Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvordan tilrettelegge for barn med matvareallergi i barnehage?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-14, 00:10   #61
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan tilrettelegge for barn med matvareallergi i barnehage?

Stiller meg bak med at matpakker er vanskelig. Men når det gjelder bursdager og slikt så tenker jeg foreldrene må ta en god del ansvar selv. Selv om det her er mest vanlig at de går alene i bursdager så sender vi f.eks ikke ham alene i selskap. Vi sjekker også opp på forhånd hva som blir servert(vi sier hva han er allergisk mot og spør om vi skal ta med noe til ham) og vi sjekker når vi er i selskapet også. Kjenner jeg er glad jeg har en lett unge på området. Iallfall om han vet om på forhånd at han muligens ikke kan spise det eller det, verre var det med kaka i barnehagen som han hadde fått forståelse av hele dagen at han kunne få spise av - det ble for mye for en liten kar. Heldigivs to en ansatt ham med på kjøkkenet hvor han fikk en is så han hadde noe han også.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 00:11   #62
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan tilrettelegge for barn med matvareallergi i barnehage?

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Stiller meg bak med at matpakker er vanskelig. Men når det gjelder bursdager og slikt så tenker jeg foreldrene må ta en god del ansvar selv. Selv om det her er mest vanlig at de går alene i bursdager så sender vi f.eks ikke ham alene i selskap. Vi sjekker også opp på forhånd hva som blir servert(vi sier hva han er allergisk mot og spør om vi skal ta med noe til ham) og vi sjekker når vi er i selskapet også. Kjenner jeg er glad jeg har en lett unge på området. Iallfall om han vet om på forhånd at han muligens ikke kan spise det eller det, verre var det med kaka i barnehagen som han hadde fått forståelse av hele dagen at han kunne få spise av - det ble for mye for en liten kar. Heldigivs to en ansatt ham med på kjøkkenet hvor han fikk en is så han hadde noe han også.

Egentlig det meste om ikke alt av ansvaret. Jeg eller mannen tar iallfall det ansvaret selv ved at vi som sagt følger ham, har med epipenn, undersøker hva det er for noe, leser på selv om nødvendig. Gutten vår har forresten veldig grei tvillingsøster: Får de godteposer får jeg fint lov til å inspisere de og bytte litt om der er noe han ikke tåler, alt er greit så lenge de får godteposen tilbake med noe i.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 00:12   #63
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan tilrettelegge for barn med matvareallergi i barnehage?

Bursdager synes jeg er enklere, da har jeg kontrollen på hva jeg serverer. Så lenge foreldre da har gitt meg beskjed så sørger jeg for at det ikke er noe som ikke kan spises. Det synes jeg er tryggest.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 00:15   #64
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan tilrettelegge for barn med matvareallergi i barnehage?

Det er supert og kjempesnillt/hyggelig når slike hensyn blir tatt så langt ut, det setter iallfall jeg veldig pris på. Vi skrev også i bursdagsinvitasjonene at de gjerne måtte si ifra på forhånd om matallergier. Etter det har jeg sett flere har skrevet det samme.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 00:17   #65
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan tilrettelegge for barn med matvareallergi i barnehage?

Jeg synes ikke bare det er hyggelig, det er også tryggest. Får jeg et hyperallergisk barn på besøk vil jeg helst ikke ha ting på bordet som kan medføre reaksjon.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 07:41   #66
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan tilrettelegge for barn med matvareallergi i barnehage?

Når jeg jobbet med et hyperallergisk barn så hadde vi matpakke til frokost, for han var det egg og melk som var verst. Vi hadde rutiner på å sjekke matpakkene, og var det egg i så ville det blitt fjernet, men det tror jeg aldri vi opplevde. Barnet ble plassert slik at det ikke var noen barn i nærheten slik at vi hadde kontroll på h*n og det han putten i munnen. Etter frokost så måtte alle barna vaske hendene skikkelig, og en voksen hjalp alltid til. Rommet der frokosten ble spist ble tømt, og det ble kostet skikkelig, og vasket. Alt dette etter avtale med foreldrene. NYe vikarer fikk alltid informasjon.

Jeg tror også at det hjalp at han fikk en reaksjon der vi måtte ringe 113, dette handlet ikke om noe han hadde spist i barnehagen, og var også før vi fikk epipenn. Det var en ganske skummel opplevelse, og det førte til at vi var supernøye.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 08:23   #67
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan tilrettelegge for barn med matvareallergi i barnehage?

