Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Stavangerfolk og uttale av bokstaven "u"

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-07, 21:28   #21
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stavangerfolk og uttale av bokstaven "u"

'Badla' og 'nyggel' høres helt grusomt ut, men jeg tror ikke det er representative uttrykk for de fleste Stavangerfolk

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 21:30   #22
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Stavangerfolk og uttale av bokstaven "u"

...og pylsa.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 21:31   #23
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stavangerfolk og uttale av bokstaven "u"

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg tror rett og slett folk har sett for mye på Kristian Valen når han parodierer bønder og tror det er sånn folk fra Stavanger snakker.


Sikkert.

Jeg kan alle lydene, jeg.

Hilsen siddis.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 21:34   #24
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stavangerfolk og uttale av bokstaven "u"

Jeg vet om en på ca 30 som snakker "pent". Altså "je" og hele pakka. Jeg blir så forbløffet hver gang jeg hører det at jeg ikke greier å konsenterer meg om innholdet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 21:36   #25
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stavangerfolk og uttale av bokstaven "u"


Pappa er fra Stavanger.Vi flyttet derfra når jeg var liten.
Broren min heter Gudmund, og alle gamle tanter og onkler i Stavnger kaller han Godmond med trykk på begge d'er.
Vi pleide å "herme" og snakke dialekten fort, da synes vi det ble likt dansk. Vi kunne more oss den gang gitt...

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 21:58   #26
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stavangerfolk og uttale av bokstaven "u"

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Ja, men de sier "badla" for en pakke tobakk også, og det har da ikke noe med at de ikke kan si "pakke med tobakk" å gjøre.

Nei himmel, jeg mener jo ikke at de ikke er fysisk i stand til å lage lyden "ø".

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 22:14   #27
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stavangerfolk og uttale av bokstaven "u"

For en innflytter er det hysterisk morsomt å tilbringe litt tid på Straen og høre på de pene fruene i leopardtights, crocs og pels snakke om de fæle rossegottene på bossen.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 08:19   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stavangerfolk og uttale av bokstaven "u"

Opprinnelig lagt inn av amo, her.


Pappa er fra Stavanger.Vi flyttet derfra når jeg var liten.
Broren min heter Gudmund, og alle gamle tanter og onkler i Stavnger kaller han Godmond med trykk på begge d'er.
Vi pleide å "herme" og snakke dialekten fort, da synes vi det ble likt dansk. Vi kunne more oss den gang gitt...

Mamma sier "Ingonn" og bytter generelt ofte ut U med O i navn og lignende. Isj! Men siden mormor snakket slik før så er jo mamma litt påvirket, dessuten er hun jo oppvokst i den tiden da folk flest gjerne snakket litt penere.
De fleste siddiser snakker heldigvis HELT normalt, og uttaler bokstavene slik de skal uttales.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 08:25   #29
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stavangerfolk og uttale av bokstaven "u"

Herlig tråd!

Jeg har bodd på Egenes og kan skrive under på at de pene damene på ca 30 på lekeplassen snakker pent.

Mormor er fra Våland hvor de, om mulig, snakker enda "penere". Hun er gift med morfar, som er fra en gård i Sokkendal (aner ikke hvordan det skrives, men Hauge i Dalane/Hauga er ialfall "sentrum" der.) like utenfor Egersund. Etter femti år som frue har hun blitt litt dialektforvirra. Når hun blir stressa så bytter hun inn og ut som det faller seg. "Je vet ikke æg!" Har blitt en klassiker i vår familie.

Ellers sier jeg både nØkkel og pØlsa (Har a-endingen, da) i stedet for nyggel og pylsa.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 08:31   #30
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stavangerfolk og uttale av bokstaven "u"

Opprinnelig lagt inn av Senna, her.

...og pylsa.

Ja, ikke minst

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 08:58   #31
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stavangerfolk og uttale av bokstaven "u"

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Haha jo, mormor snakket slik da jeg var liten. Men det er en tulledialekt som de "pene fruene" har tillagt seg for å virke flottere enn de egentlig er. Det er ikke så mange som snakker sånn, egentlig. Ikke nå lenger iallfall. Og iallfall INGEN på under 50.

