Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vond lukt i kjøleskap

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-20, 13:17   #1
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Vond lukt i kjøleskap

Kjøpte et kjøleskap på finn.no nylig. Det var nyvasket da vi hentet det. Vi hadde det i en tilhenger, men tok ut det som var inni kjøleskapet av hyller og sånn, for å ikke ødelegge det, det la vi inni bilen. Vi kjørte en liten halvtime, og på den turen rakk både jeg og mannen å bli kvalme av lukta som fulgte med kjøleskaps-interiøret.

Fikk kjøleskapet på plass, og vasket grundig med mikrofiberklut og en såpe som heter "grovrent" som jeg har kjøpt via noe dugnadsgreier. Vi vasket også alle delene som skulle være inne i kjøleskapet med samme type såpe. Så satt vi på kjøleskapet dagen etter, og puttet inni tingene, og håpet at lukten skulle gå vekk etter litt kjøling. Kom tilbake noen dager etter, og lukta var bare verre. Prøvde å vaske på nytt med klut og zalo, så at det var et par småflekker vi ikke hadde fått vekk. Bestemte meg for å ta med eddik neste gang, og satt ut eddik i tre små plastkopper rundt i kjøleskapet. Det stod sånn i 1,5 uke, og da stinket det blanding av eddik og den første lukten. Har tatt ut eddiken nå og begynt å bruke kjøleskapet, og etter gårsdagens pizza-middag lot jeg resten av maten stå på en tallerken, utildekket, i håp om at pizzalukten kanskje kan overvinne den andre lukta. Det gjør den ikke.

Det er såpass at jeg nesten brekker meg hvis jeg puster inn i det jeg åpner kjøleskapet. Jeg har ikke planer om å spise pizzaen som har bodd i den lukta i et døgn nå, i frykt for at den smaker slik det lukter.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal beskrive lukta. Det er ikke sånn sur kjøleskapslukt som kan komme når et kjøleskap står ubrukt en stund. Det er heller ikke dårlig mat, tror jeg. Det er en slags krydder eller saus eller noe sånt. Noe utenlandsk, østlig eller midtøsten eller noe.

Hva bør jeg prøve videre? Eller tror dere at det vil forsvinne ved videre bruk, og at vi blander våre egne lukter oppå?

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-20, 13:41   #2
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vond lukt i kjøleskap

En åpen boks med natron inni kjøleskapet tar bort lukt. Men det spørs om det er nok i dette tilfellet.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-20, 13:48   #3
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vond lukt i kjøleskap

Vaske med sitronsaft evt. dette skåler med sitron i? Vet ikke om det funker altså, bare vet sitron funker bra med rengjøring i micro.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-05-20, 13:50   #4
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vond lukt i kjøleskap

Kan dette være noe?

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-20, 13:55   #5
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vond lukt i kjøleskap

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Kan dette være noe?

Jøss, aldri hørt om! Lurer på om vi skal teste en sånn, faktisk.

Takk for de andre tipsene også. Kan jo prøve alt på en gang.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-20, 14:06   #6
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vond lukt i kjøleskap

En så gjenstridig lukt trenger nok sterkere skyts ja, bruk alt du har.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-20, 14:13   #7
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vond lukt i kjøleskap

I dette tilfellet hadde jeg villet heve kjøpet med mindre det var opplyst på forhånd om luktproblemer.

Finn et annet skap på finn til erstatning

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-05-20, 14:53   #8
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vond lukt i kjøleskap

En kopp med kaffepulver i kan også fjerne lukt. Men om det er nok her vet jeg ikke.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-20, 14:56   #9
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vond lukt i kjøleskap

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

I dette tilfellet hadde jeg villet heve kjøpet med mindre det var opplyst på forhånd om luktproblemer.

Jeg tror nok ikke denne lukten var et problem for de tidligere eieren, det er nok en lukt som er så integrert i enkelte kulturers hverdag at de ikke legger merke til det og forstår at det er en lukt som er helt utålelig for andre.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-20, 00:40   #10
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.271
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vond lukt i kjøleskap

Har dere vasket det der hullet som kondensen renner inn i, og den medfølgende koppen på baksiden?

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-20, 09:24   #11
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vond lukt i kjøleskap

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Har dere vasket det der hullet som kondensen renner inn i, og den medfølgende koppen på baksiden?

Nei. Det får vi se litt på.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-20, 12:23   #12
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vond lukt i kjøleskap

Jeg har ingen nye tips (eddik er mitt vanlige tips), men all mulig medfølelse. Hold oss oppdatert på hvordan det går!

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-20, 13:00   #13
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.772
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vond lukt i kjøleskap

Har dere vasket selve flatene med eddikvann?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-20, 18:22   #14
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vond lukt i kjøleskap

Nei, det har vi ikke.

Satt inn en sånn fra power i dag, som jeg fikk tips om over her. Tror faktisk det er merkbart bedre allerede etter et par timer.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-20, 18:49   #15
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vond lukt i kjøleskap

Krysser fingrene for at det fungerer bra.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-20, 14:26   #16
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vond lukt i kjøleskap

Hvordan gikk det?

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-06-20, 14:43   #17
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vond lukt i kjøleskap

Vi hadde det i campingvogna. Der vasket jeg alle rister og deler inne i oppvaskmaskinen. Alt annet som ikke kunne inni der vasket jeg med samiakkvann først, så eddikvann etterpå og så godt med rent vann.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-20, 15:24   #18
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vond lukt i kjøleskap

Det var hakket bedre i helgen, men ikke helt vekk. Har ikke giddet å vaske noe særlig mer, var der bare et døgn i helgen og spiste ikke så mye, så jeg var ikke inni kjøleskapet mer enn et par-tre ganger.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-20, 21:27   #19
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vond lukt i kjøleskap

Nå i helgen var lukta borte! Tusen takk igjen for tipset om luktfjerneren fra Power.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-20, 22:22   #20
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vond lukt i kjøleskap

Så bra!

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no