Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Forbanna debattanter

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-11, 16:59   #41
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Innlegg

Sv: Forbanna debattanter

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Ja, dette er nok sant for aggressive nettdebatanter og andre storkjeftede blåbrune som liker å høre seg selv snakke.

Det er derimot ikke sant for mange "vanlige" og ikke høyrøstede mennesker som kanskje heller ikke er særlig komfortabel med hvordan situasjonen f.eks. er blitt i drabantbyene. Det er mange som ikke tør å lufte tankene sine i frykt for å enten ikke bli tatt alvorlig eller å bli satt i den fæle, brune båsen. Og nå etter 22/7 vil det være enda færre "normale" mennesker som tør å ytre seg. Med normal mener jeg folk som ikke lever i ymse nettsamfunn eller tilbringer det meste av dagen med å skrive konspiratoriske innlegg på VGnett.

Jeg er enig med maz og tenker at det må væte mulig å diskutere hvordan vi takler innvandring til Norge, også etter 22/7. Og da tenker jeg ikke på vemmelig og rasistisk oppgulp, men seriøs diskusjon.

Og jeg er redd for at den seriøse diskusjonen skal dempes av frykten for å bli oppfattet som en brun tilhenger av det syke hodet til ABB. For de brune tullballlene kommer dessverre ikke til å holde kjeft, nå heller.

Det er fullt mulig å være tilhenger av innvandring, ikke redd for at den norske kulturen skal forsvinne og likevel skeptisk til hvordan Norge takler integreringen av dem som kommer til Norge.

Og jeg skulle ønske vi kunne ta den diskusjonen i alle partier, for å finne ur hva pokker vi gjør galt i Norge. Mht kriminalstatisikken, feks. I USA sitter det en overvekt svarte i fengsel. Men det er ikke nødvendigvis fordi svarte er mer kriminelle, men skyldes også at svarte er lavere på den sosiale stigen (og det er strukturelle ting i samfunnet som spiller inn der, ikke egenskaper hos svarte mennesker), samtidig som det skal vesentlig mindre for at et svart menneske ryker inn i fengsel, og atskillig mer til for at et hvitt menneske ryker inn i fengsel (og, en fryktelig forenkling av det hele, men). Poenget mitt er at det blir feil å trekke slutninger bare basert på kriminalstatisitkken. Men vi kan fremdeles ikke bare lukke øynene for den, noe må jo gjøres!

I Norge er vi redd fremmede, stor sett over hele fjøla med noen få, ærlige unntak. Og det er ikke bare de med brune holdninger som er årsaken til at mennesker med fremmed navn eller fremmed utseende sliter med å bli integrert. Og i noen tilfeller er det også sånn at menneskene ikke vil integreres.

Det er noe seriøst galt når folk havner på asylmottak i årevis, h or det eneste de gjør er å vente. De aller fleste mennesker liker å føle seg nyttige, kanskje burde de fått jobbet? Gjort noe nyttig, arbeide for det de mottar? Men er der mulig, uten at noen begynner å hyle "sosial dumping"?

Den andre biten er det at Norge tar i mot mennesker som har opplevd umenneskelige ting. Feks barnesoldater, mennesker som er fullstendig traumatiserte, langt ut over det en nordmann kan fatte. Og så blir vi overrasket når de, etter at vi slipper dem ut til ensomhet i et samfunn de inne kjenner, begår kriminalitet og kanskje til og med drap?

Jeg er for at Norge skal hjelpe andre, jeg er til og med for reel innvandring til Norge (i dag er det jo innvandring stopp, de som kommer er flukt uger eller asylsøkere). Men da må Norge være i stand til å ta i mot de som kommer skikkelig, og gi dem muligheter på lik linje med andre. Det må være arbeid til dem, de må kunne skape seg et liv her. Vi skal ikke bare ta dem inn og synes synd på dem, som jeg synes det er en del tendenser til i det norske samfunn.

Jeg synes veldig mange på venstresiden stakkarsliggjør mennesker (og da s anker jeg like mye om nordmenn som om asylsøkere og flyktninger) uansvarlig bør dem og syr økonomiske puter under armene på dem. Og helt ærlig, jeg synes det er ganske skremmende, selv om det er vesentlig mer humant enn FrP sin "politikk" (de har jo egentlig ingen politikk, det er jo en del av problemet deres. ).

