Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvordan få tran i en ettåring!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-09, 12:59   #1
Joy Stark
Superduperaktiv
 
Joy Stark sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Costa Blanca, Spania
Innlegg: 574
Joy Stark er litt kulJoy Stark er litt kulJoy Stark er litt kul
Standard

Hvordan få tran i en ettåring!

Jeg har prøvd å gi med skje og med sprøyte men det kommer like fort ut igjen. Jeg har prøvd vanlig tran og tran med sitronsmak, samme reaksjon på begge deler.

Noen som har noen lure metoder for å få i barn tran?

Joy Stark er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 13:02   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.531
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Hmm, da han var yngre hadde vi stor suksess med å gi det via flasketut. Men det var når han var vesentlig yngre og 1)tok flaske (ehh, kan dette være noe av forklaringa på at han ikke tar flaske lenger, tro?) og 2) smatta det i seg med stor iver, og LIKTE tran...

Nå bruker vi sprøyte, han må ligge på ryggen, og vi putter bare inn liiiiiiiiiiiiitt av gangen, et er en tomannsjobb som krever stor tolmodighet...

Gode tips mottas gjerne.
(vi bruker den med sitronssmak, så slipper i det minste mor å brekke seg av tranlukta mens det hele pågår.... Gleder meg til han blir gammel nok til å svelge piller! Det er sånn vi andre får i oss disse viktige omega 3 og andre omegaer...)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 13:04   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Jeg ga ikke vanlig tran, den smaker høgg og setter flekker og blir gulpet opp igjen og greier. Dessuten er jeg skeptisk til kvaliteten av den. Det har gått i Eskimo 3 kids her, samt Arctic tran med appelsinsmak. Begge ungene har elsket dem, og det lille de har gulpet opp igjen har luktet appelsin eller tyggegummi.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 13:06   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

La vær. Begriper ikke dette tranhysteriet.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 13:06   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.


Nå bruker vi sprøyte, han må ligge på ryggen, og vi putter bare inn liiiiiiiiiiiiitt av gangen, et er en tomannsjobb som krever stor tolmodighet...

Snakk om å være ond.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 13:07   #6
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Ta det selv. Det gjør vi, og har en tranelsker i alle måneder med "R".

Samtidig er jeg enig med Sitron, så lenge man passer på fet fisk og balansert kosthold, og litt sol uten solkrem i sommerhalvåret, tror jeg man er godt dekket.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 13:27   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Ja, de fleste unger liker vel feks. makrell i tomat? Mine elsker det, og minsten spiser ofte et par sånne små bokser til lunsj, rett ut av boksen med gaffel.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 13:27   #8
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Eskimo 3 Kids. Det heter namnam her i huset.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 13:27   #9
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Det samme gjør Iben. Og så har vi fisk et par ganger i uken.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 13:36   #10
Fara
Tenker fortsatt dobbelt
 
Fara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Innlegg: 2.463
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, de fleste unger liker vel feks. makrell i tomat? Mine elsker det, og minsten spiser ofte et par sånne små bokser til lunsj, rett ut av boksen med gaffel.

Tror ikke de fleste unger liker det, men godt at noen gjør det

__________________
Fara, Pottifar 03, Marihøna06 og Tuppen og Lillemor 11
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 13:45   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.531
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Snakk om å være ond.

Ond? Det syntes jeg var en... ond bemerkning å gi. Ufølso, i alle fall!

Nei, han LIKER det jo faktisk, det er bare det at han spreller en del på stellebordet, vil ikke ligge på rygg, og vil helst gurgle med tranen, derav at han må få små mengder, så det ikke spruter sånn utover alt... At det er tomannsjobb kommer altså av at jeg ikke vil han skal falle på gulvet, men at det grunnet at han tuller sånn med det, er mest aktuelt å gi naken, og da er det på badet det gis. Så enten må en av oss holde ham opptatt/underholdt på stelleboret så han ligger på rygg, eller så må en av oss holde ham. Uansett, en til å holde ham opptatt, og en til å gi tranen. I små doser, så vi ikke får geysir. Men ond? Nei, det skal du ikke få meg til å føle at vi er. NEI. For et er vi ikke!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 13:48   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.531
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Opprinnelig lagt inn av Fara, her.

Tror ikke de fleste unger liker det, men godt at noen gjør det

Min spiser det. Men ikke akkurat sånn med gaffel ut av boksen nei (vel, han får jo ikke røre gaffel uansett da...) Men han får altså litt fisk på sine få brødbiter til frokost noen dager. Det dekker neppe omega-dosen hans. Å kalle det hysteri, at vi følger normale anbefalinger om å få i guttungen tran, det synes jeg er litt over grensen....

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 14:08   #13
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Ond? Det syntes jeg var en... ond bemerkning å gi. Ufølso, i alle fall!

Nei, han LIKER det jo faktisk, det er bare det at han spreller en del på stellebordet, vil ikke ligge på rygg, og vil helst gurgle med tranen, derav at han må få små mengder, så det ikke spruter sånn utover alt... At det er tomannsjobb kommer altså av at jeg ikke vil han skal falle på gulvet, men at det grunnet at han tuller sånn med det, er mest aktuelt å gi naken, og da er det på badet det gis. Så enten må en av oss holde ham opptatt/underholdt på stelleboret så han ligger på rygg, eller så må en av oss holde ham. Uansett, en til å holde ham opptatt, og en til å gi tranen. I små doser, så vi ikke får geysir. Men ond? Nei, det skal du ikke få meg til å føle at vi er. NEI. For et er vi ikke!

Hvorfor kan han ikke sitte naken i høystolen? Og gjør det virkelig noe med litt klin? Gir man eskimo kids så slipper man den jævlige lukta også.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 15:01   #14
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

To mennesker for å få i en ettåring tran ... da er det ikke snakk om frivillig.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 15:05   #15
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

La vær. Begriper ikke dette tranhysteriet.

Amen Sitron. Jeg gav det opp etter diverse gulping og flekker på klær, fuy og fy.
Sa til helsesøster at jeg gjør ALT som er anbefalt og ammer heller til hun er voksen. Da måtte hun bare le, selv om hun syntes det var galt av meg å gi opp. Og Snuppa, sprell frisk hele tiden.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 20:18   #16
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.031
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Vi gav på teskje, det gikk sånn middels, tok ofte pauser og droppet noen dager i dårlige perioder, pause hele sommeren og slikt, man behøver jo ikke utsette seg selv og barnet for det hver dag..... En dag løsnet det, og fra S var ca ett år har han tatt tran hver dag uten protester, jeg tror han liker det. Det er iallfall nærmest det eneste jeg aldri har hørt ham protestere på, ellers pleier han å si sin mening om det aller meste .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 20:56   #17
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.216
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Eskimo 3 Kids. Gutten ber om å få mer når han har fått en skje.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 21:09   #18
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Eg tar ikkje tran sjølv, og da skal barna også få sleppe. Eg tar EyeQ. Barna tar Eskimo Kids. Begge smakar ok.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 21:40   #19
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Kan jeg gi en baby denne Eskimo varianten? Jeg tvinger ikke frøkna mi til å spise noe jeg ikke selv er villig til å spise, men nå har jeg skiftet mme merke og hun får et uten omegaene tilsatt.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 21:43   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få tran i en ettåring!

Ja. Det står fra 1 år på esken, men på bookleten inne i esken står det fra 4 eller 6 uker. Dessuten har jeg sjekket det med leverandøren, og har selv gitt denne til begge mine fra de var 4 uker gamle. De har elsket den. Fatter ikke vitsen med å gi noe så jævlig som tran når det finnes så mange velsmakende alternativer.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no