Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva leser du nå? Tråd tre

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-22, 15:28   #221
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

Aristoteles sin (på norsk) "Om tilblivelse og undergang" dumpet ned i postkassa vår. Adressaten er tidligere huseier. Hverken forlag eller arving ville ha den, så da fikk jeg lov å kjøpe den og skal åpne den nå.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-22, 15:59   #222
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.735
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

Erika Fatland, Grensen og Thor Magnus Østerås, Ø.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-22, 21:56   #223
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

Korsveien, av Jonathan Franzen.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-22, 07:10   #224
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.553
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

Sovjetistan, Erika Fatland.
Inspirert av denne tråden, så takk! Hun skriver veldig godt synes jeg.

__________________
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-22, 19:59   #225
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

Jeg ble lei av Lucia så jeg har hentet fram Men at arms av Terry Pratchett.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-22, 21:34   #226
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Aristoteles sin (på norsk) "Om tilblivelse og undergang" dumpet ned i postkassa vår. Adressaten er tidligere huseier. Hverken forlag eller arving ville ha den, så da fikk jeg lov å kjøpe den og skal åpne den nå.

Denne leser jeg fortsatt innimellom, hodet må funke ordentlig, og jeg er nå ferdig med innledningen! Jeg er kommet til Reaper Man i Pratchettlesingen min.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-22, 21:48   #227
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg leser Kate Atkinsons Jackson Brodie-bøker (fra en Brodie til en annen), har kommet til When Will There Be Good News? (som kanskje er den beste av dem).

Og nå er det Started Early, Took My Dog.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-22, 10:13   #228
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

Jeg tror jeg har gjort noe dumt. Jeg har nemlig begynt på Foucault's Pendulum av Umberto Eco.

Ikke skjønner jeg ordene, ikke skjønner jeg konseptene, ikke tar jeg referansene. Dette skal bli gøy.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-22, 10:37   #229
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.735
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

Høres gøyalt ut, Divine.

Nå er jeg litt i stuss på hvor jeg skal begynne. Hittil dette året har jeg lest mye Utøya-litteratur, Sovjet-historie og ellers død og depresjon. Noe sier meg at jeg bør gå litt lystigere?

Jeg har fått anbefalt Vigdis Hjorth, Om bare, men har sjelden likt hennes bøker.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-22, 14:15   #230
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

Papirbok litt nå og da: Aristoteles sin nevnt før i tråden.
Papirbok når hodet er blåst: Pratchett sin Small Gods.
Digitalbok i badekaret: Falling Free av Bujold.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-22, 14:30   #231
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

Siste lydbøker:
Per Petterson Mitt Abruzzo
Terese Tungen: Snu deg. Edvins bok

Begge kan VARMT anbefales.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-22, 19:10   #232
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Og nå er det Started Early, Took My Dog.

Og nå den siste, Big Sky.

Divine: Jeg leste Focaults pendel en gang for evigheter siden, og husker jeg likte den. Jeg mener også bestemt å huske at det er en reinspikka røverhistorie og at man ikke bør ta den altfor alvorlig.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-22, 10:28   #233
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Og nå den siste, Big Sky.

Divine: Jeg leste Focaults pendel en gang for evigheter siden, og husker jeg likte den. Jeg mener også bestemt å huske at det er en reinspikka røverhistorie og at man ikke bør ta den altfor alvorlig.

Det høres ut som Umberto Eco i et nøtteskall. En av et lite utvalg av forfattere som får meg til å føle meg veldig smart og veldig dum samtidig, når jeg leser dem. (Andre medlemmer av selskapet er f.eks. Jorge Luis Borges, Stanislaw Lem, eller Gene Wolfe.)

Leser her: Last Exit av Max Gladstone. Americana road trip mørk fantasy/horror, om tap og nederlag. Ekstremt gripende så langt (er en tredjedel uti). Uten å spoile noe særlig, siden premisset er lagt fra starten: En gruppe unge idealistiske studenter oppdager en form for esoterisk vitenskap eller magi som gjør det mulig å manipulere sannsynligheter... og reise til alternative virkeligheter. Men alle de andre virkelighetene er ødelagt av diverse katastrofer. Noe forårsaker dette, en form for råte gnager i vei på tilværelsens grunnmur. De prøver å stoppe det, mislykkes, en av dem går tapt, fellesskapet går i oppløsning. Historien starter ti år senere, følger i utgangspunktet den eneste av dem som fortsatt er "on the road" og prøver å reparere skader i virkeligheten, som en slags desperat botsøvelse mens hun venter på alle tings ende... så skjer det noe som driver henne til å prøve å kontakte sine gamle venner.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-22, 14:38   #234
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

På papir leser jeg nå The Supernova Era av Cixin Liu. Omtrent en tredjedel ut i boka er jeg fascinert, samtidig som jeg lurer på hvor Cixin vil. Akkurat nå er alle voksne døde og barn fra 13 og under tar over. Hva det resulterer i skal bli spennende å lese.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-22, 11:17   #235
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

Den nyeste Peter Grant-boka (Ben Aaronovitch): Amongst Our Weapons.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-22, 21:42   #236
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

(...) Last Exit[/i] av Max Gladstone. Americana road trip mørk fantasy/horror, om tap og nederlag. (...)

Det du skrev om denne boka fikn meg ordentlig interessert, så den er nå på lista over bøker som skal undersøkes nærmere. Takk.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-22, 10:10   #237
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Det du skrev om denne boka fikn meg ordentlig interessert, så den er nå på lista over bøker som skal undersøkes nærmere. Takk.

Sjekk også ut This is How you Lose the Time War som han skrev sammen med Amal El-Mohtar... en liten epistolær [1] roman som beskriver en gryende romanse... mellom to agenter på hver sin side av en krig mellom tids- og dimensjonsreisende sivilisasjoner, fra hver sin mulige fjerne framtid som ikke kan sameksistere. Snedig.

[1] "Epistolær" brukes på norsk tilsvarende "epistolary" på engelsk, TROR jeg. Dvs. romanen er hovedsaklig fortalt i form av dokumenter, i dette tilfellet brev mellom de to hovedpersonene.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-22, 16:09   #238
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

Takk for tips Kjøkkenskriveren, men den boka er lest for lenge siden, dvs ganske straks etter at den kom i høst eller noe slikt. Veldig fin, poetisk, litt trist og litt god.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-22, 19:05   #239
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

Nina Lykke, Full spredning, etter anbefaling av psykiateren min, etter at jeg fortalte at jeg ikke leste noe for tiden. Full klaff!

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-22, 08:41   #240
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Nina Lykke, Full spredning, etter anbefaling av psykiateren min, etter at jeg fortalte at jeg ikke leste noe for tiden. Full klaff!


Den er jo bare aldeles herlig. Jeg elsker både den og "Nei og atter nei".

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no