Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Treng matråd til baby 8+ mnd

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-09, 00:05   #1
Hilda
Sugaraddict!
 
Hilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Innlegg: 852
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Treng matråd til baby 8+ mnd

Guttongen på snart 9 mnd, er fryktelig småspist. Jeg har slitt lenge med og få han til og spise mat.
Til min store fortvilelse liker han nesten ikke hjemmelaget mat.
Jeg liker ikke og gi han glassmaten, men noen av de er det eneste han liker. jeg har ventet helt til nå med å gi ha noen av de med tomatpure.
Han spise små biter av grønnskat og fiskekake/pudding/kjøttkake, men om jeg krakker det i lag liker han det ikke. Hva kan jeg gjøre for at han skal spise hjemmelaget, han blir ikke mett på bare biter, så det får han etter at han har spist litt glassmat.
Jeg har smør oppi, men det er ikke nåkk. Han liker ikke potet heller.

Vi begynte med hjemmlaget mat og frukmos når jeg inntroduserte mat for han, men så pluttselig ville han ikke ha det, og nesten ingen mat, først i den siste månen han han ville spise, men spiser fortsatt utrolig lite.

Jeg trenger også oppskrift på fruktmos, jeg koker eple/pære pære/mango allerede til han, men trenger litt variasjon.
Han liker ikke banan, og kan spise noen få pærebiter om jeg er heldig.

Og hva kan jeg gi han til kvelds?
Jeg koker havremel til grøt, på vann, for har jeg melk i blir det jo grøt, og det liker han heller ikke.
Så har jeg frukmos oppi. Men kan ikke bare gi han det.
noen ganger må jeg gi han middag til kveld også.
Han kan spise litt brød, om han har lyst den dagen, kansje 4 små biter,men han blir heller ikke så mett på det.
Jeg må ha han til og spise, han er skikkelig sulten om natten og skla ha pupp netsen hver 2 time om natta
Han vil bare ha pupp pupp pupp.

Takk for svar

__________________
Terroristen 25.03.09


Sist redigert av Hilda : 17-12-09 kl 15:17.
Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 07:59   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Treng matråd til baby 8+ mnd.

Knerten vår (nå 2 år) var fryktelig småspist da han var på den alderen. Han spiste ikke glassmat og ikke hjemmelaget babymat. Han viste seg å være et sånt barn som vil spise selv. I tillegg er han proteinelsker. Vi ga ham ganske store kjøttstykker (mye større enn hans egen håndflate). Disse forsvant ned på høykant så lenge han fikk spise selv og samtidig med oss.

Slik har det egentlig fortsatt. Han spiser nesten bare kjøtt (brød går også bra, men ingen frukt eller grønnsaker). Vi kan nå dele den opp, men da spiser han med egen gaffel. For ham er det uhyre viktig å få det samme som oss og å spise sammen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 11:20   #3
Hilda
Sugaraddict!
 
Hilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Innlegg: 852
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Sv: Treng matråd til baby 8+ mnd.

jeg prøver og la han spise selv, men blir stort sett bare klasking i fatet og maten. Spagetti spiser han selv, og kanskje en og anna bite. men ikke no mere. da må jeg putte inn.

__________________
Terroristen 25.03.09

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 11:49   #4
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Treng matråd til baby 8+ mnd.

Føler med deg. Jenta mi er 10 mnd og spiser ingenting med klumper. Dvs hun spiser det, men brekker seg bare og kaster opp. Har prøvd små biter vanlig mat og store biter vanlig mat. Hjemmelaget middagsmos kan jeg bare glemme. Heldigvis spiser hun grøt da, men det blir jo ensformig i lengden.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 14:02   #5
Hilda
Sugaraddict!
 
Hilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Innlegg: 852
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Sv: Treng matråd til baby 8+ mnd

Det skal tydeligvis ikke være lett har jeg skjønt. Jeg trenger og få en superoppskrift på noe han kan spise.
De fleste av ongene til vennene mine spise det meste, tar flaske, tar smokk, og sover hele natten.
Så de ditter og "stakkars deg" og du må jo få han til og spise, det er på tide nå.
Men kan jo ikke akkurat tvinge han.
og hvor lenge kan han spise bare pupp. Det er vell ikke så mye næring i melka nå lengre.?
Får din jente pupp/flaske mye da primrose?

