Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Dere som bor/har bodd i USA ...

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-10, 13:58   #1
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som bor/har bodd i USA ...

...føler dere for å dele av deres opparbeidede visdom og erfaringer?

Vi skal tilbringe våren 2011 i USA, og Ulvefar skal ha en to års ansettelse der fra høsten av. Det blir dette ene lange oppholdet sammen med meg og ungene (6 mnd), og flere kortere opphold alene.

Tips i møte i byråkratiet? Hva bør vi vite? Hva bør vi gjøre/ikke gjøre? Gode lenker?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 06:28   #2
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

...føler dere for å dele av deres opparbeidede visdom og erfaringer?

Vi skal tilbringe våren 2011 i USA, og Ulvefar skal ha en to års ansettelse der fra høsten av. Det blir dette ene lange oppholdet sammen med meg og ungene (6 mnd), og flere kortere opphold alene.

Tips i møte i byråkratiet? Hva bør vi vite? Hva bør vi gjøre/ikke gjøre? Gode lenker?

Først og fremst en lenke (jeg aner ikke hvor i USA dere skal, men det går generelt på det å flytte til USA også da):

http://www.isrid.com/

Dere må sikkert ha visum hele gjengen, siden dere skal være der utover 3 mnd. Da må dere til intervju på ambassaden i Oslo. Husk å ikke ha med dere mer enn lomebok og telefon (som dere må legge fra dere før dere får gå inn). Intervjuet er ikke farlig, det er bare sånne spørsmål av typen "hvorfor skal dere til USA" osv. Typiske ja og nei-spørsmål.

Ellers svarer jeg gladelig på alt du har av spørsmål, men det er lettere å svare om du har noe konkret du lurer på (og lettere om jeg vet hvor i USA dere skal. USA). Du må gjerne sende meg en PM.

Men dere får det helt sikkert storveis, om du er innstilt på å ta det det der er og legger alle fordommene dine (som du kommer til å få bekreftet, tro meg ) til side. De jeg kjenner som mistrives her, er de som skulle ønske det var slik som det var i Norge. Og det er det ikke. Veldig langt derifra. Ikke det at jeg tror at du tror det er sånn, altså, for alt i verden.

Men altså, jeg svarer på alt du lurer på, men det er lettere om det er noe mer konkret å svare på.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 06:33   #3
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Uff, ja, det var et skrekkelig dårlig hovedinnlegg, men jeg er litt der hvor jeg nesten ikke vet hva jeg ikke vet. Samtidig så er jeg administrator av legning, så jeg vet en god del om hvor bussrutene går, boligmarkedet og begynner å lære meg skolekretsene i den aktuelle byen...

Vi skal til Santa Cruz, CA. For de som titter innom tråden og ikke gidder å sjekke google maps så er det halvannen time å kjøre sør for San Francisco. Og ja, vi må ha visum hele gjengen, og Ulvefar må dessuten ha arbeidstillatelse. Og de neste to årene kommer han til å ha inntekt fra både USA og Norge, det blir sikkert ikke noe kaotisk i det hele tatt.

Vet du, jeg tror kanskje det jeg gleder meg mest til er at det ikke er Norge. Jeg og ungene er veldig klare (ok, da, Storesøster og jeg!) for å hoppe med begge beina uti noe som er nytt og annerledes.

Jeg skjønner det er en "nulte klasse" - Kindergarden. Hva er "fagnivået" her? Er det mest barnehage eller mest skole?
Jeg har litt økonomiangst, for dette er et skikkelig underskuddsforetak for oss (med mindre vi får et stipend vi ikke vet om vi får før 15. desember og vi reiser ca. 3. januar). Husleia blir dyr, ser jeg, men hvordan er andre utgifter? Strøm? Telefon? Internett? Mat? Bensin? Buss?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 06:37   #4
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Forresten, byråkratiet er til å bli av, og man må regne med ørten svar som er feil, før man får ett som er riktig. Det virker som om en del tenker at det er bedre å svare feil enn å innrømme at de ikke kan svare.

Ulvefar trenger nok social security nr, du og ungene trenger det ikke.

