Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gift deg eller skriv samboeravtale

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-11, 13:19   #281
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Smilefjes: Nå synes jeg du setter opp stråmenn. Jeg snakket ikke om eksempelet ditt. Jeg snakker om at retten bør kunne gå inn og rette opp i det i de tilfellene der det tydelig skjer en urett. At i de individuelle vurderingene også bør kunne vektlegges om "bakkemannskapet" var en viktig forutsetning for opparbeidelsen av formuen. Samtidig som man øker kunnskapen om slike ting blant folk. For jeg er rimelig sikker på at FP ikke nødvendigvis alltid er representativt for hva kvinner vet og forteller hverandre om bl.a. slike ting.

Veldig enig.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 13:41   #282
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.462
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Om man ikke kan få "Voksenliv" inn i pensum, så kan kanskje bruke de eksisterende fagene? F.eks. "Lise er 22 år gammel og har fått barn med Eirik på 28. Lise vurderer å være hjemme med barnet til barnet er 10 år. Regn ut hvordan dette vil påvirke Lises pensjon".

Oppfølgingsoppgave: "Lises sønn har nå blitt 11 år og Lise har begynt å jobbe deltid på dagligvarebutikken. Eirik vil avslutte forholdet og flytte med sin nye kjæreste til en annen kant av landet. Eirik har tjent x kroner per år siden han var 26 og ferdigutdannet." og så kanskje en oppgave om å regne ut hva de enkelte sitter igjen med, hvilken pensjonstilværelse de kan leve osv.

I samfunnsfag kunne man kanskje hatt litt om forskjeller mellom ekteskap, samboerskap med og uten avtale etc. Kanskje sett litt på relevante rettsavgjørelser om det blir tid?

Kunne man gjøre det slik? Altså bruke eksisterende fag og læringsmål, men gjøre oppgavene mer rettet inn mot temaer som dette?

I love it!!

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 15:17   #283
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Da tror jeg du har lest litt vrangt, kie, for jeg oppfatter at de aller fleste her mener at det skal finnes unntak for særlige tilfeller, men at bevisbyrden må ligge på den "fornærmedes" part hvis man ikke har avtale. Og selvsagt at det er og skal være ganske vanskelig å få gjennom at man har bidratt til å øke den andres formue når man ikke drar inn inntekt, siden å passe egne barn kun svært unntaksvis kan sies å være formueøkende til den andre part, når man i tillegg skal kompensere for eget livsopphold og fellesutgifter.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 15:20   #284
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Når det er sagt, så ville jeg kanskje sagt at akkurat bønder er i en særstilling, siden de begge jobber nærmest ulønnet og kun betales gjennom "firmaet" gården? Likevel svært dumt å ikke gifte seg eller ordne det juridiske på forhånd, så klart.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 16:15   #285
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Da er vi ganske på linje, ja.
Det er nok også ekstra utfordrende (i alle fall for meg) å lese "rett" når ting skrives såpass bastant og unyansert som jeg synes det har skjedd til tider i denne tråden. Sikkert fra begge sider.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 16:33   #286
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Når det er sagt, så ville jeg kanskje sagt at akkurat bønder er i en særstilling, siden de begge jobber nærmest ulønnet og kun betales gjennom "firmaet" gården? Likevel svært dumt å ikke gifte seg eller ordne det juridiske på forhånd, så klart.

Å være samboer, å bidra på en gård enten med arbeidskraft eller egen, ekstern inntekt, uten avtale er det glade vannvidd! Heldigvis er regnskapskontorene rundt om veldig dette og burde hatt provisjon fra kirka
Men man bør ha en egen ektepakt i tillegg altså, for som regel er gården mannens særeie.

Og ja, jeg er gift, med ektepakt, så spesielt sanndrømt er jeg ikke

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 23:23   #287
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Jeg kommer alt for seint inn i spennende diskusjoner, altså! Dere er jo over på fjas allerede. Hadde jeg bare vært hjemmeværende kunne jeg hengt på FP hele dagen og påstått jeg var viktig bakkemannskap!

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 02:05   #288
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Jeg står "der" akkurat nå, at han har hatt jobb og inntekt. Den jobben kunne han aldri hatt om ingen passet barn. Huslånet har gått fra min konto, alt sammen - vi har vært nødt til å være to. Regninger og mat har stort sett gått fra hans konto.

Nå går vi fra hverandre. Han vil ikke ha noen ting jeg får hjelp til å sitte med huset, han får ingen ting. Hovedansvar for barn kan han ikke ha, for arbeidstidene tillater det ikke. Huset må ungene (mine, jeg har to fra et annet forhold) bo i for å holde seg i samme skolekrets.

Han vil ikke ha noe som helst: bare at jeg overtar hans del av lånet. Han har visselig bidratt like mye (eller mer!) som det jeg har. Jeg syns ikke det er rimelig selvfølgelig kommer jeg ikke til å kaste penger etter ham. Om jeg hadde hatt økonomi til det, så skulle jeg gjort det - han har gjort dette en gang før, bikker snart førti og ... eh, ja. Det kommer aldri til å gå til retten, han vil ikke. Ikke jeg heller eller, jeg ser at det jeg gjør eg moralsk forkastelig - men det ... det går bare ikke. Han vil ikke ha noe.

Verken han eller jeg kommer til å sitte spesielt fett i det altså, men ...

Jeg syns virkelig at regler skulle gjelde for alle. Han krever ikke noe, han er konfliktsky og ... eh, litt merkelig. Men det er ikke riktig at konfliktsky mennesker skal tape mye økonomisk - det går ut over flere enn dem selv. En ting er at det går ut over egen livskvalitet, men det kan gå ut over barn eller andre arvinger også. Akkurat her og akkurat nå er det jeg som sitter med alle kortene, bare fordi han kan velge å gi avkall på sin del. Jeg skulle ønske at han ikke hadde anledning. Dette føles så jævla feil!

(og sånn på generelt grunnlag syns jeg ikke at det bør skilles mellom forhold med og uten vold. Hvor skal grensen for "vold" gå? Skal den gå når noen er straffedømt, eller holder det å anmelde? Skal anmeldelsen kunne trekkes? Er det nok å søke om erstatning? I forhold hvor vold har vært hverdagen er sannsynligheten for represalier stor, og sannsynligheten for en dom som holder den voldelige på evig avstand for alltid liten. Hvor langt skal voldsofre og -tiltalte måtte strekke seg? Vold og tvang har mange former; fysisk, mental, sosial og økonomisk. Ikke alt er like lett å dokumentere. En knallhard rettspraksis vil kanskje gjøre tilværelsen verre for reelle ofre og enklere for utøvere. Jeg er ganske sikker på at ingen ønsker et samfunn hvor en anklage er nok.)

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no