Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Bechamel med maizenna?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-19, 17:57   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bechamel med maizenna?

Leste et sted her inne at noen mente at hvit saus med maizenna både er enklere og smaker bedre. Kan jeg få teskjeforklaring? Hvordan unngår man at sausen bare smaker jevnet melk?

I mitt tilfelle skal jeg bruke den i lasagne. Vanligvis bruker jeg hvetemel, men jeg synes det er litt stress. Og så pleier jeg å bruke litt kyllingfond i sausen i tillegg til smakstilsetninger som feks sennep. Og ost, selvsagt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-19, 18:01   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bechamel med maizenna?

Jeg bruker forresten maizennajevner (lys/mørk jevner) når jeg lager andre typer saus. Det er av typen som drysses rett i væsken. Men det må erfaringsmessig ganske store mengder til for å tykne sausen. Tenkte derfor å bruke vanlig maizennamel i bechamelsausen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-19, 18:06   #3
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bechamel med maizenna?

Jeg slumser med maizena jevning, og den store forskjellen er jo at man bare rører maizenaen rett ut I kald væske ( vann eller melk) og så bare heller jevningen rett I den kokende eller varme væsken. Smør og ost og muskatnøtt og lauberblad og Voila, bechamelsaus.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-19, 18:10   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bechamel med maizenna?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Jeg slumser med maizena jevning, og den store forskjellen er jo at man bare rører maizenaen rett ut I kald væske ( vann eller melk) og så bare heller jevningen rett I den kokende eller varme væsken. Smør og ost og muskatnøtt og lauberblad og Voila, bechamelsaus.

Flott! Jeg slumper også, men tenkte mest på hvordan man blander melet i forhold til væsken. Man kan ikke bare drysse melet rett i varm væske, altså? Eller blande det hele mens alt er kaldt og koke opp?

Det blir jo litt vrient å justere tykkelsen på sausen etterpå, hvis man har brukt for lite mel?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-19, 18:16   #5
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bechamel med maizenna?

Hvis det blir for tynt lager du bare en ny jevning, og heller oppi. Kan ikke svare på forhold, da jeg som sagt bare slumser i vei, til jeg syns den er passe. Hvis du heller maizenaen rett oppi, syns jeg det er vanskeligere å bli kvitt klumpene, så bruker den maizenajevningen I tomatbaserte retter feks.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-19, 18:17   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bechamel med maizenna?

Takk!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no