Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvordan få tran i en ettåring!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-09, 21:59   #41
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Men altså, sett bort fra at noen er motstander av tran og foretrekker andre ting (noe som selvfølgelig er helt greit), må alt være så stas? Jeg skjønner ikke det jeg altså. Jeg gir ikke tran fordi det er stas. Jeg gir det fordi jeg mener det er sunt, og S må ta det fordi jeg bestemmer det og heldigvis for oss begge liker han det (men det skyldes vel også delvis at han har fått det så lenge han kan huske). Selvfølgelig ville jeg funnet et alternativ hvis den vanskelige startfasen aldri gikk over (han protesterte på det meste som var nytt med mindre det var søtt, dessuten likte han ikke skjea), men ikke fordi det skulle være så stas. Hva gjør dere hvis barnet ikke liker gulrøtter? Foreslår en sjokolade isteden fordi det er mer stas?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 22:08   #42
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Selv syns jeg bare det er litt overraskende og komisk at unga syns det er stas når Omega-3'en serveres. Iallefall når det før var umulig å få i dem Møllers tran.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 22:29   #43
Camilla82
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 148
Camilla82 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

Man dropper tranen og nikker smilende når helsesøster spør om du gir tran.

Så velger man alternativer om man synes det er så viktig.



Men jeg kan anbefale AnimalParade, har prøvd mye til eldste og det var denne som falt i smak her, går ann å få prøve på helsekosten, så slipper man å gjøre bomkjøp [IMG]file:///C:/Users/Camilla/AppData/Local/Temp/moz-screenshot-11.jpg[/IMG][IMG]file:///C:/Users/Camilla/AppData/Local/Temp/moz-screenshot-12.jpg[/IMG]

__________________
Gullgutta 05 og 08
Camilla82 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 23:32   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Men altså, sett bort fra at noen er motstander av tran og foretrekker andre ting (noe som selvfølgelig er helt greit), må alt være så stas? Jeg skjønner ikke det jeg altså. Jeg gir ikke tran fordi det er stas. Jeg gir det fordi jeg mener det er sunt, og S må ta det fordi jeg bestemmer det og heldigvis for oss begge liker han det (men det skyldes vel også delvis at han har fått det så lenge han kan huske). Selvfølgelig ville jeg funnet et alternativ hvis den vanskelige startfasen aldri gikk over (han protesterte på det meste som var nytt med mindre det var søtt, dessuten likte han ikke skjea), men ikke fordi det skulle være så stas. Hva gjør dere hvis barnet ikke liker gulrøtter? Foreslår en sjokolade isteden fordi det er mer stas?


Skjønner hva du mener, men jeg synes det er kjekt når ungene liker det de får servert, og hadde aldri PRESSET i ungene noe de brakk seg av. Før i tiden måtte man jo ofte ta tran selv om man omtrent stod og spydde, da synes jeg det er mer "stas" når barna smiler og liker det jeg gir dem, når det i tillegg er sunt. Mindre mas og jag, mer hygge og kos. Og mer stas.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 23:53   #45
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Skjønner hva du mener, men jeg synes det er kjekt når ungene liker det de får servert, og hadde aldri PRESSET i ungene noe de brakk seg av. Før i tiden måtte man jo ofte ta tran selv om man omtrent stod og spydde, da synes jeg det er mer "stas" når barna smiler og liker det jeg gir dem, når det i tillegg er sunt. Mindre mas og jag, mer hygge og kos. Og mer stas.

Joda, jeg er enig i det når man når en viss alder, men jeg sliter med at man allerede når barnet er under ett konstaterer at "han liker ikke tran". Han ville vel neppe likt indisk på det tidspunktet heller, men min 4-åring liker nå det nå likevel. Det er litt vrient å vite hva et så lite barn liker og hva som bare er uvant. Som jeg påpeker ville jeg selvsagt gått bort fra tranen jeg også hvis S ble rimelig stor og klarte ikke likte det, men jeg synes ikke det er det samme som at den skjeøvelsen kan være utfordrende med en baby. Jeg føler litt at mange foreldre konstaterer at "han liker det ikke og det forstår jeg godt" og det var det liksom. Og dersom man selv griner på nesa når man gir det, er det ikke så rart at barnet ikke vil ha heller.

Men selvfølgelig skal ikke barnet serveres noe det spyr av. Når det er sagt synes jeg uansett ikke tran er en ordinær servering, og ikke nødvendigvis noe som må likes, men heller ikke spys av/tvinges i - selvfølgelig. Selv liker jeg ikke tannkrem eller fluorskylling, men jeg bruker det likevel.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)

Sist redigert av apan : 25-07-09 kl 00:01.
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 01:48   #46
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

Klart man kan droppe å gi tran og si at man ikke gir tran, men av erfaring fra 1. mann, så smiler man pent og nikker osv. Jeg gidder ikke å gå inn i lange diskusjoner i det vide og det brede med en helsesøster.