Men altså: ja til et fargerikt fellesskap, ja til et flerkulturelt Norge! Men under forutsetning av at vi tar i mot de som kommer og lar dem få lov til å delta i samfunnet, og ikke bare som taxisjåfører og trygdemottakere (satt på spissen, I know).

Og så skulle jeg ønske at FrP ble a) marginalisert og forsvant elle b) at alle de med syke utspill forsvinner over til Demokratene slik at de kan ParkeresTM, og vi kan få en debatt som er fri fra løse kanoner med sykt syn på sin egen overlegenhet. Men debatten må vi ta, og den har overhode ingenting med ABB å gjøre. Det handler ikke om "muslimsk fare" eller at "de" skal ta fra oss Norge. Det handler kun om hvordan vi som til en hver tid utgjør Norge skal leve og fungere sammen. Noe som jeg er sikker på kan gå helt fint, om vi bare tilpasser oss hverandre og sørger for at alle har muligheter til en jobb, og at det stilles krav til medvirkning i samfunnet. En tosidig greie, man kan selvfølgelig ikke stille krav, om det ikke møtes med et reelt tilbud i andre enden.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 17:01   #42
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Forbanna debattanter

Jeg er veldig enig med Olympia! Jeg har venner som er verdens mest PK mennesker bosatt på østkanten. Og når selv de lavmælt ytrer seg om at tilstandene kanskje ikke er noe glansbilde og at de muligens bare vurderer å flytte, så tenker jeg at det er en diskusjon som faktisk må tas på politisk nivå!

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 17:06   #43
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forbanna debattanter

Fikk ikke prikket deg, Mindy, du hadde virkelig fortjent det!

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 17:51   #44
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbanna debattanter

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg ser at også her utvises det skepsis overfor erfaringer man kan ha fått fordi de som bor nede i byen eller ferdes på Grønland ikke har de samme erfaringene.

Oh please. Det utvises ikke skepsis fordi man har andre erfaringer andre steder. Det utvises skepsis til hvordan man tolker erfaringene sine. Og en erfaring fra Grønland er like mye eller like lite verdt som en erfaring fra Groruddalen. Det er kun en enkeltpersons erfaringer, det sier ingenting om det store bildet.

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det er derimot ikke sant for mange "vanlige" og ikke høyrøstede mennesker som kanskje heller ikke er særlig komfortabel med hvordan situasjonen f.eks. er blitt i drabantbyene. Det er mange som ikke tør å lufte tankene sine i frykt for å enten ikke bli tatt alvorlig eller å bli satt i den fæle, brune båsen.

Dette er rett og slett ikke helt sant. I minst to år nå har det vært en pågående debatt om Groruddalen i de største avisene.

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Det er fullt mulig å være tilhenger av innvandring, ikke redd for at den norske kulturen skal forsvinne og likevel skeptisk til hvordan Norge takler integreringen av dem som kommer til Norge.

Ja, det er fullt mulig, og det er fullt mulig å diskutere dette. Det blir også gjort.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 19:12   #45
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Forbanna debattanter

Tallulah, du mistet poenget mitt. Poenget mitt var at erfaringen fra Groruddalen er veldig forskjellig fra erfaringen fra feks Grønland enda jeg er den samme. Jeg ønsket å få frem at problemstillingene må sees sammen med mer enn bare andel innvandrere.

  Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 19:20   #46
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forbanna debattanter

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.


Dette er rett og slett ikke helt sant. I minst to år nå har det vært en pågående debatt om Groruddalen i de største avisene.

Jada, det diskuteres. Det kommer omtrent like mye ut av det som når jeg diskuterer hjemme hva vi skulle gjort med en lottogevinst.

Det skjer ikke en dritt, derfor mener jeg at debatten er meningsløs. Når noe er blitt debattert i snart ti år uten at det skjer noe som helst annet enn at situasjonen (fraflytting osv) forverres, bør kanskje denne type diskusjon slutte, og man bør prøve noe annet.

