Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-07, 10:47   #41
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?

Aha! :åpplyst:

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 13:36   #42
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Berbere er en etnisk gruppe (og berbisk en egen språkgruppe) som hovedsakelig finnes i Nordafrika (bl.a. er de relativt kjente tuaregene berbere). Berberne fantes i det nordlige Afrika lenge før araberne.

Mange tuareger mener at de ikke er berbere, forsåvidt.

En araber er en som snakker arabisk, uansett opphav, har jeg blitt fortalt ofte.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 14:04   #43
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Mange tuareger mener at de ikke er berbere, forsåvidt.

Ok. Hva mener de at de er?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 14:10   #44
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Ok. Hva mener de at de er?

Det vet jeg ikke, men jeg vet at en gang noen diskuterte dette ett annet sted, protesterte tuaregene, og sa at de ikke er berbere. Jeg spurte aldri hva de mente at de var, forsåvidt hee.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 14:50   #45
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?

Jeg tror tuareger mener de er tuaregere og ikke berbere. Mens berbere regner tuareger som en del av sin gruppe. Hvis jeg ikke har misforstått?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 15:00   #46
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?

Ikke usannsynlig. De regner seg vel neppe som arabere i hvert fall. Atter et godt eksempel på dette med selvdefinering og askripsjon av identitet fra andre når det gjelder etnisitet.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 17:41   #47
raskall
Nybegynner
 
raskall sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 13
raskall har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg diskuterte med en venninne i går, hvor hun hadde hørt at egyptere ikke er arabere. Jeg trodde det motsatte, og jeg har i dag lett etter informasjon om dette. Så vidt jeg kan se er en araber definert i forhold til sitt språk, mens genealogi ikke nødvendigvis har noe med saken å gjøre. Det vil si, det ser ut til at det i gamle dager var hvorvidt man hadde aner fra den arabiske halvøy som gjorde deg til araber eller ei. Mens definisjonen i dag er endret. Min viktigste kilde er her Wikipedia, så jeg tar ikke dette nødvendigvis for god fisk. Er det noen her som vet noe mer om arabere som etnisk gruppe? Er det forresten forskjell på en etnisk gruppe og et folkeslag?

Og mens jeg først er inne på det; hvilken etnisk gruppe tilhører jeg, som blåøyd nordmann? Stemmer det at vi er ariske? Eller er det et hitlerbegrep som ikke har noe med virkeligheten å gjøre? :uopplyst:

Jeg gjorde et oppslag i min favoritt-ordbok på nettet og fikk følgende resultat:

ara'ber m2 (opph arab 'ørkenboer')
1
person som bor i el. stammer fra (Saudi-)Arabia; semitt som har arabisk som morsmål
2
araberhest

Dette ga jo bare et nytt spørsmål: Hva omfatter (Saudi-)Arabia.

Så jeg slo opp i dictionary-en www.thesaurus.com og fikk følgende resultat:

a peninsula in SW Asia, including Saudi Arabia, Yemen Arab Republic, People's Democratic Republic of Yemen, Oman, the United Arab Emirates, Qatar, and Kuwait: divided in ancient times into Arabia Deserta, Arabia Petraea, and Arabia Felix. 17,800,000; ab. 1,000,000 sq. mi. (2,600,000 sq. km).

Så da er vel mysteriet løst?

raskall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 17:45   #48
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?

Mine barn er jo halvt arabiske, og de er jo slett ikke fra Saudi-Arabia. De er ikke semitter heller, de er Nord-Afrikanere.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 17:46   #49
raskall
Nybegynner
 
raskall sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 13
raskall har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Mine barn er jo halvt arabiske, og de er jo slett ikke fra Saudi-Arabia. De er ikke semitter heller, de er Nord-Afrikanere.

Men opprinnelsen til den arabiske delen av dem stemmer vel med definisjonen fra thesaurus?

raskall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 17:48   #50
raskall
Nybegynner
 
raskall sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 13
raskall har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Mine barn er jo halvt arabiske, og de er jo slett ikke fra Saudi-Arabia. De er ikke semitter heller, de er Nord-Afrikanere.

Bare sånn for å fylle på: Jeg er 1/8 tysker, men føler meg likevel ikke det granne tysk.

raskall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 19:04   #51
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?

Opprinnelig lagt inn av raskall, her.

Men opprinnelsen til den arabiske delen av dem stemmer vel med definisjonen fra thesaurus?

De stammer jo ikke fra Den Arabiske Halvøy, og ikke er de semitter, heller, så nei, det stemmer ikke helt. De er jo fra ett arabisk land da, det er de jo, men semitter, er vel de som er fra Midt-Østen. Mine barn har jo mere blanding av afrikaner også i seg.

Mine barn føler seg som algerere. Her henger det algeriske flagg over sengen, de har fotballsupporterutstyr til landslaget, og de er algeriske like mye som de er norske, nesten mere, etter eget valg hehe.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 22:08   #52
Berberen
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8
Berberen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Mine barn er jo halvt arabiske, og de er jo slett ikke fra Saudi-Arabia. De er ikke semitter heller, de er Nord-Afrikanere.

