkysten).

__________________
2005 2007 2011
lillamamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 10:17   #40
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Tusen takk for informasjon, Maryan og lillamamma!

Dette med førerkortet var en strek i regningen, litt mye pes for bare seks måneder. Jeg sjekker med et forsikringsselskap nå om det holder at Ulvefar har CA førerkort og at forsikringen står på ham, og at jeg kan bruke bilen med internasjonalt førerkort.

Skole ser ut til å være på plass - vi har funnet en litt alternativ løsning som vi tror og håper skal fungere godt for oss.

Men så mye arbeid som jeg legger i dette bør vi egentlig være der litt lenger enn seks måneder...

__________________
2001&2005

Sist redigert av Acsa : 15-05-10 kl 10:23.
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no