Det har kommet forslag over forslag om hva slags tiltak man skal sette i verk, men ingen av de store forslagene er blitt gjennomført. Det blir en evig rød-blå debatt som aldri tar slutt og aldri bærer frukt.

Jeg har dog hørt at skolene i Groruddalen har opplevd forbedring, utover det er det like mye (om ikke mer misnøye) fra lokalbefolkningen. Og hvert år som går uten at det skjer noe øker frustrasjonen.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 19:27   #47
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbanna debattanter

http://www.foreldreportalen.no/forum...ght=frp-velger

I linken over diskuterte vi for 2 år siden så fillene føk vedrørende legitimiteten i å henge ut enkelte grupper på FP. De siste dagene har jeg sakte men sikkert blitt mer og mer irritert over stadig nye tråder ment for å fortelle oss idiotien som et av landets største partier står for. I denne tråden starter f.eks HI med å legge ved en lenke til et _5 år_ gammelt avisoppslag om kriminelle politikere, for å understreke et relativt tynt poeng kanskje...

Jeg er enig at deler av det politiske Norge kanskje skal tenke seg igjennom både en og to ganger når de formulerer meninger og politiske synspunkter. Det betyr IKKE at de skal behøve å endre det de står for, uavhengig av hvor tullete og fjernt det måtte virke for meg eller andre. Uenighet er ikke alltid usunt. Hvordan i all verden skal man ellers kunne skape fremgang og utvikling? Det er noe i det å være åpne og demokratiske, men ikke NAIVE.

Et sånt evig "high five" her inne for hver gang man kan legge ut noe negativt om FrP synes jeg kanskje bør balansere med å legge ut noe av idiotien de andre politiske partiene også klarer å lire av seg. Dette blir for ensidig for meg.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 20:50   #48
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbanna debattanter

Olympia, at det ikke blir satt igang tiltak er noe annet (for øvrig ikke helt sant der heller, men jeg er enig i at mye mer burde bli gjort for å bedre integreringen). Du påsto at debatten ikke fantes, og at "vanlige folk" ikke turte å lufte meningene sine.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 21:01   #49
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Forbanna debattanter

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

For noe sprøyt! De som er kritiske til innvandring har ikke holdt munnen sin lenge nok til å høre andre snakke siden 11. september 2001. Og de har virkelig ikke latt 22. juli stoppe seg. Hvilken alternativ virkelighet lever du i?

Det er vel kortslutninger i flere leire som gjør debattene platte og lite konstruktive. De som finner synspunkter de deler i de nevnte islamkritiske blogger og fora har jeg inntrykk av at er alt fra brunt søppel til bekymrede humanister i flere politiske leire. Eller i det minste med bakgrunn fra flere. Fra den andre siden av tennisnettet får derfor alle disse islengt demoniserende skjellsord som islamofobe, hatspredere og høyreekstreme. Det er dette unyanserte bildet man må komme til livs om man vil nå inn med konstruktiv meningsbrytning med dem. Ikke alle er verdt å ta debatten med, særdeles ikke tastorektikere på kommentarfelt. Men det gjelder de fleste som orker å spre galle der. Det er formen som inviterer, dessverre.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 21:07   #50
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Forbanna debattanter

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det er derimot ikke sant for mange "vanlige" og ikke høyrøstede mennesker som kanskje heller ikke er særlig komfortabel med hvordan situasjonen f.eks. er blitt i drabantbyene. Det er mange som ikke tør å lufte tankene sine i frykt for å enten ikke bli tatt alvorlig eller å bli satt i den fæle, brune båsen. Og nå etter 22/7 vil det være enda færre "normale" mennesker som tør å ytre seg. Med normal mener jeg folk som ikke lever i ymse nettsamfunn eller tilbringer det meste av dagen med å skrive konspiratoriske innlegg på VGnett.

Det er min erfaring også. Man stemples veldig fort om man ikke trives med alle utfordingene på østkanten. Man burde undersøke hvorfor folk flytter, og hvordan man kan få folk til å bli.
Men interessen for hvordan vi norske hadde det i Groruddalen var fullstendig fraværende.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 21:30   #51
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Forbanna debattanter

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Stemmer dette?
Jeg er ikke akkurat hat-i-VG-materiale. Men jeg har ingen problemer i det hele tatt med å være like forbanna på homohat fra imamer i dag som 21. juli. Jeg synes ikke det er vanskelig å si det høyt heller.

