Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvorfor ikke juice til barn?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-10, 13:20   #1
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.812
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvorfor ikke juice til barn?

Synes jeg har sett noen her inne skrive at de ikke gir juice til barnet sitt daglig.

Lurer bare på hvorfor? Juice er vel frukt presset, og de fleste juicer er jo ikke tilsatt sukker heller; gir dere ikke barnet deres frukt heller?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 13:26   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor ikke juice til barn?

Pga. syren?

Jeg aner ikke, vi har ikke noen juicerestriksjoner hjemme (det er det ikke behov for, rett og slett).

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare

Sist redigert av Ru : 12-05-10 kl 13:31. Årsak: presiserer litt
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 13:26   #3
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvorfor ikke juice til barn?

Ikke tilsatt sukker betyr IKKE sukkerfri. Langt derifra. Det er jo masser av fruktsukker i, noe som er like ille for tennene, saerlig sammen med syre som det ogsaa er i frukt. I eplejuice er det ekstra mye sukker simpelt hen fordi man trenger en dröss av epler for aa faa juice nok til et glass. Ingen hadde vel gitt barna saa mange epler aa spise.

Vann er den beste drikken. Alt annet bör bare gis av og til. Min faar melk til frokost og vann resten av dagen. Juice bare hvis alternativet hadde vaert brus paa restaurant eller til maten hvis vi andre drikker noe annet enn vann. Dvs. en gang eller to i helgene, litt oftere paa ferier.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 13:28   #4
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor ikke juice til barn?

Frukt er bedre enn juice, for da får du med fiber også. Og så er det mye sukker i frukt, og som juice blir det større mengder enn om du spiser frukten. Du spiser ikke seks epler, liksom.

Det er vel helt ok å gi et glass juice til maten, anbefalingene har vel heller gått på at man ikke skal bruke det som tørstedrikk.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 13:32   #5
ponna
Superaktiv
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 403
ponna er litt kulponna er litt kul
Standard

Sv: Hvorfor ikke juice til barn?

Sur drikke, som f.eks særlig appelsinjuice, etser ned tannemaljen.
Om man skal gi ungene juice er det lurt å gjøre dette sammen med mat. Også er det lurt å unngå å gi jucie på flaske, tutkopp osv..

Det spiller ingen rolle om det er med eller uten sukker, så lenge det er drikker med mye syre i så er det skadelig for tennene.

ponna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 13:38   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor ikke juice til barn?

Jeg har ingen motforestillinger mot å gi juice til frokost. Jeg klarer ikke se gode nok argumenter for at det skal være usunt til at jeg bryr meg om å lage restriksjoner på det. Det går uansett ikke mer en en dl eller så, og vi har det bare i perioder.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 13:42   #7
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor ikke juice til barn?

Vi gir kun juice i helgen fordi det er mye sukker ja, mye mer enn man til vanlig får i seg gjennom frukt, samme hvor sunt det ellers er. Kalorimessig er det omtrent som brus, selv om inneholder mye som er bra. Jeg drikker ikke juice hver dag selv heller, av samme grunn.
I tillegg synes jeg det er en dårlig vane at drikke skal være søt.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 13:47   #8
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.991
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor ikke juice til barn?

Jeg drikker sjeldent juice ennå. Mamma gav meg juice daglig og jeg fikk store problemer med for mye magesyre. AU! Dessuten er det jo sterkt for tennene.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 13:52   #9
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor ikke juice til barn?

Vi drikker juice til frokost i helgene og tenker at dette er et fornuftig nivå å legge det på. Til minstemann tynner jeg ofte med litt vann, da ren juice kan være litt sterkt for en sånn liten mage.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 14:10   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor ikke juice til barn?

Vi har restriksjoner på juice. I mitt hode er det to grunner til dette: 1) det er mye sukker 2) ungene spiser ikke mat hvis de får juice.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 14:15   #11
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor ikke juice til barn?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi har restriksjoner på juice. I mitt hode er det to grunner til dette: 1) det er mye sukker 2) ungene spiser ikke mat hvis de får juice.

