Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Får de for mye mat?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-09, 23:23   #1
Kiwi
Glad i frukt
 
Kiwi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 906
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Får de for mye mat?

Håper dette er riktig forum for spørsmålet.

Tvillingene startet i barnehagen forrige mandag. I går fikk jeg tilbakemelding på at de spiser veldig mye til lunsj, dvs. 4-5 brødskiver med pålegg (smøremat som de får i barnehagen, og de får selv velge pålegg (for tiden blir det da kaviar)).
Jeg fikk spørsmål fra personalet om de skulle begrense matinntaket deres, eller om de små bare skulle styre dette selv. Tvillingene er bare 20 mnd.
I sommer har de spist ca 2 skiver hver til lunsj, men vi la merke til i helgen at den ene spiste 4 skiver, og brukte ca 1 time før hun var ferdig.

Fordi de spiser så mye til lunsj, så er de ikke sultne igjen til senmåltidet i barnehagen, og matboksene er stort sett fulle med hjem igjen.

Barna ligger helt på gjennomsnittet på vekt/høyde-kurve, og spiser stort sett det de blir tilbudt.

Hva synes dere, bør personalet begrense lunsj-inntaket?

Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-09, 23:25   #2
Smurfine79
Carpe Diem!
 
Smurfine79 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 3.435
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Får de for mye mat?

Jeg synst virkelig ikke at de skal begrense matinntaket. La de spise til de er mette, om de da ikke ønsker å spise matpakke du har laget med så er det vel heller bare å begynne å sende med bare en frukt eller yoghurt ti det måltidet i stedet.

Godt at ungenen koser seg med maten, de skal gjøre det.

__________________
Carpe Diem
Jeg er perfekt, bortsett fra at jeg er meg selv!
Gutter 02 & 07
Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-09, 23:25   #3
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får de for mye mat?

Jeg syns at mellom 1 og 2 år så har ofte barn ekstra stor appetitt, uten at det har noe å si for senere utvikling.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-09, 23:26   #4
Smurfine79
Carpe Diem!
 
Smurfine79 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 3.435
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Får de for mye mat?

20 mnd står det vel her oppe.....

__________________
Carpe Diem
Jeg er perfekt, bortsett fra at jeg er meg selv!
Gutter 02 & 07
Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-09, 23:26   #5
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.315
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Får de for mye mat?

La dei kosa seg med maten. Så lenge dei eter og ikkje berre fjaser og tuller, så la dei holda på.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-09, 23:28   #6
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får de for mye mat?

Nei, hvorfor skulle de det? Selvfølgelig hvis det ødelegger hele måltidsrytmen i forhold til middag etc blir det noe annet, men at de ikke har behov for mye brødmat igjen i totiden er vel ikke i seg selv noe problem. Tenker jeg.

Mine unger spiser også mye i perioder (4 brødskiver fex), og så har vi perioder med en halv brødskive max. Jeg har avskrevet det på kontoen for normalvariasjon.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-09, 23:36   #7
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får de for mye mat?

Opprinnelig lagt inn av Schous, her.

Håper dette er riktig forum for spørsmålet.

Tvillingene startet i barnehagen forrige mandag. I går fikk jeg tilbakemelding på at de spiser veldig mye til lunsj, dvs. 4-5 brødskiver med pålegg (smøremat som de får i barnehagen, og de får selv velge pålegg (for tiden blir det da kaviar)).
Jeg fikk spørsmål fra personalet om de skulle begrense matinntaket deres, eller om de små bare skulle styre dette selv. Tvillingene er bare 20 mnd.
I sommer har de spist ca 2 skiver hver til lunsj, men vi la merke til i helgen at den ene spiste 4 skiver, og brukte ca 1 time før hun var ferdig.

Fordi de spiser så mye til lunsj, så er de ikke sultne igjen til senmåltidet i barnehagen, og matboksene er stort sett fulle med hjem igjen.

Barna ligger helt på gjennomsnittet på vekt/høyde-kurve, og spiser stort sett det de blir tilbudt.

Hva synes dere, bør personalet begrense lunsj-inntaket?