Bankforbindelse er det håpløst å få her borte, fordi det tar en evighet å opparbeide seg kredittverdighet (men når man først får det, så får man fjørti tilbud om kredittkort i uka ): Sjekk om arbeidsgiveren til Ulvefar har en bankforbindelse dere kan bruke, hvis ikke - sats på å beholde den norske - det duger. Da får dere ikke sjekkhefte, som er mye i bruk her enda, tro det eller ei. Men der det er nødvendig kan dere kjøpe "money order" (selges på de fleste større daglivarebutikker og tilsvarende), som duger like greit.

Dere må også sjekke ut dette med forsikring. Selv har vi beholdt folketrygden. Det er en dyr ordning både for oss og arbeidsgiver, men det er også den beste forsikringen man kan få i USA. De seks mnd dere skal være her borte må dere ha en eller annen form for forsikring - det kan hende at en utvidet reiseforsikring vil fungere. Men det kan fort bli kanondyrt hvis ikke (og uansett, noen venner her betalte 2000 dollar for et benbrudd. Med forsikring....).

Har dere skolebarn? (jeg er ikke så oppdatert som du forstår...) I så tilfelle er skole et viktig punkt. Det finnes sider hvor man kan sjekke hvor god skolene er. Jeg husker ikke adressen i hodet, men kan finne den til deg, om det er behov for det. Det er STOR variasjon mht skole.

Det er også en haug med ulike vaksiner ungene må ta om de skal gå på skole og/eller i barnehage her. Mener listen for det står i den lenken jeg la i det forrige innlegget. Barnehage er forresten DYRT her borte. Skole (offentlig) er gratis.

Det var det jeg kom på i farten...

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 06:40   #5
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Det ligger "health benefits" for Ulvefar, meg og ungene i kontrakten hans, men jeg får be om detaljer på hva det dekker.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 06:52   #6
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Uff, ja, det var et skrekkelig dårlig hovedinnlegg, men jeg er litt der hvor jeg nesten ikke vet hva jeg ikke vet. Samtidig så er jeg administrator av legning, så jeg vet en god del om hvor bussrutene går, boligmarkedet og begynner å lære meg skolekretsene i den aktuelle byen...

Vi skal til Santa Cruz, CA. For de som titter innom tråden og ikke gidder å sjekke google maps så er det halvannen time å kjøre sør for San Francisco. Og ja, vi må ha visum hele gjengen, og Ulvefar må dessuten ha arbeidstillatelse. Og de neste to årene kommer han til å ha inntekt fra både USA og Norge, det blir sikkert ikke noe kaotisk i det hele tatt.

Vet du, jeg tror kanskje det jeg gleder meg mest til er at det ikke er Norge. Jeg og ungene er veldig klare (ok, da, Storesøster og jeg!) for å hoppe med begge beina uti noe som er nytt og annerledes.

Jeg skjønner det er en "nulte klasse" - Kindergarden. Hva er "fagnivået" her? Er det mest barnehage eller mest skole?
Jeg har litt økonomiangst, for dette er et skikkelig underskuddsforetak for oss (med mindre vi får et stipend vi ikke vet om vi får før 15. desember og vi reiser ca. 3. januar). Husleia blir dyr, ser jeg, men hvordan er andre utgifter? Strøm? Telefon? Internett? Mat? Bensin? Buss?

Der var du ja!

Altså, Kindergarten er det samme som første klasse i Norge, så dere kan med fordel sette eldstemann ned et trinn i forhold til det som hun ville gått i i Norge. Min erfaring er i alle fall at de ligger foran tilsvarende trinn i Norge.

Ellers begynner de i Kindergarten det året de fyller 5 før september, så minstemannen deres kan begynne i Kindergarten. Imidlertid er det frivillig (man trenger ikke begynne før 1. klasse har jeg lært), men da "må" dere jo ha ham i barnehage i stedet. Som er knalldyrt, i motsetning til gratis skole. Om Kindergarten er mer skole eller barnehage. Tja. Nå er jo ikke en gang barnehagen skikkelig barnehage her - de lærer bokstaver osv fra de er 2-3 år.... Kindergarten er skole, men (i alle fall her) med fokus på hvor ungene er faglig. Men like fullt skole, med undervisning hele dager og fokus på læring og ikke lek.