Min hadde egg og melkeallergi, antageligvis ikke alvorlig... de klarte å følge det ganske bra i barnehagen tror jeg. Men tror det er viktig å være tydlig på det i starten. Husker min fikk smør på brødskiva første dagen fordi folk ikke tenker på det som melk


Så nøye liste og samtale må nok være på plass.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 12:49   #68
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Hvordan tilrettelegge for barn med matvareallergi i barnehage?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

At ikke noen skulle ha med noe med spor av nøtte og peanøtter? I så fall er det veldig spesielt og da bør det informeres grundig og presiseres godt.

Jeg ser ikke for meg at det kan være det som menes.

Ja, det var det det sto. Og det var det elevene hadde fått beskjed om.
Denne jenta går jo ikke i samme klasse som vårt barn, men på samme trinn og har klasserom ved siden av. De deler derfor garderobe.
Det var påpekt at de måtte være veldig, veldig flinke å pusse tennene om de spiste f.eks nugatti eller peanøttsmør til frokost.

Jeg synes jo det høres veldig heftig ut og hvis det er sååå ekstremt, så burde informasjonen vært bedre også. Ikke bare to setninger på ukeplanen nå.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 12:59   #69
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan tilrettelegge for barn med matvareallergi i barnehage?

Jeg vet en skole der de har merket alle inngangsdører med at det er en nøttefri skole. De har også gitt eksempler på hva man ikke kan ta med på skolen. Det syns jeg er en lur påminnelse i tillegg til info på foreldremøter/ukeplan osv.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 13:29   #70
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan tilrettelegge for barn med matvareallergi i barnehage?

Husfruen.. Er det så ekstremt bør dere kunne forvente veldig mye mer presis informasjon enn det dere har fått. Dere bør få vite om både nøtt, peanøtter og mandelallergi er like ekstremt (det er tre ulike allergier på linje med Bjørk, or og katt liksom). Dere må vite om den evt peanøttallergien også slår seg på andre belgfrukter og hvordan. Det er viktig med fullstendig presisjon her og ingen fortolkninger fra skolen. I dette tilfellet tenker jeg at naaf kanskje kunne spørres. Det er enklere å holde kjemisk fritt for hasselnøttstøv enn mandelstøv rundt juletid for eksempel.

I deres tilfelle tenker jeg kanskje også at skolen burde organisert måltidene bedre for å unngå risiko hvis det er snakk om såpass voldsom allergi for flere ting.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-14, 11:46   #71
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Hvordan tilrettelegge for barn med matvareallergi i barnehage?

Ja, jeg skal ta det opp på foreldremøtet på onsdag. Det er for lite informasjon. Jeg vil så klart ta hensyn når jeg lager matpakke hjemme, men da vil jeg også vite litt mer om hva og hvordan.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-14, 12:18   #72
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan tilrettelegge for barn med matvareallergi i barnehage?

Opprinnelig lagt inn av Husfruen, her.

Ja, jeg skal ta det opp på foreldremøtet på onsdag. Det er for lite informasjon. Jeg vil så klart ta hensyn når jeg lager matpakke hjemme, men da vil jeg også vite litt mer om hva og hvordan.

Sånn hadde jeg også tenkt. Vi har allergikere i familien så velviljen er på topp, men jeg ville hatt helt presis informasjon.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-14, 18:27   #73
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan tilrettelegge for barn med matvareallergi i barnehage?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Kan man stole på andre foreldre mhp matpakker?

Ikke om det er "pusteproblemer om noen i samme rom spiser egg", men om de er som min sønn "blir løs i magen om han spiser egg" så går det bra.

Mao,NEI, ikke dersom brudd på det har konsekvenser.

Da dropper man matpakkefrokost, og gir bhg med fullpensjon.

Men, det er vel ikke mange som er så allergiske at det at noen har en matpakke med noe ulovig i, som barnet ikke spiser, har konsekvenser? I slike tilfeller må man bare unngå matpakker, men i de fleste andre fungerer det.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15

Sist redigert av Malama : 01-09-14 kl 18:33.
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-14, 18:35   #74
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan tilrettelegge for barn med matvareallergi i barnehage?

Hos oss var det faste spisetider og ingen mat i garderoben. I tillegg til vasking av gulv og alle barna etter hvert måltid.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no