Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-09, 03:03   #21
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.379
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Jeg har også plast på deigen. Elte lengre enn hva som skrives og la deigen stå lenge. Jeg vet ikke om det har noe å si, men jeg vet at min mormor som bakte mye alltid sa at det ikke skal være trekk når man baker. Jeg setter også deigen på en varm plass, enten i varmt vann eller oppe på komfyren om den er av den gamledagse typen som blir varm av at ovnen varmes opp. Noen ganger når jeg har bakt boller/rundstykker så har jeg satt på platene på det laveste trinnet og satt plåtene på dem. Jeg har aldri salt i brød, jeg ser ikke helt behovet av det.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 06:34   #22
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

En kokk jeg kjenner sier at det må være veldig varmt i kjøkkenet der du baker, samt at han bruker utelukkende frisk gjær. Dette kombinert med varm nok væske og litt sukker tror jeg nok gjør susen.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 08:57   #23
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Jeg har ikke lest svarene over her, men jeg bruker alltid fersk gjær. Jeg passer også på å heve deigen under plast, og over vannbad, eller jeg setter deigen oppå komfyren når stekeovnen er på. Da blir det lunt og godt. Jeg lar alltid deigen stå minst 1 time. Om den hever over bollen, så er det bare å slå til deigen, så faller den litt sammen. Dette ødelegger ikke resultatet. Du kan fint la en deig heve i 2-3 timer. Det ødelegger ikke deigen.

Når jeg har bakt ut bollene, brødene, rundstykkene osv, så etterhever jeg alltid på en lun plass. Etterhev minst 20 minutter. Da blir bakverket ofte luftig og godt.

For mye gjær er ikke lurt, man trenger overhodet ikke doble mengden gjær, selv om man dobler oppskriften. Det holder stort sett med 50 g gjær til 4 brød f.eks, eller 50 rundstykker. Jeg baker i de mengder når jeg først baker. Mange gjør denne feilen at de dobler gjærmengden når de dobler oppskriften.

Væsken man har i må ikke være for kald eller for varm, 37 grader.

Det aller viktigste trikset for å få bakverket luftig og godt, er allikevel at du elter deigen godt. Har du ikke kjøkkenmaskin, så må du elte for hånd, gjerne i 15 minutter. 10 minutter om du har kjøkkenmaskin. Skal jo ikke elte for lenge heller. Det er veldig viktig å få eltet melet godt inn i væsken.

Pass på å ha nøyaktige mål, når du bruker hvetemel og grovt mel, bør mengden være halvt om halvt. F.eks 5 dl hvetemel og 5 dl grovt mel. Sukker er også bra med tanke på gjæringen. Ser det nevnes over her.

Vel, dette er sånn jeg gjør det, og har lært av min stemor. Hun får alltid perfekt bakverk. Det gjør ikke jeg, men resultatet blir nokså bra.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 10:53   #24
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Opprinnelig lagt inn av era, her.

accresco

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 10:56   #25
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Jeg har ikke lest svarene over her, men jeg bruker alltid fersk gjær. Jeg passer også på å heve deigen under plast, og over vannbad, eller jeg setter deigen oppå komfyren når stekeovnen er på. Da blir det lunt og godt. Jeg lar alltid deigen stå minst 1 time. Om den hever over bollen, så er det bare å slå til deigen, så faller den litt sammen. Dette ødelegger ikke resultatet. Du kan fint la en deig heve i 2-3 timer. Det ødelegger ikke deigen.

OK. litt mindre grov deig. Og endre forholdet mellom for- og etterheving. *noterer*. Jeg hever nemlig ofte bare 20 minutter i bollen, men 1 time i formene etter å ha bakt det ut.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 10:57   #26
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Dessuten prøver du å starte med det våte (varmt - 40-45 grader) hvor du rører ut gjæren i det våte. Mine brød hever helt uavhengig av om det er lite eller mye grovt mel.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 11:01   #27
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=34319

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 11:04   #28
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Brødbakemaskin. Har aldri fått så luftig brød før. Bakte med 50% grovt mel og brødet ble veldig luftig.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 11:27   #29
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Accio panis?
Vingardia crustum?
*Hjelpsom*

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 11:28   #30
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Jeg fikk luftige brød da jeg begynte å røre ut 2 ss sirup i den varme væsken (8 dl vann, 4 dl melk) samt forlenge hevetiden.
I tillegg heves deigen på badet med plast over.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 11:36   #31
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

-hun ba om trylleformelen ikke gjærbakst råd ikke?

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 11:37   #32
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Opprinnelig lagt inn av era, her.

-hun ba om trylleformelen ikke gjærbakst råd ikke?



Lurte på om det var et produkt jeg ikke hadde hørt om jeg nå.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 11:41   #33
Molo
lakenskrekk
 
Molo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 1.156
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Jeg bruker alltid tørrgjær, elter godt i kjøkkenmaskin, lar stå i maskina med lokket på en halvtimes tid, uten trekk fra vifter, vinduer etc. Jeg lager ikke brød jeg kan trille ut, men har såpass seig deig at jeg heller deigen over i brødformene. Lar de stå i formene ytterligere en times tid, passer på å være forsiktig når de settes inn i ovnen, ellers kan de falle ned.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no