Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-09, 17:51   #1
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Jeg kan ikke bake brød. Jeg har prøvd alskens tips og alskens oppskrifter, men jeg får dem ikke til å heve slik at brødene blir luftige og store. Naboene beskriver at det hever slik at de må slå brødene tilbake ned i formene for at de ikke skal ese ut av proporsjoner, mens mine brød kanskje titter over kanten på forma hvis jeg har flaks. Og det er sjelden. Og nei, de er ikke små og luftige heller, de er små og harde.

Noen som har en idiot-forklaring på hvordan-få-brød-til-å-heve? Jeg prøver meg på mim sine brød nå, og de hever riktignok bedre enn det meste jeg har prøvd, men jeg får liksom ikke store og gode brød med topp på nå heller. Hvor lenge forhever dere? Etterhever? Temperatur i rommet? NOE må det da være annet enn min person som gjør at dette går galt hver gang?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 17:52   #2
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

:Følger med:

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 17:53   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.865
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

For meg gikk det bedre da jeg skjønte at jeg måtte ha varm nok væske.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 17:54   #4
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Jeg tror at om man baker skikkelig grove brød så går det på bekostning av luftigheten.

Jeg baker brød akkurat nå, og de velter ikke akkurat ut av formen de heller. Det er type 'grovbakst'-ferdigpakke med litt ekstra frø, havregryn og kruskakli.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 17:57   #5
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Varm nok væske, bruker du fersk gjær er den gjerne kald, og litt sukker. Gjær liker sukker. Dessuten setter jeg alltid bakebollen over varmt vannbad.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 17:58   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Gjær? Mine brød hever hvertfall, men loff pleier å heve endel mer enn veldig grove brød. Jeg bruker bare tørrgjær og har i varmere væske enn 37 grader. Ikke akkurat kokvarm men litt sånn au-varm. Det varierer hvor mye jeg hever, pleier å gjøre det som står i oppskriften.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 17:59   #7
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Er jeg gammaldags, mener du?? Hæ?? Hæ??

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 18:01   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Jeg? Nei jeg svarte bare på tittelen på tråden. Tryllemiddel for heving = gjær.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 18:03   #9
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Mine brød oppfører seg sånn:

Lager deig (jeg tror jeg har varm nok væske, men mulig den bør være enda varmere), elter i 7-10 min. Setter den til heving. Da hever den fort og greit i bollen, tar kanskje 20 min til dobbel str. Så har jeg den over i former. Der fortsetter de å heve kanskje 15 minutter til de _nesten_ når kanten av forma. Så da slutter de. Og når jeg så får dem inn til steking, faller de ytterligere litt sammen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 18:04   #10
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Jeg har stort sett alltid mer suksess med fersk gjær enn med tørrgjær.

  Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 18:08   #11
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Sim sala bim?

Det som funker best for meg er som enkelte har nevnt her: Bruk fersk gjær, temperert væske (litt varmere enn 37 grader) som man rører gjæren godt ut i først. Ved heving så syntes jeg at det beste er å sette bollen rett på varmekablene på badet eller vaskerommet med et lunt og tykt håndkle over.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 18:13   #12
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Det er egentlig etterhevingen som skjærer seg for meg, altså etter at de er kommet i sine respektive former. Hvor lenge bruker dere å heve dem da og hvor har dere formene stående?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 18:15   #13
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Jeg har ikke prøvd det selv, men en venninne sverger til å sette brødet i en nykjørt oppvaskmaskin, varmt og fuktig.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 18:50   #14
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.648
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Jeg bruker litt mer enn fingervarm væske, og elter deigen både leenge og vel, og da hever den som bare juling. Dekker den til med noe mens den hever, da.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 19:01   #15
Fantomann
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 33
Fantomann har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Har et lite "tjuvtriks" for å heve skikkelig. Varm stekeovnen til ca 40 grader og sett deigen til heving inni der. DA hever det da

Fantomann er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 19:02   #16
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Varm væske (40-45 grader), rør ut tørrgjæren i denne varme væsken, tilsett salt og evt. fettstoffer og SÅ tilsetter du melet. Da har du motivert gjær = deigen hever.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 20:40   #17
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.534
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Trylleformelen er vel gjær + rett temperert veske + tid.

Det vanskeligste er nok dette med rett temperatur på vesken. Er det for varmt dreper du den, men er det for kaldt trenger det en evighet. Tørrgjør tåler/trenger litt varmere enn fersk gjær, men som påpekt har fersk gjær en tendens til å være oppbevart i kjøleskapet, og da er den kald... Temperering av denne som første trinn i baksten kan gjerne være en god ide?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 23:03   #18
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

For det første må man ha tålmodighet, la brødene heve lenge nok før de settes i ovnen Det tar sånn ca 1 time.
Jeg baker alltid med fersk gjær (med mindre jeg lar brødbakemaskina gjøre hele jobben). Gjær liker 38C og litt sukker. Gjær liker ikke salt, så saltet skal i deigen helt på slutten av eltingen. Og jo lengre du elter, jo bedre blir deigen!
Sett brødene til heving på et lunt sted, under et klede. Jeg fyller av og til oppvaskkummen med varmt vann, setter en rist over og hever over dampen hvis jeg ikke har tid til å vente på f. eks. foccaccia eller boller

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 23:10   #19
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

Jeg setter brødene til heving i varmt vann. Og deigen må være litt løs, ikke fast. Plast oppå.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 01:07   #20
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er trylleformelen for å få brød til å heve?

accresco

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no