__________________
Terroristen 25.03.09

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 14:07   #6
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Treng matråd til baby 8+ mnd

Legger han på seg som han skal?
Dersom han spiser kjøpeglass, hvorfor kan han ikke få mer av det?
(Mine hjemmelagde babymat prosjekt falt ikke alltid i smak)

Han er ikke så stor enda, og får sikker mye god næring i melka foreløpig. Jeg tror du bør gi han en del av det han tydeligvis liker, og gjerne blande fruktmos i grøt - og gradvis minke mengden frukt og øke mengden grøt.

La han få god tid dersom han ønsker å spise selv, og tilby heller mat litt oftere. Det går også an å bytte ut kveldsmåltidet med noe du vet han spiser mer av og som kanskje metter mer. Skjønner at jeg er heldig som har hatt grøtelskende småbarn, selv om de forøvrig har vært småspiste.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 14:09   #7
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Treng matråd til baby 8+ mnd

Min på 10 måneder er helt matvrak, han eter brødskiver og frukt med biter. Middag på glass spiser han til nød, men han vil heller ha vår mat. Han tygger kjøttbiter med gommene.

Hva med å introdusere flere typer mat om dagen; grøt, fruktpureer, middag, brød med pålegg o.l. Før eller siden vil han jo begynne å spise av det. Spis det samme som han ved bordet.

Min er storfornøyd om han får mat av min gaffel.

Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 14:59   #8
Hilda
Sugaraddict!
 
Hilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Innlegg: 852
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Sv: Treng matråd til baby 8+ mnd

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Legger han på seg som han skal?
Dersom han spiser kjøpeglass, hvorfor kan han ikke få mer av det?
(Mine hjemmelagde babymat prosjekt falt ikke alltid i smak)

Han er ikke så stor enda, og får sikker mye god næring i melka foreløpig. Jeg tror du bør gi han en del av det han tydeligvis liker, og gjerne blande fruktmos i grøt - og gradvis minke mengden frukt og øke mengden grøt.

La han få god tid dersom han ønsker å spise selv, og tilby heller mat litt oftere. Det går også an å bytte ut kveldsmåltidet med noe du vet han spiser mer av og som kanskje metter mer. Skjønner at jeg er heldig som har hatt grøtelskende småbarn, selv om de forøvrig har vært småspiste.

Han legger vell på seg normalt, men han er nesten 11 kg nå, og jeg merker at han er oftere sulten, for han henger i puppene mine konstant og blir ikke fonøyd.
Helsesøster mente også at det var på tide at han spiste, siden han er så aktiv.
Han kryper, og står og åler seg rundt hele tiden.

Glemte og skrive over at han reagerer på noen av kjøpglassene, og spesielt glass frukten. Han får røde kinn, og utslett på lår, mage og armer, så da vill jeg vertfall være forsiktig. og ikke gi han for mye av det.

Så derfor trenger jeg oppskrift på mat.

Jeg merker de gangene han har spist middag, og kvels at han er roligere,og kan sove lengre mellom puppene på natta.
Så jeg hadde vell ikke stresset om det ikke var at han trenger noe mere og bli mett på.
Trir egentlig han er lei min hjemmelagete eple/pæremos i "havregrøt", så trenger noe nytt.
At han bare spiser litt om gangen gjør ikke noe, men det kan gå dager mellom at han vil ha noe som helst, og da blir han velt vill på natta.

__________________
Terroristen 25.03.09

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 15:10   #9
Gulla
Superduperaktiv
 
Gulla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 579
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Sv: Treng matråd til baby 8+ mnd

Hvis du vet en type mat han spiser, så gi han det. Du kan blande inn andre typer mat i det han liker, bittelitt til å begynne med og så gradvis øke. Hvis han for eksempel liker moset potet så gi han det med kanskje en cm gulrot oppi. Babyene er ikke så glad i å teste nye smaker når de er veldig sultne, så gi den først noe kjent og deretter en ny smak som den skal venne deg til.
Et annet tips er å spe med morsmelk i middag istedenfor smør. Det er en kjent smak for babyen og den godtar lettere nye ting.
Lykke til

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 15:27   #10
Hilda
Sugaraddict!
 
Hilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Innlegg: 852
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Sv: Treng matråd til baby 8+ mnd

Vi begynte meg kokt potet og gulrot med morsmelk da han var 6 mnd. det gikk ned, i ca 2 uker.
Nå vil han ikke ha bare det, blir for lite smak for han tror jeg. Potet spytter han ut igjen.
Han liker godt gulrotbiter/grønnsaker jeg har kokt kjempemyke.
Jeg jobber jo gradevis med med nye smaker så klart, me noe vil han ikke han. noen ganger vil han ikke smake en gang.
og får jeg han til og smake, så spiser han litt om det var godt.