Det siste punktet er også et viktig element for meg.

I tillegg må jeg si at jeg får noia av unger som er vant til å få juice: "Har du ikke juuuuuice?" "Jeg liker bare juuuuuice" "Jeg drikker ikke vann"
Jeg skjønner dette ikke gjelder alle altså, men jeg har sett for mange eksempler til å tenke at det er helt tilfeldig.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 14:25   #12
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.812
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvorfor ikke juice til barn?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Frukt er bedre enn juice, for da får du med fiber også. Og så er det mye sukker i frukt, og som juice blir det større mengder enn om du spiser frukten. Du spiser ikke seks epler, liksom.

Det er vel helt ok å gi et glass juice til maten, anbefalingene har vel heller gått på at man ikke skal bruke det som tørstedrikk.

Aha, tenkte ikke over det med mengde frukt som går til juice. Takk for info!

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 14:29   #13
lijander
ssscccuphersfantassschisk
 
lijander sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 752
lijander er litt kullijander er litt kullijander er litt kul
Standard

Sv: Hvorfor ikke juice til barn?

Vi kjøper ikke juice, men har juicepresse. Og det får ungene når de vil. Nå skjer ikke det så ofte da, så ser ikke problemet. Vanner også ofte ut juicen litt, så ikke den er så sterk for magen. Og siden vi presser den selv, så er den jo litt tykkere enn den man ofte kjøper, og dermed tenker jeg at det er litt næring i den også. Men de får det i forbindelse med mat, og de spiser ikke noe mindre av den grunn.

__________________
Misunn aldri andres gleder, du kjenner ikke deres sorger
lijander er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 14:32   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor ikke juice til barn?

Tynner dere ikke ut juicen? Jeg bruker det som saft, altså litt juice og mye vann, ungene synes det er like godt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 14:35   #15
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor ikke juice til barn?

Her får de utvannet juice til hverdagsfrokostene iblant (kanskje 1/4 dl), mens Liv får "ren" juice til helgefrokosten og Ivar fortsatt utvannet. Jeg er på linje med Teofelia her, ser jeg:

Opprinnelig lagt inn av Teofelia

Jeg klarer ikke se gode nok argumenter for at det skal være usunt til at jeg bryr meg om å lage restriksjoner på det.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 14:36   #16
ponna
Superaktiv
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 403
ponna er litt kulponna er litt kul
Standard

Sv: Hvorfor ikke juice til barn?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Tynner dere ikke ut juicen? Jeg bruker det som saft, altså litt juice og mye vann, ungene synes det er like godt.

Ja, dette gjør vi også, særlig til lillebror på 3,5 år. Han merker ikke forskjell tror jeg

ponna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 15:01   #17
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor ikke juice til barn?

Appelsinjuicen vannes litt ut ja.
Eplejuice må vi begrense de på eller så drikker de seg mette. Evt drikker så mye at det blir uhell til natten.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 15:14   #18
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor ikke juice til barn?

Juice varierer hvor ofte de drikker. Noen ganger er det en gang om dagen, andre ganger går det flere dager uten juice. Eneste jeg er konsekvent på er at de får bestandig juice sammen med mat, og de får aldri juice til kveldsmat når de skal pusse tenner rett etterpå.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 15:18   #19
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor ikke juice til barn?

Vi vanner ut eplejuice og gir til frokost her i huset. De drikker ikke melk.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 15:28   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor ikke juice til barn?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

JJeg klarer ikke se gode nok argumenter for at det skal være usunt til at jeg bryr meg om å lage restriksjoner på det.

Ungene mine får voldsomme reaksjoner på sukker. Og de blir helt spinnville 10 minutter etter at de har drukket juice. Så derfor har jeg tenkt at det ikke er noe de trenger å få hver dag.

Med det viktigste argumentet er at de ikke spiser mat om de får juice. Jeg har det ikke sånn selv, men særlig med knerten blir det full stopp i matinntaket om han får juice.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no