Homohatet er imamer slett ikke alene om.
Det finnes f.eks. blant politikere: http://pub.nettavisen.no/nettavisen/...icle679514.ece
i idretten http://www.nrk.no/sport/1.1147140
http://www.dagbladet.no/sport/2001/04/28/254800.html

samt mørkemenn i kirken http://www.dagbladet.no/magasinet/20...15/414633.html

Det finnes vel knappt en gruppe som er så mye trakassert som homofile. Har forresten fortsatt til gode å møte én eneste usympatisk homofil.
Flotte mennesker!

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 21:42   #52
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Forbanna debattanter

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Det er min erfaring også. Man stemples veldig fort om man ikke trives med alle utfordingene på østkanten. Man burde undersøke hvorfor folk flytter, og hvordan man kan få folk til å bli.
Men interessen for hvordan vi norske hadde det i Groruddalen var fullstendig fraværende.

Ghettoer i alle slags former er vel ikke ideellt. Jeg kjenner folk som er vokst opp i hvite rikmannsghettoer på Oslo Vest og har slitt med det. Mobbing, kjøpepress, utfrysing av de som ikke kommer fra bemidlede hjem, statusjag.

Utfordringene i Groruddalen skal selvsagt taes på alvor. Det blir da ikke sett på som rasisme å ta opp problemene her. Jan Bøhler i AP er en av dem som jobber med disse tingene, og Frp er slett ikke alene om å sette fokus på Groruddalen. Men det har noe med sprkbruken å gjøre, når to vestkantsnobber (Chr Tybring-Gjedde og Carl I Hagen) tar en sjelden tur over til østkanten og kritiserer og kategoriserer innvandrere i sterke ordelag.

Mange jeg kjenner bor forøvrig på Oslo Sør, og stortrives (Holmlia, Lambertster etc). Ingen ghetto den ene eller andre veien.

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 21:42   #53
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forbanna debattanter

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

Har forresten fortsatt til gode å møte én eneste usympatisk homofil.
Flotte mennesker!

Det var da en naivistisk uttalelse. Jeg har mange homofile venner og kollegaer, men de er jamen meg like ulike som folk flest. Du finner usympatiske duster blant dem og.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 21:43   #54
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbanna debattanter

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det som skremmer meg aller mest er ikke disse sinte unge mennene som jo ikke er så langt unna det som skjer i England nå (selv om det der er hele gettoer med dem).

Jeg ble litt nysgjerrig på denne sammenligningen, det er mulig jeg misforsto. Mitt inntrykk er at de sinte unge mennene i Norge er folk som har det de trenger og vel så det, de fleste av dem. Når etnisiteten til folk, prisen på alkohol, bensinpriser og veistandard er det som provoserer folk mest og det man bruker sin samfunnsengasjerte energi på - så tyder det etter min mening på at man har det ganske bra, og at det kanskje er en del av problematikken. De sinte unge mennene i England klager på at de mangler jobb, mat, hus, bil og hjem og sånt har jeg inntrykk av.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 21:44   #55
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Forbanna debattanter

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Det var da en naivistisk uttalelse. Jeg har mange homofile venner og kollegaer, men de er jamen meg like ulike som folk flest. Du finner usympatiske duster blant dem og.


Naivistisk? Jeg har da lov å snakke utifra egne erfaringer. Eller?

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 21:46   #56
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbanna debattanter

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

Det finnes vel knappt en gruppe som er så mye trakassert som homofile. Har forresten fortsatt til gode å møte én eneste usympatisk homofil.
Flotte mennesker!

