Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Irriterende dialekter?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-10, 17:33   #41
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Deler du?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 17:34   #42
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.972
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Selvfølgelig.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 17:35   #43
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 17:36   #44
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Jeg har tidvis litt problemer med å forstå Stavangerdialekt, og andre områder i nærheten for den saks skyld. Men det betyr ikke at jeg synes den er stygg. Brei østfolding høres... litt lite intelligent ut.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 17:53   #45
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.846
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

En dialekt jeg forresten synes høres ut som en parodi er den der Narvestad-dialekten. Feks. "kan du ikke gi meg sånn derre eppidural?". Hvor er det de snakker sånn? Fredrikstad?

Heller Oslo øst, vil jeg si - i alle fall sånn det var før. Og i traktene rundt Lillestrøm, har jeg hørt. Etter at Liv begynte i barnehage her, er det tommat og avvocado og pappir for alle penga.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 18:03   #46
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Jeg har "problemer" med trønders, fredrikstad og nordland dialekter.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 18:07   #47
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har hørt flere ganger at andre har snakket om at de synes noen dialekter er "irriterende" eller "plagsomme" å høre på. Ei beskrev en gang for meg at hun nesten ville "vri" seg eller grøsset når hun hørte enkelte dialekter. Det var snakk om reaksjon med ubehag altså.

Jeg synes også at enkelte dialekter er penere enn andre, men jeg har aldri tenkt at noen dialekter er irriterende eller plagsomme på noe vis. Det å oppleve fysisk ubehag ved å høre enkelte dialekter virker også ganske fjernt på meg.


Hvordan er det med dere? Har dere opplevelser av at enkelte dialekter er plagsomme eller irriterende? Opplever dere ubehag ved å høre enkelte dialekter.

Og da lurer jeg selvsagt på hvilke dialekter som dere ikke klarer.

Jeg fikser dårlig dialekt fra Bergen og Ålesund. Jeg er ikke særlig glad i å høre på moldensere heller, men det er i alle fall bedre enn utpreget Oslo øst.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 18:11   #48
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Jeg liker virkelig ikke sånn fisefin "vestkantoslo"-dialekt. Den er til å gremmes over, og i sin aller verste form er den når "pappagutter" snakker. :grøss:


Og stavangerdialekt. Ikke alt er like fælt, men mye. Men også der kjenner jeg tre stykk som jeg ikke engang reagerer på når snakker, men på en middag med mannens jobb for et par uker siden møtte jeg en som jeg nesten steila over når han begynte å snakke.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 18:13   #49
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Jeg syns alle dialekter har sin sjarm, det går mer på person enn dialekt når jeg finner noe irriterende.

Og, ja, den er jo egentlig sann.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 18:15   #50
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Jeg er stort sett dialektdøv og kan ikke huske at jeg irriterer meg over noen dialekter. Det eneste jeg kan irritere meg over er tonefall og hurtighet. Tregoster kan virkelig gå meg på nervene.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 18:18   #51
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Takk til Mim som likar Sunnhordlandsdialekt Jo, det er me som seier "solo" og "boko" og "jento" og "hytto".

Eg trivst med alle dialektar i grunn. Ein del dialektar har eit tonefall som er litt sytete. Det er i utgangspunktet greit, heilt til vedkommande faktisk syt. Er du frå Rogaland, sånn ca. Stavanger og sørom der, så kan det bli litt gnag i øyrene kanskje. Men eg kan ikkje sei at eg får frysningar heller.

Finaste dialektar finn ein i Sogn og Hardanger. Og Lom og deromkring syns eg er fantastisk!

Og så er det vel ingen som pratar bokmål her i landet. Dvs. i Finnmark finst der folk som snakkar reint bokmål, men ikkje i Oslo i alle fall. Oslo har jo både dialekt og diverse sosio.. sosiolektar? Er det det det heiter?

Forresten slår eg eit slag for bergensk! Mange som ikkje er så begeistra; eg likar den dialekten veldig godt Min mann som ikkje er norsk sleit med alle dialektar utanom Sunnhordlandsk (som han forsto sidan eg snakkar det). Bergensk derimot, tok han raskt.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 18:22   #52
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Jeg kaster stein i glasshus, for jeg liker virkelig ikke hedmarksdialekt, altså den breie som kan forveksles med totninger. Jeg har lagt om til mer "østlandsk" når jeg flyttet ut av fylket. Jeg synes man rett og slett høres litt treg og dum ut på Prøysen-mål. :dukker: Det har forresten noe med at jeg kjenner enkelte som passer inn i kategorien "kort" som prater på dette viset, det farger meg nok ganske mye.

Også må jeg bare si at man høres enda litt teitere ut med Østfoldsdialekt da. Jeg klarer bare ikke den L'en de bruker når de sier f.eks. Halden.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 18:25   #53
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.809
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg sliter litt med dialekten til Magnhild Meltveit Kleppa, men det kan godt henne det er MMK jeg sliter meg og ikke dialekta.

, puh....trodde det bare var meg...

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 18:26   #54
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

, puh....trodde det bare var meg...

Neida, vi er flere der ute.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 18:29   #55
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Jeg synes dialekter er fint nesten uten unntak, men jeg kan virkelig styre min begeistring for dialekten til Ingrid Kristiansen og andre som trekker e'ene ut i langdrag hver gang de blir intervjuet på TV. "Menneeeeeeee....."

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 18:37   #56
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Tja, jeg møtte en usedvanlig kjekk gutt på by´n en gang for 100 år siden, han var utenom det vanlige bra å se til. Vi danset og skrek et par setninger til hverandre, men det var alt for høy musikk til å høre noe som helst. Vel utenfor skulle jeg, et par venninner og noen av hans kompiser på nachspiel. I taxikøen hører jeg til min forskrekkelse at gutten har den breieste fæleste og mest høylytte TRIIISILL-dialekten jeg noen gang har hørt. For å si det slik, det finnes dialekter jeg ikke satser videre på, så kvelden sluttet der. :deler:

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 18:53   #57
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Dessverre er det slik at enkelte dialekter har jeg fordommer mot, det er ikke noe jeg er stolt av. Jeg lar jo ikke dette styre meg, men det værste er at jeg har hatt dårlige erfaringer de gangene jeg har overkjørt dette såpass at jeg ikke hører dialekten lenger.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 19:16   #58
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Det meste mellom Haugesund og Kristiansand, egentlig. Veldig fordomsbasert, selvsagt.

Ja, og så min egen, litt. Jeg knoter.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 19:19   #59
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Jeg synes dialekter er fint nesten uten unntak, men jeg kan virkelig styre min begeistring for dialekten til Ingrid Kristiansen og andre som trekker e'ene ut i langdrag hver gang de blir intervjuet på TV. "Menneeeeeeee....."

Dialekt? Ingrid Kristiansen snakker ikke dialekt. Isåfall har hun en helt egen. Trønder som febrilsk prøver å snakker østlansk. Høres ikke bra ut!

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 19:26   #60
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.846
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jeg liker virkelig ikke sånn fisefin "vestkantoslo"-dialekt. Den er til å gremmes over, og i sin aller verste form er den når "pappagutter" snakker. :grøss:

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no