Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-09, 12:31   #1
Kumilla
snart helsesøster
 
Kumilla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.192
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...

min 3 1/2 åring legger ikke på seg mer, oh helsestasjonen, og ikke minst vi, er bekymret.
Vi gir ham næringsdrikker og helmelk, og sper på med ekstra olje og smør osv. i maten... tips?

__________________
Mamma til storebror 04, lillebror 06 og bittelillebror 08.
Paradiset finner du i ditt eget hjerte
Kumilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:35   #2
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt...

Spiser han bra?
(Ja ->Har du sjekket stoffskiftet?)
Er han ellers aktiv og blid og fornøyd?

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:35   #3
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.216
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt...

har han noen allergier? Hva spiser han i løpet av en vanlig dag?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:36   #4
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt...

Hva liker han, kan du gi han mer av dette. F.eks pølse, pasta eller andre ting han liker?

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:39   #5
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt...

Mulig jeg er forutinntatt når det gjelder helsestasjoner. Men hvis helsestasjonen er bekymret så burde de ha vett til å be deg kontakte fastlegen og be om henvisning til barnelege eller ernæringsfysiolog. Disse helsesøstrene gjør ingenting fra eller til, annet enn å måle og veie, sukke og stønne og skremme foreldrene.

Hvis dette er en alvorlig utflating i vekt (altså at det har vart over tid) så ligger det milevis utenfor helsestasjonens kompetanseområde. Men i mange tilfeller er det en eller to veiinger som gjør at helsesøster kaver seg opp, og svært ofte gir de helt vannvittige råd når det gjelder kosthold. Så dropp helsestasjonen, kontakt fastlegen og be om henvisning videre. Få skikkelig profesjonell oppfølging.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:45   #6
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt...

Selv om jeg synes Bina har litt i overkant negative erfaringer med helsestasjonene, er jeg enig i det hun sier: hvis det er såpass utflating i vekt at du har fått anbefalt ernæringsdrikker og det ikke virker, er det på tide med en utredning med tanke på årsak.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 13:01   #7
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt...

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Selv om jeg synes Bina har litt i overkant negative erfaringer med helsestasjonene, er jeg enig i det hun sier: hvis det er såpass utflating i vekt at du har fått anbefalt ernæringsdrikker og det ikke virker, er det på tide med en utredning med tanke på årsak.

Jeg ble kanskje litt kvass, er ikke egentlig SÅ negativ til helsestasjonen. Men hvis helsestasjonen har anbefalt energi-drikker og helmelk, uten å henvise foreldrene videre, da syns jeg det er helt på tryne galt for å si det sånn. Helmelk har riktignok en del fett, men samtidig kan stort inntak av melk hemme jernopptaket. Jeg syns IKKE at helsestasjonen skal anbefale "lettvinte løsninger" på ernæringsproblemer. I dette tilfellet er det jo også klart at det ikke virker.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 13:04   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...

Jeg er enig med bina ( tror det eller ei ).
Om det er en vedvarende utflating på vekten, og dere ser at det har innvirkning på aktivitetsnivået (for det er vel også en pekepinn), så ville jeg tatt kontakt med fastlege og evt. bli henvist videre. I hvert fall få en skikkelig utredning om det er noe han mangler, ikke tåler etc.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 13:13   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...

Jeg er også veldig enig med bina her.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 13:16   #10
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...

Veldig enig med Bina.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 13:54   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...

Snuppa var i fjor sommer (da 3,5 år) så liten og tynn at hun ble sendt til undersøkelser for å se om alt var i orden med henne. Alt var i orden, men hun spiste ikke noe. Gjerne is og sjokolade, men ingenting fornuftig.

Jeg fikk en a-ha-opplevelse angående masing gjennom et vennepar. Jeg så hvor sinnssykt mye de maste på sin sønn, og hvor uendelig lite han ville når de maste sånn.

Vår erfaring var at når vi serverte mat og insisterte på at hun skulle sitte ved bordet, så gikk det ned en del hvis vi bare lot henne være i fred. Ikke alltid like mye, men over tid tok det seg opp. Dette krevde veldig mye tålmodighet fra meg og mannen. Vi ville jo at hun skulle spise, men skjønte etterhvert at jo mer vi maste, jo mindre spiste hun.

Nå er hun omsider helt normalvektig. Midt på midterste kurve på vekt vs. høyde.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 13:55   #12
Kumilla
snart helsesøster
 
Kumilla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.192
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...