Herlig. Snakk om å dra alle under èn kam. Homofile er kjempesøte

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 21:55   #57
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Forbanna debattanter

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

Utfordringene i Groruddalen skal selvsagt taes på alvor. Det blir da ikke sett på som rasisme å ta opp problemene her. Jan Bøhler i AP er en av dem som jobber med disse tingene, og Frp er slett ikke alene om å sette fokus på Groruddalen. Men det har noe med sprkbruken å gjøre, når to vestkantsnobber (Chr Tybring-Gjedde og Carl I Hagen) tar en sjelden tur over til østkanten og kritiserer og kategoriserer innvandrere i sterke ordelag

Ja. Jeg trodde Tybring Gjedde kom fra Groruddalen, men han gjør vel ikke det. Men Jan Bøhler vel også omstridt i arbeiderpartiet?
Språkbruk har vel litt å si for hvordan man fremstår, ja. Ikke alle er like reflekterte (meg selv inkludert).
Men da skal man også se med to blikk på de politikerne som roser Groduddalen, men samtidig tar sine barn ut av de lokale skolene og sender til de vestkantskoler eller privat-skoler.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 21:56   #58
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Forbanna debattanter

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg ble litt nysgjerrig på denne sammenligningen, det er mulig jeg misforsto. Mitt inntrykk er at de sinte unge mennene i Norge er folk som har det de trenger og vel så det, de fleste av dem. Når etnisiteten til folk, prisen på alkohol, bensinpriser og veistandard er det som provoserer folk mest og det man bruker sin samfunnsengasjerte energi på - så tyder det etter min mening på at man har det ganske bra, og at det kanskje er en del av problematikken. De sinte unge mennene i England klager på at de mangler jobb, mat, hus, bil og hjem og sånt har jeg inntrykk av.

De mangler jobb og bil, men har resten. Har jeg lest. Ellers enig i at det er to ulike verdener. I mange av de aktuelle bydelene har det flyttet inn mye vellykka klientell fra alle bakgrunner og legninger i boligområder med stor sosial nød. Hovedsakelig folk med karibisk bakgrunn men også hvite chavs.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 22:35   #59
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forbanna debattanter

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

De mangler jobb og bil, men har resten. Har jeg lest. Ellers enig i at det er to ulike verdener. I mange av de aktuelle bydelene har det flyttet inn mye vellykka klientell fra alle bakgrunner og legninger i boligområder med stor sosial nød. Hovedsakelig folk med karibisk bakgrunn men også hvite chavs.

De mangler nok også hus, for de mener de skal få subsidiert bolig av kommunen. Sosialklienter får jo også subsidierte boliger av kommunen i privat sektor men da snakker du rimelig ille standard hybler i delte hus med LAV stand.

De mangler ting fordi de mener verden skylder dem det. De vil ikke jobbe, de har ikke fullført skolen, og ønsker ingen kvalifikasjoner. Sånn sett er de ikke så ulike.

Jeg kjenner en del Engelskmenn fra denne typen bakgrunn, men forskjellen er at disse gjennomførte skole og universitet. De var i absolutt mindretall på sine skoler, men de var iallefall overbevist om at det var viljen det skortet på.

Jeg blir fasinert når England blir presentert som et U-land. Enkelte sosiale goder der er da helt på høyde med våre.

På 90 tallet hadde jeg i England, gratis lege, gratis P-piller og sterkt subsidierte andre medisiner om jeg trengte dem. Ungene fikk skolemat daglig. Mine venner fikk mye mere stipend enn meg, studielån er innført i ettertid. Jeg er ikke sikker på hvor stor andel av hus som er i kommunal eie og leies ut subsidiert men jeg kan garantere at det er mer enn her til lands.


Sist redigert av Maz : 14-08-11 kl 22:42.
Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 22:44   #60
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Forbanna debattanter

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

De mangler nok også hus, for de mener de skal få subsidiert bolig av kommunen. Sosialklienter får jo også subsidierte boliger av kommunen i privat sektor men da snakker du rimelig ille standard hybler i delte hus med LAV stand.

Var i United Kingdom jeg nå. Kjenner ikke til hvem som tar regninga der. Men de som legger godvilja til har bolig tror jeg. Ser at folk som har plyndret blir kasta ut av kommunale boliger, så da kan det se ut som det er noen som får bolig dekket. Men man kan som sagt under ingen omstendigheter sammenlikne de forholda der med noe som helst her i landet. Omfanget og definisjonene av sosial nød er helt andre her.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no