Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Da damene dro" på tv2

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-09, 16:34   #461
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Jeg oppfatter at det er forskjeller. Det er vel ikke så rart, det, om det utvikler seg litt forskjellig kultur lokalt? Jeg tror også at det jevnt over er en forskjell på folk mellom by og land. Jeg tror at folk på landet (generelt sett) også er mer opptatt av tradisjon enn folk i byen.

Jeg kjenner en god del nordlendinger, og til en viss grad forsvinner noe av dette preget når utdanningen blir lang og folk har bodd lenge "sørpå", men hos mange er det tydeligere kjønnsroller enn hva jeg er vant til her på østlandet.

Når det gjelder å "være mann" så legger jeg ganske mye i det. Det går delvis på at man er opptatt av tradisjonelle kjønnsroller (og f.eks. mener at det er kvinnen som skal lage mat, og at det er "riktig" at mannen skal ha viktigst jobb og tjene mest), delvis på at mange nordnorske menn (slik jeg oppfatter dem) er mer homofobe enn menn på østlandet, og så videre.

Og så vidt jeg har lest, dette har jeg ikke erfart, så er Finnmarkingene og samene aller mest ekstreme i forhold til å leve tradisjonelt og være homofobe.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 16:36   #462
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Smoothie, her.

Er nesten forundret over at det har blitt laget ett program fra Nord-Norge som viser at folk bor i normalt fine hus og ikke falleferdige rønner, og at det er filmet flott natur i flott vær, og ikke bare vind og kuling på havet !

Programmet viser jo mer enn "normalt fine hus". De viser staselige hus og dyre biler. Det er åpenbart at disse mennene tjener godt - det er vel sikkert også derfor de har råd til at kvinnene går hjemme. Jeg vil påstå at de vi har sett i serien ligger over snittet i forhold til familieøkonomi, for landet som sådan.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 16:41   #463
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Mener å ha hørt at de fleste damene på Husøy faktisk jobber utenfor hjemmet.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 16:50   #464
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Nelle, her.

Mener å ha hørt at de fleste damene på Husøy faktisk jobber utenfor hjemmet.

Der var visstnok en barnehage der også.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 22:07   #465
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Fordommer? Nja... det er jo noe i det, da! Alle skjønner vel at Husøy-samfunnet og andre lignende samfunn (som er så til de grader kjønnsdelt) er spesielle, men jeg mener nå at det er noe i det også. Jeg oppfatter at folk i Nord-Norge er litt mer konservative i forhold til kjønnsroller. Det gjelder også utflyttede nordlendinger som bor lengre sør i landet. Mye mer fokus på "gode husmødre", syns jeg. Og så er jo nordnorske menn ofte mer opptatt av å "være mann" og hva det innebærer. Så det er jo litt i det da.

Jeg, derimot, innfødt finnmarksjente, har slett ikke det inntrykket.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 22:16   #466
Smoothie
lader
 
Smoothie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.592
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg oppfatter at det er forskjeller. Det er vel ikke så rart, det, om det utvikler seg litt forskjellig kultur lokalt? Jeg tror også at det jevnt over er en forskjell på folk mellom by og land. Jeg tror at folk på landet (generelt sett) også er mer opptatt av tradisjon enn folk i byen.

Jeg kjenner en god del nordlendinger, og til en viss grad forsvinner noe av dette preget når utdanningen blir lang og folk har bodd lenge "sørpå", men hos mange er det tydeligere kjønnsroller enn hva jeg er vant til her på østlandet.

Når det gjelder å "være mann" så legger jeg ganske mye i det. Det går delvis på at man er opptatt av tradisjonelle kjønnsroller (og f.eks. mener at det er kvinnen som skal lage mat, og at det er "riktig" at mannen skal ha viktigst jobb og tjene mest), delvis på at mange nordnorske menn (slik jeg oppfatter dem) er mer homofobe enn menn på østlandet, og så videre.

Og så vidt jeg har lest, dette har jeg ikke erfart, så er Finnmarkingene og samene aller mest ekstreme i forhold til å leve tradisjonelt og være homofobe.



Så du mener at nordlendinger skiller seg ut fra resten av befolkningen i Norge med en egen kultur hvor de holder seg til det gamle kjønnsrollemønsteret ? Og at de må bo en god del år på østlandet for å bli kvitt dette "preget" ?
Nå er jo Oslo en av de kommunene det bor flest samer. Er de også homofobe og lever ekstremt tradisjonelt, eller gjelder ikke dette dem, siden de bor øst i landet ?

