Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Irmas kokebok (med bilder)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-07, 18:56   #61
Christinamor
Superaktiv
 
Christinamor sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Skien
Innlegg: 318
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Herrefred, så mye lekkert du presenterer!! Det meste blir imorgen printet ut på jobb, så skal jeg jammen meg bake loff og urtebrød til helgen!!!

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 18:28   #62
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Vi laget squash- og potetgryta i dag. Men vi tok en litt annen vri:
-2 løk
-2 fedd hvitløk
-nesten en hel purreløk
-litt mer krydder

Ellers så fulgte vi oppskrifta di, Irma. Kjempegod! Prøvde meg på noen bilder også:




Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 18:38   #63
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Det så godt ut Skrulla! Brukte dere andre typer krydder, eller de samme - men mer?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 19:40   #64
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det så godt ut Skrulla! Brukte dere andre typer krydder, eller de samme - men mer?

De samme ja, bare litt mer. Da vi var i Budapest i fjor høst kjøpte vi med oss paprika, som er utrolig god på smak (et tåpelig utrykk forresten, god på smak altså...).

Ser for meg at sopp hadde gjort seg i denne gryta også.

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 20:36   #65
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Ja, det er sikkert mange måter å variere på. Vi har liksom stivnet litt fast med de samme ingrediensene. Vi varierer imidlertid ifht om vi koker poteter på forhånd, kjøper sånne vakuumpakkede nestenkokte eller om vi steker rå poteter. Også varierer vi på hvordan vi skjærer grønnsakene. I terninger eller skiver. *sjempe-kreativ* Noe vi ikke har gjort er å bruke ferske urter. Det er egentlig litt snodig.

Takk for rapport forresten. Det er hyggelig å få tilbakemelding når lar seg inspirere av (og til å prøve) oppskriftene.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 20:43   #66
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Du er jo flink til å ta delikate bilder, og da blir det morsommere og mer inspirerende å prøve en ny rett.

Skal se om jeg får laget potetsuppa mi i helgen, og lagt ut oppskrift med bilder.

Mannen sperret forresten øynene opp da jeg sto med kameralinsa ned i stekepanna før i dag."Ja, det her skal publiseres, skjønner jeg!"

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 20:56   #67
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av Skrulla, her.


Skal se om jeg får laget potetsuppa mi i helgen, og lagt ut oppskrift med bilder.

Mannen sperret forresten øynene opp da jeg sto med kameralinsa ned i stekepanna før i dag."Ja, det her skal publiseres, skjønner jeg!"

Ja, legg ut oppskrift på potetsuppe! Det har vi aldri laget før.

Mannen min er forresten ikke overbegeistret over å innlemmes i matfotografering (holding av ting og tang) på terrassen i påsyn av alle naboene.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 22:01   #68
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)



Skal ta noen bilder jeg også når jeg lager noe godt neste gang

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 23:01   #69
petra
Superaktiv
 
petra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 455
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Jeg har skrevet kokebok! Og jeg har sendt den til flere forlag og spurt om de vil gi den ut men når jeg ser dine flotte bilder i forhold til mine så skjønner jeg at jeg må ta nye bilder og lage alle 100 rettene en gang til! Da først kan det hende noen vil vurdere å gi ut boka mi. Får nesten litt prestasjonsangst nå jeg!

Utrolig Kjempeflotte bilder!

__________________
Petra mor til petrus 02
petra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 18:47   #70
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av petra, her.

Jeg har skrevet kokebok! Og jeg har sendt den til flere forlag og spurt om de vil gi den ut men når jeg ser dine flotte bilder i forhold til mine så skjønner jeg at jeg må ta nye bilder og lage alle 100 rettene en gang til! Da først kan det hende noen vil vurdere å gi ut boka mi. Får nesten litt prestasjonsangst nå jeg!

Utrolig Kjempeflotte bilder!

Så spennende da! Hva slags kokebok er det du har skrevet? Har du laget alle oppskriftene selv? Er du kokk, eller er dette en hobby? Kokeboklaging er nok ikke noe for meg, for jeg regner med at jeg ikke har lov til å publisere "stjålne" hermeoppskrifter - selv om de er litt endret/moderert?

Du får si i fra hvis boka blir godkjent/utgitt. Jeg er nemlig kokebokfantast.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 21:47   #71
petra
Superaktiv
 
petra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 455
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Så spennende da! Hva slags kokebok er det du har skrevet? Har du laget alle oppskriftene selv? Er du kokk, eller er dette en hobby? Kokeboklaging er nok ikke noe for meg, for jeg regner med at jeg ikke har lov til å publisere "stjålne" hermeoppskrifter - selv om de er litt endret/moderert?

Du får si i fra hvis boka blir godkjent/utgitt. Jeg er nemlig kokebokfantast.

Det er en kokebok for kolesterolfattig mat! Og jeg er ikke kokk, bare glad i å lage mat.... Har komponert alle rettene selv, rettene er enkle og lage og ingrediensene kan kjøpes i alle dagligvare butikker! Trenger ikke innom spesialbutikker!!
Har hatt den inne til vurdering hos tre forlag og nå er den hos to nye! Så jeg lever i håpet!!