Tryggheten kom med ungene merker jeg. Helsesøstrene diskuterer ikke med meg. Jeg sier at sånn gjør vi, og det går utmerket.
- "nei hun sover ikke i egen seng"
- "ja hun ammes i søvn"
- "ja jeg ammer fortsatt"
- "nei vi vil ikke ha henne på eget rom"
- "mannen sover fotsatt på et annet rom ja"
- "nei vi bruker ikke tran"
- "nei vi er motstandere av alle metoder som innebærer gråt"
- "vil hun ha mamma, så får hun ha mamma"
et.c.

Kan heldigvis bare henvise til alt som har gått bra, og da har de egentlig ikke noe de skulle ha sagt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 02:36   #47
sølvpila
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 5
sølvpila har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Amming og D-vitamindråper(som ikke smaker noenting)..det+fisk i normale mengder har funket til å holde snuppa vår superfrisk i to år nå. Har selv prøvd alle varianter av tran i div former..klare ikke å få det i meg selv. (sånn tran-gulping resten av det døgnet)

sølvpila er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 07:44   #48
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Vi begynte med små teskjeer, smalt det inn og hadde en skje med yoghurt eller fruktmos i den andre hånden og smalt inn det også.

Eldste liker tran og tar en spiseskje naturell hver morgen uten å mukke. Så kanskje metoden funker? Vi ga tran uten klær da hun var liten, så vi ikke fikk flekker. Altså -hun- var uten klær. Vi hadde klær.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 07:50   #49
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Jeg synes det er best å gi tran, selv om vi spiser fet fisk til middag og makrell i tomat på skive, bruker olivenolje osv. Godt rustet mot sykdom, pluss at hjernen trenger fettet for å kunne la hjernetrådene møtes og skape de koblingene som gjør folk smarte.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 07:54   #50
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Jeg slenger meg på eskimo kids bølgen. Lille går nå selv i kjøleskapet og finner frem flasken.
Hun har og funnet frem tranflasken, skrudd av korken og drukket lystig, så jeg vil tro at oppkastproblemene vi hadde med tranen er over. Nå peker hun på tranen hver morgen og vil ha, og eskimoen til kvelds. Hun får bare en av delene pr dag da, jeg er redd overdose av D-vitamin.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 08:34   #51
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Jeg legger trandråper i skjeen sammen med fruktpure

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 21:12   #52
anne75
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 8
anne75 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Jeg ga over en lengre periode halv skje med sanasol og halv skje med tran. Nå etter at sanasolen er brukt opp , gir jeg bare tran. Og gutten drikker uten å si noenting. Det er med sitronsmak, vel og merke..

anne75 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 21:48   #53
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Vi gir eskimo 3. Ga ikke noe før han var godt over året. Har aldri vurdert tran engang. Var aldri noe spørsmål fra helsesøster heller.

I kveld måtte jeg slåss for å få skjen tilbake. Han kunne godt drukket Eskimo 3 rett fra flasken om han hadde fått lov.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 21:15   #54
Vetlemy
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 5
Vetlemy har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Makrell i tomat....dekker jo dagsbehovet.

Vetlemy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 22:14   #55
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

I kveld måtte jeg slåss for å få skjen tilbake. Han kunne godt drukket Eskimo 3 rett fra flasken om han hadde fått lov.



Bestemooor, kaller 2-åringen det. (Eskimo)

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 22:17   #56
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.



Bestemooor, kaller 2-åringen det. (Eskimo)

Mikke Muuuus kallar våre barn det

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 23:03   #57
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Eskimo 3 er en sikker vinner.

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 23:07   #58
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Vi gir trandrops. Møllers tror jeg det er. Stor stas.

(Og så får de vitaminbjørn. )

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 23:27   #59
Hissigproppen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Tryggheten kom med ungene merker jeg. Helsesøstrene diskuterer ikke med meg. Jeg sier at sånn gjør vi, og det går utmerket.
- "nei hun sover ikke i egen seng"
- "ja hun ammes i søvn"
- "ja jeg ammer fortsatt"
- "nei vi vil ikke ha henne på eget rom"
- "mannen sover fotsatt på et annet rom ja"
- "nei vi bruker ikke tran"
- "nei vi er motstandere av alle metoder som innebærer gråt"
- "vil hun ha mamma, så får hun ha mamma"
et.c.

Kan heldigvis bare henvise til alt som har gått bra, og da har de egentlig ikke noe de skulle ha sagt.

enig. tryggheten og modigheten til å stå for noe, kom med morsrollen.

  Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 23:30   #60
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Babyen får D-vitamindråper, han gulper så mye. Toåringen får sanasol eller eskimogreier, han tar alt han tror er medisin, så da kaller vi det medisin. Toåringen hadde sikkert tatt tran også, men jeg liker ikke lukta, så da får det heller være. Eskimo lukter det også, så mannen er instruert om å gi det før han kjører i barnehagen, så får heller de plages med det.

Vitaminbjørnene er forresten gode. Litt for gode. Vi kan ikke ha det i hus når jeg blir godtesyk.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no