Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

"Vi" er gravide

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-07, 19:33   #1
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

"Vi" er gravide

Hver gang jeg leser "vi er gravide" eller "vi ble gravide", blir jeg oppgitt. Det er da bare kvinnen som er gravid, ikke kvinnen OG mannen. Det er vel riktigere å si "Vi venter barn" eller noe lignende. Sånn, så fikk jeg sagt det.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 19:36   #2
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Vi" er gravide

Er ikke dette noe folk sier for å være morsomme, da tro? Skal det ikke være litt "søtt"? Alle vet jo at det bare er damer som er gravide. (Om det virkelig er en morsom og/eller søt uttrykksmåte, er en annen sak.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 19:38   #3
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Vi" er gravide

Jeg har sansen for den "feilen", jeg.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 19:47   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Vi" er gravide

Jeg syns ikke det er en feil. Man er sammen om et svangerskap når man er i et parforhold, selv om babyen kun vokser i kvinnen.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 20:05   #5
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Vi" er gravide

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns ikke det er en feil. Man er sammen om et svangerskap når man er i et parforhold, selv om babyen kun vokser i kvinnen.

Det er fortsatt bare kvinnen som er gravid. :kverulerer:

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 20:08   #6
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.369
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Vi" er gravide

En graviditet er jo og en mental prosess opplever jeg nå, og det er jo kommende pappa med på. Rent fysisk så er det bare kvinnen som bærer barnet, men jeg synes det mentale aspektet er en like viktig del av det.
Så jeg sier gjerne "vi er gravide" eller enda mer naturlig " vi venter barn".

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)

Sist redigert av Fersken : 19-05-07 kl 20:10. Årsak: Rette skrivefeil når man flisespikker
Fersken er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 11:52   #7
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Vi" er gravide

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

Det er fortsatt bare kvinnen som er gravid. :kverulerer:

Ja, er det egentlig det? Det spørs vel om man definerer gravid som en medisinsk eller sosial tilstand. Medisinsk er det selvsagt bare kvinnen som kan være gravid, men sosialt er graviditeten ventetiden før paret skal bli foreldre.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 12:14   #8
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Vi" er gravide

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Ja, er det egentlig det? Det spørs vel om man definerer gravid som en medisinsk eller sosial tilstand. Medisinsk er det selvsagt bare kvinnen som kan være gravid.

Nettopp.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 20:07   #9
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Vi" er gravide

Og så? Jeg syns det er en helt grei kommentar og det får sikkert en del menn til å føle seg inkludert når de bruker den frasen.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 20:09   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Vi" er gravide

Er det virkelig noen som tror at dersom et par sier at de er gravide, så tror paret at mannen også er gravid?
Dette er jo helt klart noe folk sier for å være litt morsomme (eller at man mener det slik Sitron skriver, at man er to om å få barnet), og jeg synes det er søtt.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 20:18   #11
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Vi" er gravide

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er det virkelig noen som tror at dersom et par sier at de er gravide, så tror paret at mannen også er gravid?
Dette er jo helt klart noe folk sier for å være litt morsomme (eller at man mener det slik Sitron skriver, at man er to om å få barnet), og jeg synes det er søtt.

Jeg fikk meg aldri til å si det, i alle fall. Sa heller at vi ventet barn, for det var vi to om, ikke selve graviditeten.

Synes ikke det er søtt å si eller høre "vi" er gravide.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 20:14   #12
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Vi" er gravide

Jeg synes det er helt greit å si at "vi er gravide". Vel er det i min mage lillebror vokser, men mannen min er da ikke utenforstående av den grunn. Han venter barn like mye som meg og svangerskapet påvirker hans hverdag også.

Det påvirker forøvrig podens også, så kanskje jeg vil si at "vi er gravide" også omfatter ham? Han gleder seg enormt til å bli storebror, og venter i spenning.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 20:23   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Vi" er gravide

Nei, det er jo en "smakssak". Jeg har heller aldri sagt det, men jeg skjønner hvorfor andre sier det.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 20:30   #14
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Vi" er gravide

I denne sammenhengen kan vel strengt tatt ikke ordet "gravid" menes som den rent fysiske tilstanden til den vordende mor. Det er vel ingen som tror pappaen er gravid.

Jeg syns denne frasen er veldig koselig og en slags betegnelse på hele prosessen som et svangerskap og planleggingen av den kommende foreldrerollen tross alt er - det er sånn jeg tolker det ihvertfall. Dessuten er den hyggelig i den forstand at den inkluderer pappaen i større grad enn når den vordende mor sier "jeg er gravid".


Sist redigert av MokkMokk : 19-05-07 kl 21:03. Årsak: leif
MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 20:51   #15
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Vi" er gravide

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

I denne sammenhengen kan vel strengt tatt ikke ordet "gravid" menes som den rent fysiske tilstanden til den vordende mor. Det er vel ingen som tror pappaen er gravid.

Jeg syns denne frasen er veldig koselig og et slags betegnelse på hele prosessen som et svangerskap og planleggingen av den kommende foreldrerollen tross alt er - det er sånn jeg tolker det ihvertfall. Dessuten er den hyggelig i den forstand at den inkluderer pappaen i større grad enn når den vordende mor sier "jeg er gravid".

Nettopp!

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 21:42   #16
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Vi" er gravide

Jeg har ikke inntrykk av at folk sier det for å være morsomme. Jeg tror det er med tanke på likestilling.
Jeg liker ikke frasen.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 20:34   #17
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Vi" er gravide

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

Hver gang jeg leser "vi er gravide" eller "vi ble gravide", blir jeg oppgitt. Det er da bare kvinnen som er gravid, ikke kvinnen OG mannen. Det er vel riktigere å si "Vi venter barn" eller noe lignende. Sånn, så fikk jeg sagt det.


De gangene det har vært tilfellet har jeg sagt: "Jeg er gravid" eller "Vi skal ha barn".

"Vi er gravide" klinger ikke særlig naturlig for meg.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 20:47   #18
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Vi" er gravide

Jeg synes det er søtt og likestillingsvennlig å si "vi er gravide".

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 11:09   #19
MorStine
*elsker ENGA*
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.042
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Sv: "Vi" er gravide

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

De gangene det har vært tilfellet har jeg sagt: "Jeg er gravid" eller "Vi skal ha barn".

"Vi er gravide" klinger ikke særlig naturlig for meg.

Som om jeg skulle sagt det selv. Mannen synes det høres teit ut at man sier "vi er gravide", derfor har det aldri falt seg naturlig å si det her heller.

__________________
fra MorStine og femmerbanden; '99, '00, '04, '06. Pg '20 Fem flotte gutter!
MorStine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 21:45   #20
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Vi" er gravide

Så da antar jeg at "vi prøver å bli gravide" også er feil.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no