Han har begynt å sove på dagtid igjen (slutta for et år siden) og virker sliten. Sier han ikke orker mat. Og han sier ofte, nesten daglig, at han har vondt i beina (anklene,knærne,leggene, lårene, ikke alltid på begge).
Han har alltid hatt dårlig matlyst, det må jeg tilføye da.
Han liker mye forskjellig mat egentlig. Han elsker pannekaker så det har vi et par ganger i uka, med litt grovt mel i, gjerne til frokost også og er det noe igjen får han det med i bhg.
Har vært hos fastlegen med han for en måneds tid siden og da hadde han noe lav hemoglobin, 11 og noe. Så fastlegen mente det kunne være årsaken men den var jo ikke så lav den?
Fastlegen er spesialist i pediatri.
Er litt rådvill og føler meg frustrert og veldig bekymret innimellom, har ringt fastlegekontoret i dag og bedt om at de tar masse prøver i alle fall for å finne ut hva det er.
Og helsestasjonen, vi var til legen på 6 måneders kontroll, ikke hos helsesøster i dag.
Har noen her andre råd tar vi gjerne imot.
Og hvis det evt finnes nettsider/forum for småspiste barn?

__________________
Mamma til storebror 04, lillebror 06 og bittelillebror 08.
Paradiset finner du i ditt eget hjerte
Kumilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 13:56   #13
Kumilla
snart helsesøster
 
Kumilla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.192
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...

Og helsestasjonslegen nevnte revmatisme (jeg har også tenkt i de baner, vi har både det og leddgikt i familien). Hjelp.

__________________
Mamma til storebror 04, lillebror 06 og bittelillebror 08.
Paradiset finner du i ditt eget hjerte
Kumilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 13:57   #14
Kumilla
snart helsesøster
 
Kumilla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.192
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...

Han er ellers ganske aktiv ja, og blid og fornøyd men ganske sutrete til tider men det tror jeg har mer med alderen å gjøre

__________________
Mamma til storebror 04, lillebror 06 og bittelillebror 08.
Paradiset finner du i ditt eget hjerte
Kumilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 14:09   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...

Bare så det er sagt: vi fikk umiddelbart henvisning fra helsestasjonen, og IKKE beskjed om å gi energidrikker eller helmelk. Hun ble behørig testet, men det ble konkludert med at hun var frisk som en fisk. Hun er bare et godt stykke over gjennomsnittlig sta, og hvis hun har bestemt seg for at hun ikke vil spise, så gjør hun ikke det. (Og jeg skal innrømme at jeg er vettskremt med tanken på hvordan hun reagerer på dette med matnekt når hun blir 14-ish.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 14:29   #16
Kumilla
snart helsesøster
 
Kumilla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.192
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...

Tjorven: hva og hvordan testet de?

__________________
Mamma til storebror 04, lillebror 06 og bittelillebror 08.
Paradiset finner du i ditt eget hjerte
Kumilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 14:36   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...

Jeg vet faktisk ikke helt. Jeg var litt stresset på den tiden.

Hun tok i hvert fall ganske mange blodprøver. Så fikk beskjed et par uker etterpå at ingenting var galt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 14:45   #18
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...

Sjekket for sukkersyke og cøliaki?

Også vil jeg som flere her anbefale en ernæringsfysiolog, be om henvisning eller videreformidling fra helsestasjonen (eller fastlegen). De burde ha tilgang på en.
Da får du tips om du bør gi tilskudd for å sikre at han får i seg alt han skal, og at kosten blir balansert i forhold til bruk av energidrikker og proteiner og kjøtt og hva-har-du. Dessuten har de gode råd om hvordan man kan lage maten litt annerledes, men som kan ha stor effekt på den typen problemer. Som man kanskje ikke tenker over selv engang

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 14:49   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.373
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...

Jeg syns selvfølgelig at dere skal teste han grundig (sjekk mandlene hennes også), men også tenke gjennom rutiner rundt måltidene. Glitterbarnet spiser betraktelig mer i barnehagen enn hjemme, rett og slett fordi vi er ganske dårlige på rutiner. Han er også småspist i perioder, men ikke så ille at vi har blitt skikkelig bekymret. Det går bedre når han får bestemme et par faste måltider i uka (så får vi leve med å spise litt mindre sunt enn vi ville selv), og vi ikke maser. Han får forsyne seg selv, og vi snakker ikke om maten mens vi spiser. Vann venter vi også med å helle opp til mye av måltidet er fortært. Kan godt hende dere har tenkt gjennom alt dette allerede altså.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 11:07   #20
Kumilla
snart helsesøster
 
Kumilla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.192
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...

I dag har vi vært på sykehuset og tatt masse prøver, maaaange glass, fikk ikke med meg hva alt sammen var jeg, men utvidet hematologisk status, borrelia, immunprøver (leddgikt osv) og flere andre. Bra noe skjer

__________________
Mamma til storebror 04, lillebror 06 og bittelillebror 08.
Paradiset finner du i ditt eget hjerte
Kumilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no