Hei
Din barn er en arabisert nordafrikaner.

Tydeligvis man vet ikke hva betyr ord"arabesering" av folkgrupper.
Det kan skjønne at ingen folk grupper godtar å bli forvendlet til noe/noen som man ikke er. Å arabesere betyr å tvinge noen med makt til å bli araber. De araberene er de eneste folkgruppene som har i alle landene deres en grunnlov som er rasistisk. Alle kulturer som er under deres makt blir plyndret for det som kan bygge en mythisk arabo-muslisk civilisasjon .

Araberne greier å føre en racistisk politikk mot berberne kun med hjelp fra noen store makter , som gir dem våpen. Araberne i seg selv har ikke styrke til planene deres om å utslette Berberne , Kurderne og folket i Darfur.
http://www.north-of-africa.com/artic...id_article=159

http://www.amz.no/

Berberen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 22:11   #53
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Haugesunder

Ingen som tok denne nei.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 22:20   #54
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?

Berberen: I nord-afrika, det er både "opprinnelig arabere" der, så vel som ulike mer opprinnelige grupper, som berbere, ikke sant? Araberne kom jo vandrende i flere bølger, og koloniserte store deler av nord-afrika. En brutal, forferdelig kolonisering som på mange måter fortsatt varer ved, som du sier. Inkludert slavehandel.

Så poenget mitt var: Nabbes barn kan være (halvt) arabere, ikke sant? Ikke "arabiserte"?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 22:23   #55
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?

Dere vet at denne tråden er over et år gammel, ja?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 22:29   #56
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?

Ja, men jeg syns at Berberens innlegg fra i dag var såpass interessant at jeg ville følge det opp likevel.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 22:42   #57
Berberen
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8
Berberen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Berberen: I nord-afrika, det er både "opprinnelig arabere" der, så vel som ulike mer opprinnelige grupper, som berbere, ikke sant? Araberne kom jo vandrende i flere bølger, og koloniserte store deler av nord-afrika. En brutal, forferdelig kolonisering som på mange måter fortsatt varer ved, som du sier. Inkludert slavehandel.

Så poenget mitt var: Nabbes barn kan være (halvt) arabere, ikke sant? Ikke "arabiserte"?

Jeg vil ikke kalle det "store bølger". Det var en militaire invasjon, ganske grusom i følg historien. Hundre tusener ble solgt som slaver i arabia.
Hvis man snakker om gener, DNA viser at nordafrikaner a mere til felles med skotlander (en militær invasjon i "roma" tiden) en med araber , hvis den samlingen kan svare til dit spørsmål.

Det er frukten for den barbarisk kolonister som gjorde at de fleste Berberne godtok å islamisere seg, sånn spart de deres liv.
Som muslimene hadde okkuperte byene og alle de rike slettene, Berberne måte arabeser seg for å kunne få jobber.

Jeg er ikke så flink med Norsken.. så tu må bare følge linkene.

http://www.north-of-africa.com/artic...id_article=159
http://www.amz.no/node?page=2
http://www.kabylia.info/

Berberen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 22:44   #58
Berberen
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8
Berberen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Dere vet at denne tråden er over et år gammel, ja?

Jeg vet det. Men det var så mye rart i den at jeg måte si noe om det temaet. Håper at du skal berike deg.

Berberen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 23:34   #59
Berberen
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8
Berberen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?

Opprinnelig lagt inn av Berberen, her.

Jeg vil ikke kalle det "store bølger". Det var en militaire invasjon, ganske grusom i følg historien. Hundre tusener ble solgt som slaver i arabia.
Hvis man snakker om gener, DNA viser at nordafrikaner a mere til felles med skotlander (en militær invasjon i "roma" tiden) en med araber , hvis den samlingen kan svare til dit spørsmål.

Det er frukten for den barbarisk kolonister som gjorde at de fleste Berberne godtok å islamisere seg, sånn spart de deres liv.
Som muslimene hadde okkuperte byene og alle de rike slettene, Berberne måte arabeser seg for å kunne få jobber.

Jeg er ikke så flink med Norsken.. så tu må bare følge linkene.

http://www.north-of-africa.com/artic...id_article=159
http://www.amz.no/node?page=2
http://www.kabylia.info/

En annen artikkel som kan berike den tråden: http://www.north-of-africa.com/artic...id_article=530

Berberen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 00:03   #60
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?

Altså, det jeg mente var: Det finnes vel også arabere, altså folk som kom, koloniserte og ble værende, og som har "arabisk" dna? Eller kom de og dro? Eller kom og blandet seg og ble tynnet ut?

(Skal lese linkene når jeg ikke er så trøtt - det virker enklere å spørre deg direkte).

Jeg syns egentlig at historien om den arabiske kolonialisering av Nord-Afrika er altfor lite kjent. Særlig når man ser hvilken betydning det nå har for millioner og millioner av mennesker som lever i krigsområdene.


Norsken din fungerer forresten helt godt nok.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no