Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er dette noe alle vet? Forbudt ved lov å klippe gress på søndager

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-15, 20:05   #1
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Er dette noe alle vet? Forbudt ved lov å klippe gress på søndager

Jøss. Dette visste ikke jeg. Visste du? Er det noe du er opptatt av å etterfølge?

Sitat:

Og uansett hva du måtte mene om motorduren, så er det altså forbudt ved lov å klippe gresset på søndager, enten du er på hytta eller hjemme i din egen hage.

– Loven er ikke så gammel heller. Den stammer fra 1995, og sier at utilbørlig støy er forbudt på søndager. Ikke bare i kirketiden, men fra klokken 00.00-24.00, forklarer politiadvokaten.

http://touch.varden.no/nyheter/dette...54c099cd6d4c22

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 20:10   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette noe alle vet? Forbudt ved lov å klippe gress på søndager.

Jeg visste det, og jeg overholder det stort sett. Med unntak av for eksempel sist søndag, da vi hadde første dag med opphold på nesten seks uker; da ignorerte jeg både lov og forkeskikk og klippet gresset som bare det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 20:10   #3
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er dette noe alle vet? Forbudt ved lov å klippe gress på søndager.

Ja, det visste jeg. Det har jeg lært her inne.
... men de aller fleste bryr seg ikke og politiet har nok andre ting å prioritere, men man henger ikke tøyvasken ute når det er konfirmasjon. Det har jeg også lært her inne, i samme tråd.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 20:11   #4
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette noe alle vet? Forbudt ved lov å klippe gress på søndager.

Jeg vet at det ikke er lov. Og klipper aldri tidlig på dagen. Men når naboer på begge sider klipper, eller som det nå var sist søndag, tørt for første gang siden 17 mai så klippet jeg likevel.

Så jeg vet om det, og følger det litt, men ikke slavisk.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 20:12   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette noe alle vet? Forbudt ved lov å klippe gress på søndager.

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Ja, det visste jeg. Det har jeg lært her inne.
... men de aller fleste bryr seg ikke og politiet har nok andre ting å prioritere, men man henger ikke tøyvasken ute når det er konfirmasjon. Det har jeg også lært her inne, i samme tråd.

Angående klesvask, så er jeg mer på linje med hvem-det-nå-var-her-inne: "klesvasken min lager ikke en lyd, så den plager da jammen ingen".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 20:13   #6
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er dette noe alle vet? Forbudt ved lov å klippe gress på søndager.

Det er det tydeligvis ikke noen av naboene mine som vet.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 20:13   #7
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette noe alle vet? Forbudt ved lov å klippe gress på søndager.

Det er jo også et argument for robotklippere, at man helst ikke skal klippe i helgene. Hmm. Hm..

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 20:16   #8
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er dette noe alle vet? Forbudt ved lov å klippe gress på søndager.

Jeg har vel hørt det, men kniper det, så klipper vi søndag ettermiddag uansett. Naboene også. Nå kniper det ikke så mye hos oss lenger, da, vi har satt bort jobben til Findus, og han lager bare ett og annet dunk når han kjører inn i noe. Fine Findus.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 20:19   #9
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er dette noe alle vet? Forbudt ved lov å klippe gress på søndager.

Jeg vet det, men klipper likevel. Det gjør alle naboene også. Klippet senest i går!

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 20:31   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.550
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er dette noe alle vet? Forbudt ved lov å klippe gress på søndager.

Derav har vi halvklippet jungel som hage. Mannen kom ikke i mål lørdag.
Det tas igjen ved første anledning.

(og når jungelen er temmet vurderer vi en sånn robot. Som bare programmeres til å selvsagt ikke klippe på søndag)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 20:35   #11
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette noe alle vet? Forbudt ved lov å klippe gress på søndager.

Det hender jeg klipper plenen på en søndag mens jeg inni meg synger "breaking the law, breaking the law". Det er rett og slett av og til sånn at det er den enste løsningen. Og jeg tror en halv meter høy plen er mer irriterende for naboene.

Men jeg venter til godt etter kirketiden.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 20:39   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.550
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er dette noe alle vet? Forbudt ved lov å klippe gress på søndager.

Trolig er plenen vår vel så irriterende som gressklipperen ja. Nesten overraska over at ikke bonden med sin sitte-klippe-traktor har tatt en runde i ren desperasjon.

Vel, det skal bli klippet.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 20:44   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette noe alle vet? Forbudt ved lov å klippe gress på søndager.

Nå har vi fått en sånn mekanisk klipper som ikke lager mer lyd enn en malene katt, men før har vi holdt oss unna kirketiden, bare. Greit å tilpasse det til nabolaget også. Men jeg syns det er fint med en stillere dag, da.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 20:50   #14
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.733
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette noe alle vet? Forbudt ved lov å klippe gress på søndager.

Jeg visste det fordi jeg bor i et nabolag fylt til randen med kverrulanter som fyller spaltene til lokalavisa. Vi overholder det alltid, siden det betyr så mye for de rundt oss i bydelen.

Jeg selv definerer ikke gressklipping som støy og lar meg ikke sjenere.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 20:59   #15
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er dette noe alle vet? Forbudt ved lov å klippe gress på søndager.

Ser at dette er noe alle vet, altså. Jaja, har aldri fått klager, så da skjønner jeg at vi bor i et tolerant nabolag.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 21:03   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette noe alle vet? Forbudt ved lov å klippe gress på søndager.

Det kommer jo an på hva man mener er utilbørlig støy, da. Det står ikke nevnt gressklipper spesielt i loven, liksom?

Det er sikkert mange som vil mene at skrikende unger er utilbørlig nok.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 21:06   #17
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette noe alle vet? Forbudt ved lov å klippe gress på søndager.

Det er det i alle fall ingen som overholder her i nabolaget. Gressklippere, kantklippere , slipemaskiner, motorsager konstant. Tøffe tider for oss hypersensitive.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 21:09   #18
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.869
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er dette noe alle vet? Forbudt ved lov å klippe gress på søndager.

Jeg visste det ikke, men vi har uansett pleid å unngå gressklipping på søndager fordi vi synes det er så mye støy fra slikt hver eneste annen dag i uken og det er godt med én dag med litt mer ro. Dessverre er det varierende hvor mye naboene bryr seg om det samme.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 21:13   #19
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er dette noe alle vet? Forbudt ved lov å klippe gress på søndager.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det kommer jo an på hva man mener er utilbørlig støy, da. Det står ikke nevnt gressklipper spesielt i loven, liksom?

Det er sikkert mange som vil mene at skrikende unger er utilbørlig nok.

Ja, eller unger som hopper på trampolina. At naboene våre har satt opp sin i år igjen og tillater alle naboungene å hoppe på den rett utenfor stuevinduet sitt er helt uforståelig for meg. Kanskje noen bare liker ungeskrål og gressklipperstøy? Jeg for eksempel, elsker lukten av nyklipt gress og syns nesten sommersøndagen er litt kjipere uten. Synd at jeg og mine naboer bare trenger å klippe plenen en gang per sesong ellerno og det gjelder endatil bare de som ikke har lyng i hagen sin.

(mon tro om ikke den loven må endres om vi får søndagsåpne butikker? Ekstra trafikk og pipende kasseapparat må jo oppleves som utilbørlig støy for noen?)

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 21:17   #20
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er dette noe alle vet? Forbudt ved lov å klippe gress på søndager.

Visste det og klipper selvsagt ikke gress på søndager.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no