__________________
Petra mor til petrus 02
petra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 22:12   #72
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Høres veldig bra ut petra. Lykke til!

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 00:24   #73
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Denne tråden må jeg lese på nytt og teste oppskrifter..
Utrolig flotte bilder! Ser jo tydelig her at det er forskjell på kameraer, gitt.
Alt ser kjempefristende ut.
Vi spiser mye kosemat i helgene med baguetter til så det fyllte brødet og naanbrødet skal særlig prøves...

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 11:07   #74
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.011
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Denne må jeg abbonere på.

Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 17:30   #75
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Vi prøvde en ny middag i dag. Spennende sammensetning med en litt søt kyllingrett og sur gulrotsalat.

Gulrotsalat med kardemomme, ingefær og sitron

6 personer
1 kg gulrøtter
½ rødløk, finhakket
saften av 2 sitroner
1 ½ dl olivenolje
2 ts salt
1 ts sukker
1 klype hvit pepper
3 cm ingefær, finhakket/revet
½ ts malt kardemomme
en liten håndfull mynteblader

Ha gulrøttene i en foodprocessor og kjør det til det er finhakket, ikke helt most. Ha gulrothakket i en bolle, tilsett løk og bland godt.

Lag dressingen; rør sammen sitronsaft, olje, salt, sukker, hvit pepper, ingefær og kardemomme. Tilsett hakkede gulrøtter og løk, bland godt og la det stå å trekke kaldt i noen timer. Rør inn noen få mynteblader rett før servering.



Kylling, kokos og cashewnøttcurry

6 personer
1 ts malt koriander
1 ts malt spisskummin
en klype muskatnøtt
½ ts malt kardemomme
4 hele nellik
1 laurbærblad
1 toppet ss garam masala
en klype nykvernet pepper
1 dl vegetabilsk olje
1 ¼ kg bein- og skinnfritt kyllinglår skåret i terninger (vi bruker kyllingfilét)
2 løk, hakket
45 g kokosmasse
70 g ristede cashewnøtter uten salt, skåret i 2
250 g gresk yoghurt naturell (vi brukte mathyoghurt)

Rist koriander, spisskummen, muskatnøtt, kardemomme, nellik, laurbærblad, garam masala og svart pepper på høy varme i tørr panne i ca 1 minutt eller til krydderene begynner å skille ut duft. Hell krydderene over på en tallerken.

Varm olje i pannen. Brun kylling og løk. Tilsett krydderblandingen og rør sammen. Varm opp til det begynner å dufte, men pass på så det ikke svir seg. Smak til med salt. Tilsett kokosmasse og 5 dl vann. Kok opp.

Skru ned varmen, legg på lokk og la det koke i ca 30 minutter. Rør av og til. Tilsett cashewnøtter og kok opp i ca 10 minutter. Dersom retten trenger væske, tilsetter du litt mer varmt vann. Du skal få en tykk saus. Rør inn yoghurt, skru ned til laveste varme og la det trekke i ca 1 minutt.

Ris med smør og sitron

3-4 ss smør
1 lang strimmel sitronskall
400g basmatiris

Ha smør, sitronskall, en klype salt og 1 l vann i en kjele. Kok opp og la det koke i et par minutter. Skyll risen noen ganger i kaldt vann, sil av og ha risen i kjelen. Rør igjennom en gang og la risen stå. Skru temperaturen ned når det begynner å koke. Små kok i 10 min uten lokk til risen virker tørr, og det er små hull i overflaten. Ikke rør i risen. Ta risen av varmen, rør om med en gaffel og skyll det forsiktig i en serveringsbolle.

(Jeg laget en enkelt versjon, med ferdigposer med ris og sitronskall i kokevannet.)

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008

Sist redigert av Irma : 20-04-07 kl 17:57.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 18:43   #76
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Her var det mye snadder, må fin-lese oppskriftene og notere på handle listen.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 20:40   #77
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

De siste ukers tradisjon tro laget vi også denne helgen indisk mat. Jeg har tre ting å si om dagens produksjon: godt, godt og hot! Hadde kjøpt inn et nytt chilikrydder som tydeligvis var sterkere enn det forrige, potetene ble knallsterke. Vi er glad i sterk mat, så sammen med nanbrød og raita gikk det veldig greit. Vi har laget raita noen ganger nå, men den vi lagde i dag er den beste hittil. Alle oppskriftene fra i dag anbefales på det varmeste.

I dag har vi plantet masse krydderurter i blomsterkasser. Koriander er vel den viktigste krydderurten i indisk mat, og er kjekt å ha i kassa.



Stekte poteter med krydder

1 kg faste poteter (vi forkoker de litt)
4 ss vegetabilsk olje
1 ts malt chili
1 ts garam masala
1 ts spuskummenfrø
1 ss mangopulver eller ½ ss presset sitron
1 ts korianderfrø
½ ts revet muskatnøtt
salt

Evt noen stekte røde chili som pynt.

Skrell poteten og skjær dem i biter. Varm halvparten av oljen i pannen. Tilsett chili og stek i ½ minutt. Tilsett potetene. Stek potetene under omrøring på svak varme i 20 minutter, eller til de er ferdige.