Hvis dere skal betale skatt både til Norge og USA blir det komplisert, ja (vi, dvs mannen, gjør det. Jobben betaler revisor som hjelper oss. Vil dere få noe hjelp til en biten, eller må dere klare dere selv. Skattelovgivingen her er tricky....

Husleie kan fort bli dyrt, ja, men det kommer jo an på hvor og hvordan dere bor. Bil er BILLIG her. Bensin like så. Kollektitilbud er ikke-eksisterende (muligens litt bedre i California enn i Texas, men så skal det ikke så mye til ). Telefon - sats på mobiltelefon lokalt og skype på pc når dere skal ringe til Norge, er mitt forslag (det går an å få skype på iphone også). Vi har ikke fasttelefon her, fordi det kommer så himla mye reklametelefoner på den .

Visum og arbeidstillatelse - ja. Alt det går gjennom ambasaden. Men dere får kanskje litt hjelp av dette fra Ulvefar sin arbeidsgiver i Norge? Det er et stykke behandlingstid på det, så dere bør sette i gang prosessen så snart dere kan.

Mat er billigere enn i Norge, stort sett. Dvs ikke så utrolig mye billigere hvis dere skal spise økologisk (som man fort får lyst til når man vet hvor mye hormoner og piss det er i annen mat :angst: ).

California er forresten fint, og det er San Fransisco også. Santa Cruz var vi aldri i, men det er sikkert like kjekt det også.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 06:56   #7
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Det ligger "health benefits" for Ulvefar, meg og ungene i kontrakten hans, men jeg får be om detaljer på hva det dekker.

Det er jo greit å få sjekket det, ja. Og så må dere sjekke om dere fremdeles kommer til å være medlem i folketrygden mens dere er borte. Iom at han skal ha lønn både fra Norge og USA så kan det jo hende at dere er dekket i Norge, for da betaler vel arbeidsgiver arbeidsiveravgift og folketrygdavgift?

Men som regel pleier arbeidsgiver å styre klar av det om de kan, det lønner seg som regel å betale forsikringen i USA i stedet (de som tror at vi har gratis helsestell i Norge tar feil, og er hjertelig velkommen til å se den fine, veldig mangesiffrede restskatten vi fikk, som dekker vårt bidrag til folketrygden. Og arbeidsgiver betaler jo en enda høyere sum. Det hadde sånn rent pengemessig svart seg for oss å ha helseforsikring i USA).

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 07:52   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Jeg måtte humre litt her, akkurat nå. Mandag hadde jeg nemlig en forelesning, med en professor in Early Childhood Education fra et universitet i Minesota. Hun forklarte også om Kindergarten - og hvordan det er et frivillig tilbud, men at dette er noe "som ingen vet" - ergo går alle barn i kindergarten om de fyller fem år i september.

Vi så to filmer fra tre ulike kindergartens, som viste hvordan de vektla hva de underviste i og hvordan. Det skulle visst være veldig forskjell - i følge denne professoren, den ene var en Montessoribasert kindergarten, den andre la visst veldig vekt på kroppslig utvikling, og den tredje husker jeg ikke.

Uansett - vi så ikke den helt store forskjellen. Det så ut til at i alle tre tilfellene var det snakk om at barna var samlet rundt læreren, og så lærte de om ulike emner. Men alle tre så ut til å ha en høy grad av deltakelse fra barnas side, selv om det var veldig likt norsk førsteklasse, sånn ut fra læringsmål og slikt. Og har ikke barna fylt læringsmålene, ja så risikerer de å "stryke" i kindergarten og måtte gå dette året om igjen før de får lov å gå over på første trinn i skolen.

Så spennende at dere skal ha dette halvåret - lykke til, jeg kjenner jeg er skikkelig unnelig på dere.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 09:09   #9
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

En bekjent av meg fra et annet forum bor for tida i USA ifbm at mannen hennes jobber/forsker der. Jeg tror hun er registrert her på FP også; hvis du vil kan jeg be henne titte innom denne tråden hvis hun har mulighet?