Her beskriver du min unge.
I tillegg er hun ofte ikke så sulten til middag heller.
Jeg har aldri orket å bry meg. De spiser når de er sultne.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-09, 23:38   #8
Kiwi
Glad i frukt
 
Kiwi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 906
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Sv: Får de for mye mat?

Takk for svar. Det plager ikke meg om de ikke spiser vår matpakke, så lenge de tilbys mat jeg synes er ok i barnehagen. Og jeg er veldig glad for at de ikke er kresne når det gjelder mat. Men jeg tenker litt på hvordan den lille magen deres klarer å bearbeide all maten. Selv spiser jeg sjelden så mye som 4 brødskiver til et måltid.

Og så tenker jeg litt på hvor lenge måltidet skal vare. Er det vanlig å bruke så mye som en time på måltidet når man er 1 1/2 år? Mulig vi har vært godt vant fra før, for vi er stort sett vant til at måltidene er over på maks 20 min.

Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-09, 23:42   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får de for mye mat?

Hvis det ødelegger måltidsrytmen (lite til senmåltidet i barnehagen og dermed alldeles utsultet FØR du har fått startet med middagen), så ville jeg ha begrenset matinntaket ved dette måltidet.

Hvis det ellers er uproblematisk for dere/ungene, så hadde jeg latt dem spise. Snuppa var sånn en stund at hun kunne spise vanvittig mye. Hun både var og er en tynn liten strek.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-09, 23:44   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får de for mye mat?

For å ta det siste først: noen unger bruker utrolig lang tid på å spise. Da Blobben var 1–2 år gammel, brukte hun glatt en time på lunsjen, uten at hun fjaset av den grunn. Hun bare spiste mye og langsomt.

Vi gjorde en avtale med barnehagen om at hun skulle få sitte slik ved bordet at hun satt med ryggen mot veggen og ansiktet mot lekearealet. På det viset kunne hun fortsette å spise etter at de andre var ferdige, men fortsatt se dem og føle seg som en del av selskapet. En voksen puslet rundt henne, samtidig som vedkommende ryddet inn maten, tørket bordet og snakket med henne slik at hun ikke ble overlatt til seg selv, men heller ikke forsinket hele dagsrytmen til avdelingen.

Dette må de få styre selv, synes jeg, og jeg ville ikke ha ønsket at barnehagen skulle begrense matinntaket deres. Det regulerer seg trolig av seg selv etter hvert.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 00:54   #11
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Får de for mye mat?

Mine gutter spiste også 4-5 brødskiver til lunsj i den alderen. Mine har også hatt færre (og større) måltider enn mange andre barn på samme alder, og virket veldig fornøyd med det. Det har begynt å begrense seg noe nå i det siste, og det er jo helt uvant for meg å se at de spiser mindre nå som de er blitt større.

Litt bakvendt på en måte, men så har jeg jo lest og hørt at det er vanlig.

I motsetning til deg, så har jeg bare fått positive tilbakemeldinger på at de spiser godt, er fornøyde og glade ved måltidene i barnehagen osv.

Jeg kan forøvrig være enig i at dersom det er problematisk å beholde rytmen i dagen i barnehagen, så kan de evt avslutte måltidet før.
Det har sjelden vært noe problematisk for mine gutter i alle fall, noe som tyder på at de vel ikke akkurat er supersultne etter brødskive nr 3-4.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 09:47   #12
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Får de for mye mat?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hvis det ødelegger måltidsrytmen (lite til senmåltidet i barnehagen og dermed alldeles utsultet FØR du har fått startet med middagen), så ville jeg ha begrenset matinntaket ved dette måltidet.

Det tenker jeg også. Dvs, det har jeg gjort med min yngste, som hadde en tendens til å spise bare to stoe måltider om dagen med mindre hun ble litt styrt. Hun hadde ikke magemål. Det har rettet seg nå.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 09:52   #13
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Får de for mye mat?

La de spise seg mette. Eldste min var også slik i en periode rundt to års alderen og er det vel egentlig forsatt! Det der regulerer de fint selv tenker jeg!

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no