Joda, det er nok det. Jeg kjenner flere på min alder som snakker sånn. Mormor snakker også "pent": "Je vil gjerne ha litt mer sos på potetene mine". Heldigvis sluttet mamma med det da hun var i ungdommen så jeg har aldri pratet sånn.

Ms:Lee: Våland og Sokndal.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 09:02   #32
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stavangerfolk og uttale av bokstaven "u"

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.


Ms:Lee: Våland og Sokndal.

Hadde jeg skrevet Våland også feil?

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 09:04   #33
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stavangerfolk og uttale av bokstaven "u"

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Hadde jeg skrevet Våland også feil?

Var ikke derfor jeg dultet på deg. Se prikk.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 09:07   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stavangerfolk og uttale av bokstaven "u"

Prikk? Da får jo ikke vi andre vite det. :snøft:

Haha jeg har faktisk aldri hørt noen på min alder snakke slik, hvor er det dere har bodd? Jeg har bodd på Storhaug, Våland, Hinna, Stavanger sentrum, Vaulen, Forus (Godeset), Bekkefaret og Sunde. Aldri noensinne hørt det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 09:17   #35
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stavangerfolk og uttale av bokstaven "u"

Jeg har hørt folk på min alder prate sånt - hovedsakelig med mor og far. Disse individene har vokst opp på Revheim, Madlamark, Stokka og Storhaug. Min mor er oppvokst i Egenesveien, men hverken hun, hennes søsken eller mine besteforeldre snakket forfinet med unntak av at de sier/sa Egenes, Maldeveien og Bredevannet. (Eiganesveien er jo en skrivemåte av nyere dato - da mor vokste opp var det offisielle navnet på veien Egenesveien.)

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 09:20   #36
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stavangerfolk og uttale av bokstaven "u"

Det jeg mener er at jeg synes det høres ut som om stavangerfolk sier en kort ø-lyd for u når u kommer midt i ordet. Vanskelig å forklare skriftig. Muntlig kunne jeg lett beskrevet hva jeg mener.

Det virker som om de ikke lager skikkelig trutmunn for å uttale u-en markant. Det blir nesten som a-lyden som ofte blir dradd mot æ.

Noen sier jo o i stedet for u og det høres skikkelig rart ut.

Eks. Lura (nå ligger jo det i Sandnes) har jeg ofte hørt uttalt. "Løura".

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 09:24   #37
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stavangerfolk og uttale av bokstaven "u"

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Var ikke derfor jeg dultet på deg. Se prikk.

Jøss! Prikk right back at cha!

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 10:28   #38
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stavangerfolk og uttale av bokstaven "u"

Kusinen min snakker "pent". Hun er rundt 30. Men det rare er, at det er kun moren og hun som snakker slik.
Hva er det det heter der ishallen ligger?Er det Eiganes, eller?

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 10:50   #39
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stavangerfolk og uttale av bokstaven "u"

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Hva er det det heter der ishallen ligger?Er det Eiganes, eller?

Det er vel Tjensvoll. Eiganes ligger andre veien, mot Stavanger.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 10:51   #40
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stavangerfolk og uttale av bokstaven "u"

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det jeg mener er at jeg synes det høres ut som om stavangerfolk sier en kort ø-lyd for u når u kommer midt i ordet. Vanskelig å forklare skriftig. Muntlig kunne jeg lett beskrevet hva jeg mener.

Det virker som om de ikke lager skikkelig trutmunn for å uttale u-en markant. Det blir nesten som a-lyden som ofte blir dradd mot æ.

Noen sier jo o i stedet for u og det høres skikkelig rart ut.

Eks. Lura (nå ligger jo det i Sandnes) har jeg ofte hørt uttalt. "Løura".

Det er nok Sandnesdialekten du blander inn her, spesielt utover mot Bryne, Klepp og enda lenger ut. DER snakker de sånn.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no