Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Middags-tilbehør

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-09, 14:46   #1
Arktis
Har kontroll
 
Arktis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 550
Arktis er populærArktis er populærArktis er populær
Standard

Middags-tilbehør

Noen som har noen gode ideer? Har gått litt tom for inspirasjon, og vi er sykt lei av kokt gulrot, revet gulrot, kokt broccoli, blomkål osv.
Lager endel stuinger (gulrot/kål) til retter det kan passe til, og det sklir lettere ned. Salat er også greit. Lager av og til en slags salat der jeg koker couscous og blander med rødløk og tomat, og olje, sitron og chilisaus, det er veldig godt men kan jo ikke ha det til alt heller

Så jeg lurer på om noen har noe genialt å komme med som jeg ikke har tenkt på?

__________________
Gutt 95
Arktis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 14:54   #2
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middags-tilbehør

Vi bruker mye bønner og kikerter, surret sammen med spisskumin og litt rømme eller naturellyoghurt

Ser at du bruker couscous, og det er godt med spinat i (kan bruke sånne frosne klumper også) og så lager jeg couscous med kanel og rosiner i.

Forskjellige typer potetmos, med persillerot eller sellerirot, med søtpotet eller med broccoli

Fersk spinat med litt matfløte

Asparges, brekkbønner eller andre grønne grønnsaker med litt smør og skavet parmesan

Stuet mais

Tomat, chili, rødløk og koriander-salsa

Hm. Skal se om jeg kommer på fler.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 14:57   #3
Arktis
Har kontroll
 
Arktis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 550
Arktis er populærArktis er populærArktis er populær
Standard

Sv: Middags-tilbehør

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Vi bruker mye bønner og kikerter, surret sammen med spisskumin og litt rømme eller naturellyoghurt

Ser at du bruker couscous, og det er godt med spinat i (kan bruke sånne frosne klumper også) og så lager jeg couscous med kanel og rosiner i.

Forskjellige typer potetmos, med persillerot eller sellerirot, med søtpotet eller med broccoli

Fersk spinat med litt matfløte

Asparges, brekkbønner eller andre grønne grønnsaker med litt smør og skavet parmesan

Stuet mais

Tomat, chili, rødløk og koriander-salsa

Hm. Skal se om jeg kommer på fler.

Wow så masse gode tips, akkurat sånn jeg mente Bruker endel kikerter og bønner, men da som egen rett. Men lurt å ha det i tillegg til noe annet også

Hvordan lager du stuet mais?

__________________
Gutt 95
Arktis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 14:59   #4
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middags-tilbehør

Opprinnelig lagt inn av Arktis, her.

Wow så masse gode tips, akkurat sånn jeg mente Bruker endel kikerter og bønner, men da som egen rett. Men lurt å ha det i tillegg til noe annet også

Hvordan lager du stuet mais?

Jeg er en 10-minutters-middagslager, så jeg tar maiskorn, litt helmelk eller lettmelk og maizena for å jevne til, og så salt og basilikum i.

Men man kan godt lage litt hvit saus også, det er den måten jeg "egentlig" gjør det og blander mais i.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 15:02   #5
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Middags-tilbehør

Linsepuré, blomkålmos og bulgur er gjengangere her. Ellers woker jeg gjerne grønnsaker istedet for å koke, veldig godt til fisk!

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 17:32   #6
Arktis
Har kontroll
 
Arktis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 550
Arktis er populærArktis er populærArktis er populær
Standard

Sv: Middags-tilbehør

Da har vi prøvd mais-stuing, det var kjempegodt Falt i smak hos alle tre

__________________
Gutt 95
Arktis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 18:15   #7
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Middags-tilbehør

Brokkoli-stuing er kjempegodt, også er det nesten så en orker mer brokkoli og det er jo usedvanlig sunt!

Og til forskjellige kyllingretter så er det godt med wok-grønnsaker som er stekt i hvitløk og persille-buljong. De som heter classic, om en da ikke har mer fantasi enn meg og lager det selv..

__________________
Jente -96, gutt -04

Sist redigert av turi : 29-10-09 kl 18:20.
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 18:36   #8
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Middags-tilbehør

Jeg ovnssteker ofte grønnsaker i biter med olivenolje og krydder, f.eks potet, søtpotet, rødbeter, brokkoli, rødløk, løk, squash, paprika, vårløk, hvitløk. For enkelthets skyld kan man jo bare legge kjøtt (f.eks kyllinglår) eller fisk på toppen og la det steke med, eller man kan lage det som tilbehør.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 20:49   #9
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middags-tilbehør

Potetsalat i ulike varianter; med vinagraitte - det er litt typisk sommermat for meg.
Her er et par eksempler:
spinat- og potetsalat


Potetsalat med masse godt i

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no