Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Kjenner du til juleand?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-12, 13:46   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjenner du til juleand?

Vi skal ha miniatyrjul i år, hvor vi blir kun tre personer på julaften. Da er det jaggu ikke enkelt å finne ut av julemiddagen, hvor vi er tre tradisjonsløse mennesker som skal feire, helt uten gamle knarker med meninger. Etter mye om og men har vi landet på at kanskje and kunne vært noe. Helstekt and. Men vi må finne på en måte å gjøre den litt julete. Er det noen som har tradisjon for å spise and på julaften, og har gode tips? Er det stor forskjell på å velge fersk and kontra frosset?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 13:48   #2
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjenner du til juleand?

Sprengt and er jo ganske vanlig julemat, men det er jo da ikke helstekt and.

And som julemat er iallefall vanlig i Danmark.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 13:49   #3
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjenner du til juleand?

Jeg vet at det er tradisjon i Danmark for å spise and på julaften. Gjerne med en del julete tilbehør, og stuffing i. Jeg har ingen oppskrift, men sier bare go for it!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 13:49   #4
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjenner du til juleand?

Dansk oppskrift - kanskje er det vanlig der?
http://bobedre.dk/mad/guide-til-din-julemiddag-and

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 14:01   #5
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.431
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjenner du til juleand?

Jeg spiste juleand i legoland denne uken. Den ble servert med rødkål, svisker, asparges, sukkerglasserte poter og brun saus, og det var himmelsk godt!

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 14:08   #6
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.792
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjenner du til juleand?

Vi spiser and annenhvert år, det er deilig julemat! Både klassisk fylt med epler og svisker, men også som fileter som slakteren har delt opp på forhånd, fordi det er det enkleste, med fyllet rundt på bakeplata.

Tilbehør er hjemmelaget rødkål, eller rødkålsalat med appelsin.

Ellers er tilbehør vanlige poteter med en nydelig andesaus , og brunede kartofler, det vil si karamelliserte poteter. (Disse er små og kokes 15 min., skrelles og vendes i smeltet smør og sukker, som tilsettes lidt vann av og til.)

Fersk kontra frosset vet jeg ikke. (Jeg har fått med meg at det beste er økologisk fra den lokale slakter, forhåndsbestilt måneder i forveien, ikke så overraskende.)


Sist redigert av Minerva : 02-12-12 kl 14:14.
Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 14:19   #7
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du til juleand?

Så flott! Takk! Dette skal vi få til. Mulig jeg bør kjøre en testrunde på de karamelliserte potetene. I linken mkj la ut stod det at anden burde veie mer enn 3 kg. Det var jo et godt og konkret tips. Økologisk and som må bestilles flere måneder i forveien høres det ikke ut som om jeg får til. Det får duge med en fra Holte eller Stange gård.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 14:21   #8
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjenner du til juleand?

And med rødkål og glaserte småpoteter er god julemat.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 14:22   #9
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du til juleand?

Hva slags småpoteter bør jeg bruke, tro?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 14:24   #10
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.379
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjenner du til juleand?

And er nydelig! Og langt bedre enn den (ofte) tørre kalkunen. Vi pleier å steke den i ovn i stekepose før vi deler den i serveringsstykker og surrer i smør i stekepanne like før servering. Kålrabistappe er faktisk veldig godt til stekt and, og smak den gjerne til med litt sukker.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 14:31   #11
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.076
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjenner du til juleand?

And er kjempegod julemat, jeg har feiret noen juler i Danmark og spist det der. Jeg mener å huske at den var helstekt i ovnen, det burde være lett å finne oppskrift på. Dette julespesialprogrammet med Camilla Plum så jeg i fjor, der lager hun blant annet and. Sukkerbrunete poteter og rødkål til er vel tradisjonen, og brun saus, men sikkert mange varianter rundt omkring. Godt er det i hvert fall!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 14:47   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.821
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du til juleand?

And er utrolig godt! Svigers brukte ha and til julemiddag i mange år. Mener å huske de fylte den med epler og svisker. De sluttet med and til jul da de ikke lenger fikk tak i dansk and, den er visst bedre enn anda du får som er svensk eller norsk. (Svigers påstand, ikke min - jeg aner ikke.)

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 15:04   #13
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.792
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjenner du til juleand?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

And er utrolig godt! Svigers brukte ha and til julemiddag i mange år. Mener å huske de fylte den med epler og svisker. De sluttet med and til jul da de ikke lenger fikk tak i dansk and, den er visst bedre enn anda du får som er svensk eller norsk. (Svigers påstand, ikke min - jeg aner ikke.)

Kanskje fordi den er født med en kartoffel i halsen?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 15:57   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.821
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du til juleand?

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Kanskje fordi den er født med en kartoffel i halsen?

Ferdig stuffa.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 16:08   #15
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.431
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjenner du til juleand?

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Hva slags småpoteter bør jeg bruke, tro?

Jeg bruker ofte bare mandel potet og deler den litt om de er store. En god slump med sukker, et lite fjell på stekepannen, høy varme og når sukkeret har smeltet har jeg i en dæsj med smør og og senker tempraturen litt. Når dette er blitt en god røre blander jeg potetene i (ferdig kokte). Snaddergodt, også sammen med norsk ribbe eller bare en vanlig lammesteik!

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 16:36   #16
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjenner du til juleand?

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Hva slags småpoteter bør jeg bruke, tro?

Jeg lurer faktisk på om svigermor bruker hermetiske poteter? De er ihvertfall mystisk runde og perfekte.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 17:02   #17
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.399
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du til juleand?

Jeg er med i en familie som har svart belte i julegås. Dessverre ikke nedfelt i genene mine, men jeg vet hvor jeg kan spørre om det er noe spesielt ...

Jeg vet at dersom du skal ha en slik gås, og skal ha den fersk (som i "har aldri vært frosset") så skal du slite litt. Andebryst får man vel på det lokale kjøpesenteret.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 17:08   #18
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du til juleand?

Jeg laget helstekt and i fjor til jul, det var kjempegodt. Jeg bare feilberegnet litt på mengder da det viste seg at "alt er større i Amerika" også gjelder ender...

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 17:15   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.460
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du til juleand?

Med stebestemor fra Danmark er jeg vant til and på julaften. Som regel glasert med appelsin, nellik, kanel og kardemomme.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 20:24   #20
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.973
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjenner du til juleand?

And passer til alt. Må bare tilbredes med tilstrekkelig dose ærbødighet.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no