Han spiser jo noen av de 8mnd glassene, men jeg holder meg bare til et parr for og ikke skifte sånn i mellom. at han kjenner smakene.

Men jeg trenger noen tisp på hjemmelaget middag med mye smak i. og no frukmos.
Så jeg kan prøve det
Siden han reagere om på noen av glassene.

__________________
Terroristen 25.03.09

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 14:11   #11
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Treng matråd til baby 8+ mnd

Her ligger det noen oppskrifter, fra et hefte som jeg brukte innimellom.

Det går også fint å spe på maten med litt ekstra olje, dersom barnet bruker mer energi enn det klarer å få i seg på vanlig mat. Mine har alltid vært litt skrantne og har ofte fått litt ekstra olje i grøt eller hjemmelaget middag. Da bruker jeg kaldpresset rapsolje for eksempel.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 14:12   #12
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Treng matråd til baby 8+ mnd

http://www.helsedirektoratet.no/erna...g/oppskrifter/

Ja, og her er lenken også.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 15:03   #13
Inka
New kid on the block
 
Inka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Innlegg: 860
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Sv: Treng matråd til baby 8+ mnd

Ja, den ungen altså. Han synes visst at han har det helt utmerket med puppen sin, han. Hilda har fortsatt sånn melkeproduksjon at puppene blir steinharde etter noen timer uten amming, og hun kan uten problemer dele ut melk til flaska til min unge, og til mat til både min og sin egen unge.
Hun trenger ikke pumpe engang, hun bare fyrer løs utdrivinga over en kopp.

Han får helt klart i seg nok næring av melka, for han er både lang og rund og utvikler seg i et rasende tempo.
Men hvorfor han ikke vil spise er altså et mysterium. De var her hos oss i to og en halv uke nå nylig, og da gassa han opp spisinga en hel del, men så snart de kom hjem avtok det ganske fort igjen, så det er mulig han er en sosialspiser av rang. Rutiner mangler de definitivt ikke hjemme, så det er ikke det heller som er problemet.

Nå har han hatt kolikk fra ca 4/6 uker til han var 3-4 måneder, og skreket ekstremt mye. Ting som vanligvis fungerer på kolikkunger (vogn, bil ol.) har IKKE hatt noen effekt på ham annet enn at han har hylt enda høyere og kraftigere.
De har hatt store problemer med ammingen i form av stillinger som har vært mulige å amme i. F.eks har han periodevis ikke godtatt at mora sitter, eller at han har fått av høyre side annet enn i halvsøvne. Hilda har STÅTT og ammet ham på dagtid i månedsvis.
Så det er vel en mulighet for at han har plagdes veldig med noe, og/eller hatt smerter, og etterhvert fått noen form for vegring mot å spise når puppen endelig etter 5-6 måneder begynte å fungere perfekt for ham i de fleste stillinger.

Det er jo egentlig ikke noe å stresse med så lenge morsmelka dekker næringsbehovet, men han eter jo mora opp snart. Han forlanger å ammes så ofte som hver time natten gjennom om han ikke får i seg fast føde i løpet av ettermiddagen og kvelden, og gjerne annenhver time om han har spist litt/noe, så det er på høy tid at gutten får dekket noe mer av næringsbehovet gjennom fast føde sånn at min kjære søster kan få sove mer enn halvannen time i strekk.

Tips om hva i all verden som kan være årsaken til vegringen mottas med takk av både meg selv og Hilda.

__________________
Batman januar 2004.
Bulldosern mai 2009

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 15:16   #14
Hilda
Sugaraddict!
 
Hilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Innlegg: 852
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Sv: Treng matråd til baby 8+ mnd

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

http://www.helsedirektoratet.no/erna...g/oppskrifter/

Ja, og her er lenken også.

Tusen takk, der var det mange oppskrifer jeg kan prøve.

__________________
Terroristen 25.03.09

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 15:47   #15
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Treng matråd til baby 8+ mnd

Opprinnelig lagt inn av Hilda, her.

Får din jente pupp/flaske mye da primrose?

Nei. Hun har aldri vært særlig interessert i pupp så vi har slutta å amme. MME går det minimalt av. Men hun spiser jo masse grøt så jeg er liksom ikke bekymra for at hun ikke får i seg det hun skal. Det er mest det at jeg føler på at hun bør begynne å like litt "vanlig" mat også. Jeg skal prøve som foreslått over her, å introdusere mange ting i løpet av en dag. Før eller siden løsner det vel.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no