Bland garam masala, halvparten av spisskummenfrøene, mangopulveret (sitronsaften) og saltet med potetene. Rør det godt sammen.

Varm opp resten av oljen på middels varmen i en liten stekepanne. Stek dekorasjonschiliene raskt og legg dem til side. Tilsett resten av spisskummenfrøene og fres dem i 1-2 minutter til det knepper i dem. Hell frø og olje over potetene, rør og stek det hele ytterligere 5 minutter.

Serveres med et dryss revet muskatnøtt.

Keema matar (kjøttdeig og erter)

2 ss olje
1 ts spisskummen
150 g løk
2 fedd hvitløk
300g tomater
2ss raspet ingefær
1 ts gurkemeie
½ ts malt korianderfrø
½ ts malt muskat
1 finsnittet grønn chili
1 ts salt
1 ts chilipulver eller etter smak
400 g kjøttdeig
80 g erter
Garnityr:
1 ts garam masala
2 ss finsnittet koriander
2 ss sitronsaft (kan sløyfes)

  • Hakk løk i terninger, rasp hvitløk og ingefær, knus tomater, mal korianderfrø, finsnitt chili og koriander.
  • Fres kjøttdeig i en tørr teflonpanne. Bruk en gaffel/sleiv til å røre med slik at kjøttdeigen blir grovkortnet og gjennomstekt.
  • Varm olje. Ha i spisskummen. Stek løken lysebrun, tilsett hakket hvitløk, tomater og alt krydder fram til og med chilipulver. Kok i 2-4 minutter til oljen flyter opp. Tilsett erter og kok i 5 minutter.
  • Ha i kjøttdeig, bland godt og avslutt med garam masala, koriander og sitronsaft.
Stekeosen stakk bra i nesa:


Raita med tomater, løk og frisk koriander

½ ts spisskummenfrø
6 dl yoghurt naturell evt matyoghurt
½ ts chili malt
½ ts salt (eller mer etter smak)
1 tomat
1 løk
1 dl korianderblader

Rist spisskummenfrøene i tørr panne. Ta opp frøene når de begynner å kneppe litt. Avkjøl og støt dem i en morter. Blant alle ingrediensene i en bolle. Tilsett tomat i terninger og hakkede korianderblader. Dekk med plast og la det trekke i kjøleskapet i minst 4 timer, eller over natten. Servers kald.





Nanbrød

Ca 30 små eller 5-6 store nan

¼ pk fersk gjær eller 2 ts tørrgjær
1 ts sukker
ca 800 g hvetemel
1 ts salt
10 g margarin
5 dl kefir (eller 50% kefir/50% melk)
sesamfrø, løkfrø eller gule valmuefrø kan brukes til pynt
  • Bland fersk eller tørr gjær i en halv kopp lunkent vann. Tilsett 1 ts sukker. La dette stå i 5 minutter.
  • Ha hvetemel i en bolle. Tilsett salt, smeltet margarin og gjærblandingen. Lag en deig med ønsket væske. Sett deigen lunt til heving i minimum en time.
  • Kjevl ut nan og etterhev ca 30 minutter. Pensle med kefir og strø på frø til pynt.
  • Prikkes med gaffel like før steking, for at de ikke skal blåse seg opp i ovnene. Stekes ca 8-10 minutter på 250 grader midt i stekeovnen. Har du mulighet til å kombinere grill og varmluft, kan det være nødvendig å steke dem i et minutt på baksiden også.



__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 21:47   #78
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

I kveld har vi laget rundstykker til morgendagens middag. Smugspiste en til kvelds, og det smakte godt. Luftig og godt, med mye smak. Droppet timian som pynt.

Kuvertbrød med gulrøtter og timian

50 g gjær
6 dl vann
6 dl havrekli
1 ss lys sirup eller flytende honning
1 ss salt
2 ss frisk timian, finhakket
3 dl finrevet gulrot
ca 9 dl hvetemel

1 egg
grovt havsalt og timian

Rør ut gjæren i fingervarmt vann. Tilsett havrekli, sirup, salt, timian og gulrøtter og rør rundt. Bland i hvetemelet litt etter litt og kna godt. Dekk til deigen med et klede og sett til heving i ca 45 min. Ta opp deigen og kna i noen minutter. Form til runde boller. Legg bollene på smurte stekebrett og la dem heve i 20 minutter til. Varm ovnen til 250 grader. Pensle bollene med lettvispet egg. Strø over litt havsalt og timian. Stekk bollene i ovnen i ca 12 min. Avkjøl på rist under et klede.



__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 21:48   #79
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Hm. Får man ikke lagt inn mellomstore bilder fra Fotoknudsen lenger? Tenkte jeg skulle legge inn to slike nemlig. Je, je. Da ble de store.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 10:16   #80
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

For en utrolig flott og inspirerende tråd Irma! Jeg blir rent sulten her jeg sitter. Middagen fra i går hørtes skikkelig god ut, og mannen elsker indisk mat så den skal vi lage en av de nærmeste dagene.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no