Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Det optimale kostholdet for små barn

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-09, 02:57   #1
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Det optimale kostholdet for små barn

Det er vel noe de fleste foreldre vil synes er interessant? Jeg prøver nå å søke litt og finne ut av dette nå. For med kunnskap er det jo lettere ta gode valg. Hva som går under "normalt godt kosthold" i alle norske hjem, er jo mye forskjellig. Så den anbefalingen blir litt for tynn å rette seg etter.


Fra Riktig kost for småbarn - den norske pasienthåndboken fant jeg:

Opprinnelig lagt inn av pasienthåndboken

Fra 2-års alderen bør bør det daglige energiinntaket være slik:

*fett ca 30 prosent (Unngå transfett, begrense mettet fett og fortrinnsvis bruke flerumettet fett
*protein 15 prosent
*karbohydrater ca 55 prosent.


Barns energibehov er i følge Mat og Medisin på ca. 85 kalorier per kg kroppsvekt hos ett-åringen, og ca. 50 kcal per kg kroppsvekt mot slutten av puberteten. Det vil si at et barn på 10 kg behøver omtrent 1000 kcal. per dag, et barn på 20 kg behøver ca. 1500 kcal. per dag, og et barn på 30 kg behøver ca. 1700 kcal per dag.

Sitat:

Næringsemner gir pr gram
" Protein - 4,1 kcal
" Karbohydrater - 4,1 kcal
" Fett - 9,3 kcal





Dvs at barn på 13 kilo trenger ca 1100 kcal pr dag, fordelt på:
30% sunt fett, 15% proteiner og 55% karbohydrater.
330 kcal sunt fett, 165 kcal proteiner og 605 kcal karbohydrater
35 gram sunt fett, 40 gram protein og 147 gram karbohydrater.


Dvs at barn på 19 kilo trenger ca 1400 kcal pr dag, fordelt på:
30% sunt fett, 15% proteiner og 55% karbohydrater gir:
= 420 kcal sunt fett, 210 kcal protein, 770 kcal karbohydrater.
= 45 gram sunt fett, 51 gram protein og 187 gram karbohydrater.



Blir dette riktig?

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 08:28   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det optimale kostholdet for små barn

Jeg kan ikke skjønne at dette skal stemme. Knerten veier 13 kilo. Jeg er ganske sikker på at han får i seg mer enn 1100 kalorier pr dag, og han er IKKE stor av noe slag.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 08:41   #3
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Det optimale kostholdet for små barn

Jeg synes også det hørtes lite ut
Men det kan jo være et gjennomsnitt? Noen dager spiser de mye mer, mens andre dager spiser de faktisk mindre tror jeg.

  Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 08:52   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det optimale kostholdet for små barn

Jeg kjenner at om man skal begynne med kaloritelling hos små barn så blir jeg på grensa til provosert.

Barn skal spise - noen er småspist andre spiser mye. Jeg mener ikke at det er riktig å la barn spise hva de vil når de vil, men uansett.

Sunt kosthold - ja...kaloritelling - nei.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 08:56   #5
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det optimale kostholdet for små barn

Det er jo ikke snakk om kaloritelling i slankeøyemed, Bauche. Her er det utelukkende snakk om et objektivt mål på energibehov og optimal fordeling av næringsstoffer.

Et kjapt overslag basert på min vektklubb.no-kompetanse fra tidligere tilsier at den unge mannen ligger under gjennomsnittet.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 09:03   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det optimale kostholdet for små barn

Joa, jeg forstår vel egentlig det, men likevel

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 09:06   #7
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det optimale kostholdet for små barn

Jeg synes det var informativt, men det er ikke noe jeg kommer til å gå rundt og tenke på så lenge den unge mannen følger sin egen kurve og spiser variert.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 09:53   #8
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Det optimale kostholdet for små barn

Det er ikke noe jeg kommer til å tenke på heller. Det viktigste for meg er at de får i seg nok sunn og næringsrik mat, uten at jeg er opptatt av kaloriinnhold.

  Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 13:23   #9
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Sv: Det optimale kostholdet for små barn

Motivet mitt for å finne ut av det, er for å passe på at jentene får i seg nok av næringsstoffene de trenger.

Og det jeg så først etter nå var protein og fett. Spurte mannen min i går kveld om han viste hvor mye protein jentene burde få i seg hver dag, og han hadde heller ikke anelse om hvor mye de faktisk trenger. Protein spiller en avgjørende rolle i så og si alle de biologiske prosessene i kroppen. Blant annet er protein nødvendig for oppbygging og vedlikehold av celler, vev og produksjon av hormoner og enzymer. Protein er nødvendig for vekst og reparasjon, og det kan fungere som en energikilde.

De små skal jo skape sin kropp nå. Siden det er vi som forer de med byggesteinene, er det jo greit å vite hva de faktisk bør få i seg.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no