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 22:21   #467
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.969
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Lurer nesten på om jeg skal slippe mannen løs i diskusjonen snart.
Han er også en utflyttet nordlending. Og jeg tror definitivt ikke han kjenner seg igjen i det bina sier.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 22:28   #468
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.095
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg kjenner en god del nordlendinger, og til en viss grad forsvinner noe av dette preget når utdanningen blir lang og folk har bodd lenge "sørpå", men hos mange er det tydeligere kjønnsroller enn hva jeg er vant til her på østlandet.

Underforstått: Bor nordlendinger lenge nok sørpå, så blir det folk av dem til slutt.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 00:13   #469
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg oppfatter at folk i Nord-Norge er litt mer konservative i forhold til kjønnsroller. Det gjelder også utflyttede nordlendinger som bor lengre sør i landet. Mye mer fokus på "gode husmødre", syns jeg. Og så er jo nordnorske menn ofte mer opptatt av å "være mann" og hva det innebærer. Så det er jo litt i det da.


/
Jeg håper for din del at du bare er ute etter å provosere.
Det får da være måte på å dra alle over en kam.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 00:28   #470
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2


Jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 00:37   #471
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Fordommer? Nja... det er jo noe i det, da! Alle skjønner vel at Husøy-samfunnet og andre lignende samfunn (som er så til de grader kjønnsdelt) er spesielle, men jeg mener nå at det er noe i det også. Jeg oppfatter at folk i Nord-Norge er litt mer konservative i forhold til kjønnsroller. Det gjelder også utflyttede nordlendinger som bor lengre sør i landet. Mye mer fokus på "gode husmødre", syns jeg. Og så er jo nordnorske menn ofte mer opptatt av å "være mann" og hva det innebærer. Så det er jo litt i det da.

Hmmm...... Kjenner du mange nordlendinger godt egentlig ?

For den del så består nord-Norge av mange små samfunn med store avstander.

Jeg kjenner ikke igjen det du antyder her. Folk i nord- Norge er også moderne mennesker. De jobber hardt for å ha et godt liv der oppe også. Akkurat som i sør.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 17:49   #472
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Jeg har en mor fra Finnmark, og store deler av familien nord for Tr.heim på mammas side - OG vi har sameblod i årene, jeg er faktisk med i sametallet selv. Jeg er riktignok oppvokst i Oslo, men jeg er ikke enig med deg altså, Bina. Særinger finnes det overalt!!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 22:04   #473
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2



Jeg er da ekte finnmarksjente, aldri bodd sørpå. Jeg har aldri vært noen særlig god husmor. Mannen min (som er finnmarksMANN) er flinkere enn meg til å vaske kopper. Han tok meg ikke akkurt for å få en hushjelp. Isåfall bommet han stygt.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 23:51   #474
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.


Han tok meg ikke akkurt for å få en hushjelp. Isåfall bommet han stygt.

Som om jeg skulle sagt det selv.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 20:07   #475
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Underforstått: Bor nordlendinger lenge nok sørpå, så blir det folk av dem til slutt.

Var nå ikke det jeg sa, da. Men at det er forskjell på kultur mellom ulike landsdeler, det mener jeg og det står jeg for.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 21:27   #476
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Når det gjelder å "være mann" så legger jeg ganske mye i det. Det går delvis på at man er opptatt av tradisjonelle kjønnsroller (og f.eks. mener at det er kvinnen som skal lage mat, og at det er "riktig" at mannen skal ha viktigst jobb og tjene mest), delvis på at mange nordnorske menn (slik jeg oppfatter dem) er mer homofobe enn menn på østlandet, og så videre.

Om det er dette du legger i å være "mann", kaller jeg gladelig han jeg er gift med for kvinne.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 21:34   #477
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Min hannkjønnskvinne fra finnmark er brannmann. Og han lager gladelig middag veldig ofte. I dag har han enda satt på en maskin med klær før han dro på håndballtrening. Når han kommer hjem skulle han brette 4 maskiner med klær og sette det på plass i skapene.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 21:35   #478
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Om det er dette du legger i å være "mann", kaller jeg gladelig han jeg er gift med for kvinne.


Og jeg er tydligvis litt mere "mann" enn mannen. Jeg tjener best og han lager oftere middag enn meg. Greit å ha det avklart.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 22:53   #479
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Det var da en merkelig generalisering bina gjør av nordlendinger.
Nordnorske menn er homofobe OG "Menn"?
Kan ikke si jeg kjenner igjen alle de nordnorske menn jeg kjenner, og som jeg har møtt i mitt lange liv som nordlending. Noen finnes vel, men veldig langt ifra flertallet.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 00:06   #480
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.095
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Var nå ikke det jeg sa, da. Men at det er forskjell på kultur mellom ulike landsdeler, det mener jeg og det står jeg for.

Det du sa var generalisering.
Det finnes altså nyanser. Uansett hvor man kommer fra.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no