Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Vask av bunadsskjorte

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-09, 10:03   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.800
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vask av bunadsskjorte

Jeg hadde på meg bunad i ca. 5 timer i går. Bunaddskjorta ble ikke skitten. Jeg skal bruke bunaden igjen 6. juni. Hva er da "sunnest" for bunadsskjorta? At jeg vasker den nå, eller venter til etter neste gangs bruk?

Og hvordan bør den vaskes? Jeg har bare en vaskeinstruks som må være fra tidenes morgen, for der er det bare snakk om bruk av ulike typer baljer og vaskebrett osv.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 10:06   #2
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Jeg vasker den ikke når det er så kort tid til den skal brukes igjen. Hvis den skal henges bort for lang tid igjen så må den vaskes først. Den gulner visst fortere etter at man har brukt strykjernet på den.

Jeg håndvasker.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 10:07   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Vask den nå, men stryk den ikke. (Det siste er viktig, for den blir gul om den lagres strøket.)

Det er en (brodert) lin- eller bomullsskjorte? Vaskes på 60 grader, finvask, minimal sentrifugering. Du bør vaske den i en stor vaskepose eller i et hvitt bomullsputevar, som du knyter igjen eller lukker med en strikk/hyssing.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 10:09   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Jeg ville ikke brukt skjorten to ganger på rad uten å vaske den, hvis du planlegger å stryke den neste gang du skal bruke den. Stryking av brukt skjorte kan gjøre skjorten gul. :btdt:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 10:11   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vask den nå, men stryk den ikke. (Det siste er viktig, for den blir gul om den lagres strøket.)

OK, den blir trolig ikke gul før 6. juni, hvis den strykes nå, når jeg tenker meg om.

: spammer tråden:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 10:14   #6
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Jeg vasker min bunadskjorte i lin i maskin på 40 grader.. Går så fint, så.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 10:16   #7
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.800
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Jeg har sånn Husfliden-pose til oppbevaring av skorta, så hvis jeg bruker den, så blir vel skjorta krøllete til den skal brukes igjen. Så ergo bør skjorta vaskes. Er det sånn å forstå?

Det er skjorte til trønderbunad, og den skjorta er vel av rent lin, er den ikke?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 10:18   #8
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Jeg ville vasket den selv om den ikke ser skitten ut. Om det har kommet noen ørsmå flekker på den, er de vanskeligere å få av jo eldre de blir. Også ville jeg strøket den rett før neste gangs bruk.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 10:19   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har sånn Husfliden-pose til oppbevaring av skorta, så hvis jeg bruker den, så blir vel skjorta krøllete til den skal brukes igjen. Så ergo bør skjorta vaskes. Er det sånn å forstå?

Min skjorte er definitivt krøllete etter en dags bruk, så for meg ville det vært en ikke-problemstilling. Hvis din ser ok ut pr. nå, henger du den bare i skapet på en kleshenger og bruker den igjen den 6. Ikke legg den i posen hvis du vil bruke den på nytt uten å vaske den i mellomtiden.

Sitat:

Det er skjorte til trønderbunad, og den skjorta er vel av rent lin, er den ikke?

Skal ikke si det sikkert, men gjetter på at det er riktig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 10:20   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Jeg er egentlig enig med tiddelibom.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 10:25   #11
malou
Logistikkdronning
 
malou sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 707
malou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Her var det mange gode råd jeg gjerne skulle ha visst om tidligere. Har til min skrekk og gru sett at skjorta mi har begynt å gulne. Har til nå håndvasket den i Milo fordi jeg trodde det var mest skånsomt, men føler på en måte at den ikke blir ordentlig ren. Skal prøve vaskemaskin neste gang.

malou er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 10:27   #12
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.800
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Ok, da vasker jeg. Satser på Milo og vaskepose.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 10:28   #13
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.586
Blogginnlegg: 809
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Men hva gjør jeg med den skjorta som allerede har blitt gul?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 10:30   #14
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.435
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Lin og bomull tåler høy temperatur, 60 er helt ok. Vaskepose og forsiktig sentifugering er sikkert lurt.

Jeg har lært å vaske skjorta etter en dags bruk, etter at jeg strøk ei uvasket skjorte og så gulbrune flekker - de forsvant heldigvis etter en vask.

Ser den grei ut kan du jo henge den på henger til neste gang.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 10:31   #15
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.435
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Men hva gjør jeg med den skjorta som allerede har blitt gul?

Den vasker du, og henger ut i sola. Sannsynligvis vil vasken ta noe, sola fikser resten. Du har hvit skjorte med hvite broderier?

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 10:33   #16
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Opprinnelig lagt inn av malou, her.

Her var det mange gode råd jeg gjerne skulle ha visst om tidligere. Har til min skrekk og gru sett at skjorta mi har begynt å gulne. Har til nå håndvasket den i Milo fordi jeg trodde det var mest skånsomt, men føler på en måte at den ikke blir ordentlig ren. Skal prøve vaskemaskin neste gang.

De fleste bunadskjorter tåler vask på høy temperatur. Det de ikke tåler så godt er slitasje. Derfor skal de 1) vaskes separat, slik at de ikke slites mot andre klær i maskinen, 2) vaskes i pose og 3) vaskes med minst mulig bevegelse. Håndvaskeprogram er best, men finvask og lav sentrifugehastighet er også ok.

Gulnet skjorte kan du vaske og henge opp til solbleking.

Min skjorte var blitt veldig gul for noen år siden, og da leverte jeg den til et vaskeri. Jeg fikk den tilbake, stivet slik at den sto av seg selv og drivende hvit. Ikke vet jeg hva de gjorde med den, men det virket! Det er dyrt da, og bør ikke gjøres lang tid før den skal brukes (jfr ikke lagre strøket skjorte).

Og aldri, aldri lagre uvasket skjorte.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 10:34   #17
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

I gamle dager bleket de visstnok tøy på snø i vårsolen - noe å forsøke til neste år?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 10:36   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

I gamle dager bleket de visstnok tøy på snø i vårsolen - noe å forsøke til neste år?

Jeg tror ikke trøndervårsnøen egner seg til å bleke hvite klær i, gitt. Gråsvart skjorte, anyone?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 10:41   #19
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.586
Blogginnlegg: 809
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Den vasker du, og henger ut i sola. Sannsynligvis vil vasken ta noe, sola fikser resten. Du har hvit skjorte med hvite broderier?

Ja. Jeg noterer meg også Teofelias råd, all den tid jeg har to skjorter, og det er reserveskjorta som er gul.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 10:47   #20
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Bunadskjorten tåler kokvask, da slipper man gule flekker.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no