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 09:23   #10
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Jeg har ikke pipling på USA, men pass i hvert fall på å sjekke regelverk i forhold til folketrygden og hva dere evt må betale for ikke å bli "kastet ut" av den mens dere er borte. Det prøvde de nemlig med meg da jeg bodde utenlands, men jeg lurer på om grensen går på 6 måneder. Lenger enn det får dere ikke lov til å være, så den er så grei atte.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 10:09   #11
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Milfrid, takk, du er en knupp!

ingling, takk for tipset! Neida, vi skal komme pent hjem igjen etter et halvår, jeg lover!

Stompa - gjerne!

inagh, vi planlegger et litt spesiell vri på barnas skolegang mens vi er der. Det er på utforskingsstadiet, men jeg tror det blir veldig bra, og jeg vil gjerne diskutere det med deg seinere!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 10:15   #12
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.


ingling, takk for tipset! Neida, vi skal komme pent hjem igjen etter et halvår, jeg lover!

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 10:36   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Høres spennende ut, Acsa!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 10:49   #14
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

http://www.nav.no/Internasjonalt/Arb...730E.navnode01

http://www.nav.no/Internasjonalt/Opp...lem+i+utlandet

Du har sikkert funnet det selv for lengst, da...

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 11:06   #15
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Santa Cruz er en fantastisk og flott liten "by", så det er bare å glede seg!

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 13:01   #16
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Milfrid har fått med det meste! Vi har også norsk folketrygd og forsikring her i USA (via mannens jobb).

Kindergarden er mer avansert enn førsteklasse, men det nærmeste du kommer.

Se til at bilen ikke drar for mye bensin for da kan bensinprisen per/mil bli ca det samme som i Norge. Her er bilmotorene mye større som regel (men dette kan jeg gjette at dere tenker på).

Kommer tilbake sterkere, må få barn til skolen.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 13:37   #17
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Jeg kjenner at det jeg lurer mest på er hvordan man får mannen til å få jobb sånne steder. Noe sier meg at bytte av arbeidsgiver er første skritt, skatteetaten holder vel stort sett til innenlands... (til gjengjeld tror jeg de hadde vært ganske gode på dette med skatt innenlands og utenlands...)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 14:07   #18
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Når det gjelder telefon så använder vi også Skype, det går jo greit, men man er jo bundet av å sitte ved PC/Mac. Vi har IP-telefon også. www.iplink.com og der er det gratis å ringe til fasttelefon til Norge i den varianten vi har.

Dere må helt sikkert også ordne med førerkort. Her er det veldig enkelt.

Når det gjelder bank så er det enkelt her. Men man får ikke noen kreditt, men det gjetter jeg at dere ikke trenger. Check er bra å ha og det får man her bare man har konto. Med alle ting, som bank og skole så må man ha med seg et bevis på at man bor her. Vi tok med enten strømregning eller telefonregning (TV, internett, telefon) med vårt navn og vår adresse. Hadde vi ikke det så kunne vi ikke få bankkonto eller fått inn Herman i skolen. Men det er her i Florida, det kan være annerledes i CA. Skolen var det for øvrig bare å dra til og han kunne begynne samme dag eller dagen etter. Vi hadde vært hos barnelege dagen før og der fikk han vaksiner og papirer på at han ikke hadde alle vaksiner enda (han kunne ikke ta alle på en gang), men at han var i et program for vaksinering. Vaksiner er for øvrig best å ta i Norge gjetter jeg, rimelig dyrt her, men å andre siden så tar forsikringen vår det her.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 14:09   #19
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

http://www.greatschools.org/ kan du bruke for å se hvordan skolene er. Det gir i hvert fall et innblikk. Vår skole scoret ikke høyest, men etter hva jeg har skjønt så er foreldrene mer positive til den enn en annen skole som scoret høyere. Jeg har funnet en annen side også der det stod hvor godt elevene gjorde det osv osv, men den finner jeg ikke nå.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 14:21   #20
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...

Så spennende Acsa!

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no